;
coinex

اپل از تراشه M1 Ultra با CPU بیست هسته‌ای رونمایی کرد

شرکت بزرگ اپل از تراشه M1 Ultra در رویداد Peek Performance رونمایی کرد. این تراشه 20 هسته‌ای است و گرافیک 21 ترافلاپسی دارد.

تراشه M1 Ultra که در رویداد Peek Performance معرفی شد، جزو قدرتمندترین عضو خانواده اپل سیلیکون است. این تراشه گرافیک 64 هسته‌ای دارد. در واقع این تراشه، از ترکیب دو تراشه M1 Max ساخته شده است که توسط رابطی با نام UltraFusion به هم وصل شده‌اند. این رابط پهنای باند 2.5 ترابایت بر ثانیه دارد که با این سرعت بالا به بلوک‌های M1 Max اجازه رفتار واحد می‌دهد. تعداد ترانزیستورهای جای گرفته در این تراشه 114 میلیارد است و فرآینده ساخت آن با کمک لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC انجام می‌گیرد.

تراشه M1 Ultra

CPU تراشه M1 Ultra  به صورت 16 هسته‌ی پرقدرت و 4 هسته‌ی کم مصرف بوده و واحدهای اجزای 16 هسته‌ و 4 هسته‌ی این محصول به ترتیب، فوق‌عریض و عریض است. هسته‌های پرقدرت این تراشه، ۴۸ مگابایت حافظه کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هر یک از هسته‌های پرقدرت داشته و ۸ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های کم‌مصرف دارد.

تراشه M1 Ultra

اپل ادعا دارد که سرعت تراشه M1 Ultra، 90 درصد ‎بیشتر از تراشه نسل دوازدهی Core i9 – 12900K‌ است. (با شرط مصرف یکسان حدود 60 وات.) همچنین اپل اضافه می‌کند که تراشه جدید، دارای قابلیت رندر ۶۶۰ گیگابافت‌برثانیه و ۳۳۰ پیکسل‌برثانیه است و با 200 وات مصرف انرژی کمتر، قدرت پردازشی هم‌سطح با RTX 3090‌ انویدیا دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های 2022

GPU در این تراشه، ۴۸ یا ۶۴ هسته‌ی پردازش گرافیکی است که بالغ‌ بر ۸۱۹۲ واحد محاسبات منطقی انجام می‌دهد. تراشه اولترا، پهنای باند حافظه ۸۰۰ گیگابایت‌برثانیه دارد که عدد شگفت‌انگیزی به شمار می‌آید. باس حافظه این تراشه جدید، 1024 بیت بوده و توان محاسباتی FP32 گرافیک، ۲۱ ترافلاپس است. در این تراشه حافظه یکپارچه ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایتی دارد که به صورت هشت ماژول 8 یا 16 گیگابایتی دورتادور تراشه جای گرفته‌اند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، قدرت این تراشه بسیار بالا بوده و از واحد پردازش عصبی 32 هسته‌ای استفاده شده است که در محصولات دیگر اپل سیلیکون این عدد به 16 کاهش پیدا می‌کند. این تراشه قابلیت انجام 22 تریلیون عملیات بر ثانیه را دارد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما راجع به تراشه M1 Ultra چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت، با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر