;
coinex

زارع پور: نهادهای امنیتی فقط با حکم قضایی به اطلاعات کاربران دسترسی دارند، مردم خیالشان راحت باشد

زارع پور وزیر ارتباطات با اشاره بر فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در‌مورد حفظ حریم شخصی مردم، به عدم دسترسی نهاد‌ها به داده‌های شخصی مردم، در پیام‌رسان‌های داخلی تاکید کرد. او در ادامه افزود: داده‌‌ها کاملا حفاظت شده است و هیچ‌ نهادی مگر با داشتن مجوز از رئیس قوه قضائیه حق دسترسی به اطلاعات شخصی مردم را ندارد. وزیر ارتباطات در این باب گفت: اطلاعات شخصی مردم در پیام‌رسان‌های داخلی کاملا حفظ می‌شود، مردم اطمینان داشته باشند که هیچ نهادی حتی نهادهای نظارتی اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی مردم را نخواهد داشت، و فقط با اخذ حکم مستقیم از رئیس قوه قضائیه این مجوز برای آن‌ها صادر می‌شود.

عدم دسترسی نهاد‌ها به داده‌های شخصی مردم، در پیام‌رسان‌های داخلی

«پیام‌رسان بومی» نیز با خدمات کاربردی که برای کاربران ارائه می‌دهد، از جمله نقشه و مسیریاب، سرویس حمل و نقل و فروش اینترنتی، نتوانسته توجه عموم را به خود جلب سازد. با آنکه طرح حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی از چهار سال پیش آغاز گردیده است و در این مسیر گام‌های موثری نیز برداشته شده اما در این بین موانعی وجود دارد که باعث مورد استقبال قرار نگرفتن پیام‌رسانان داخلی در میان مردم می‌شود، که صرفا هم مربوط به بعد مالی و زیرساختی نیست. در واقع این عوامل جنبه‌های منفی‌ای از بعد روانی و فرهنگی است که بر جامعه تاثیر گذاشته و باعث عدم رغبت مردم به استفاده از پلتفرم‌های داخلی شده است.عدم دسترسی نهاد‌ها به داده‌های شخصی مردم، در پیام‌رسان‌های داخلی

دلیلی که مردم را برای استفاده از پیام‌رسانان داخلی نگران کرده است در واقع این می‌تواند باشد که ممکن است، اطلاعات آن‌ها در بستر پیام‌رسانان داخلی حفظ نشود. «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: چنین اتفاقی ممکن نیست رخ بدهد. و بر عدم دسترسی نهاد‌ها به داده‌های شخصی مردم، در پیام‌رسانان داخلی تاکید بسیار کرد. همچنین افزود: دسترسی به داده‌ها فقط در مواقع خاص با شرایط سختگیرانه توسط نهاد مربوطه انجام‌ می‌شود. در غیر این صورت هیچ نهادی مجوز این کار را ندارد. در ادامه نیز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقدامات مربوط به توسعه شبکه ملی اطلاعات و به ویژه پیام‌رسان‌های داخلی که هدف‌گذاری شده است را به طور کامل تحلیل کرد و آن‌ها را شرح داد.

عدم وابستگی به خدمات پایه کاربردی

عیسی زارع پور از سال‌ها پیش کاربر پیام‌رسان‌های بومی و دیگر پیام‌رسانان بوده است. وی با اشاره بر اینکه در زمان قطع اینترنت این پیام‌رسانان نتوانسته‌اند توقع مردم را برآورده سازند، گفت: من هم به عنوان کاربر عادی و هم به عنوان وزیر ارتباطات در این پیام‌رسان‌ها فعالیت داشته‌ام، با توجه به تجربه کاربری خودم باید بگویم که کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست و از لحاظ فنی به صورت کاملا محسوس پیشرفت داشته‌اند.

زارع‌پور تصریح کرد: اما در این مسیر پیام‌رسان‌ها نیاز به حمایت مردم را دارند. باید برای آن‌ها مزیت‌های قابل ملاحظه‌ای فراهم ساخت تا بتوانند خدمات شایسته‌ای را ارائه دهند و با پیام‌رسان‌های مرسوم رقابت کنند. هدف ما این است که مردم بخشی از خدمات را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی دریافت کنند. می‌توان گفت تنها راه ایجاد رغبت برای استفاده از پیام‌رسان‌های بومی در میان مردم، در نظر گرفتن مزیت‌های قابل توجه نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی است.

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی مردم

وی درباره نگرانی مردم در حوزه حریم خصوصی، گفت: یکی از مواردی که باعث عدم رغبت مردم به استفاده از پیام‌رسان‌های بومی شده، نبود قانون در این فضا است. برای رفع این خلاء،، لایحه حفاظت از داده‌های شخصی کاربران را بار دیگر به روز می‌کنیم. طبق این لایحه که با توجه به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حفظ اطلاعات شخصی مردم و قانون اساسی کشور تشکیل شده است هیچ شخصی و حتی هیچ نهاد کشوری‌ای حق تجاوز به اطلاعات شخصی مردم را ندارد و گفت: خیال مردم از بابت عدم دسترسی نهاد‌ها به داده‌های شخصی مردم، در پیام‌رسان‌های داخلی کاملا راحت باشد و داده‌های آن‌ها به طور قطع مورد حفاظت کامل است. دسترسی به اطلاعات تنها در زمان داشتن حکم مستقیم از رئیس قوه قضاییه در موارد خاص طبق اصل 25 قانون اساسی کشور ممکن است.

و در آخر او با اشاره بر موضوع عدم دسترسی نهاد‌ها به داده‌های شخصی مردم، در پیام‌رسان‌های داخلی تصریح کرد: من به عنوان وزیر ارتباطات به مردم این اطمینان خاطر را می‌دهم که وضعیت داده‌های شخصی مردم کاملا ایمن است و خیال‌شان بابت حفظ و شخصی بودن اطلاعات راحت باشد. همچنین زارع‌پور افزود: هر هفته جلسات مربوط به شبکه ملی اطلاعات برگزار می‌شود، آخرین جلسه مربوط به برنامه‌های حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود که کم کم اطلاع‌رسانی و اجرا خواهد شد. امیدواریم بتوانیم کیفیت پیام‌رسان‌هارا به مرور زمان افزایش بدهیم.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر