;
coinex

طرح مدیریت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی در مجلس تصویب شد

طرح مدیریت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی از ادغام دو طرح «نظام جامع مدیریت داده‌های کشور» و «تسهیل ارائه خدمات الکترونیکی به مردم» تهیه شده است. برای اطلاع از جزییات این طرح، در ادامه با تکراتو همراه شوید.

امروز نمایندگان مجلس به طرح مدیریت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی در صحن علنی مجلس رای مثبت دادند و این طرح به تصویب رسید. طرح «مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی» یکی دیگر از طرح‌های مجلس در حوزه فضای مجازی است که البته نمایندگان مجلس در خصوص تصویب آن نظرات متفاوتی داشتند.

 طرح مدیریت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی چیست؟

همان‌طور که گفته شد این طرح از ادغام دو طرح «نظام جامع مدیریت داده‌های کشور» و «تسهیل ارائه خدمات الکترونیکی به مردم» تهیه شده است. هدف طرح «مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی» در یادداشتی که احسان کیان خواه عضو شورای علمی مرکز مطالعات فضای مجازی نوشته است به شرح زیر است:

«ایجاد بستری آینده‌پژوهانه برای جمهوری اسلامی ایران در راستای فراهم‌سازی نظام یکپارچه جامع مدیریت داده‌های کشور همراه با رویکرد‌های نوین اداره امور عمومی کشور نظیر دولت هوشمند، شهر هوشمند و اقتصاد هوشمند همگی بر پهنه مفهوم تحول دیجیتال قابل‌دستیابی و انجام خواهد بود اما ساختار فعلی اجرایی کشور اقدام در بستر دولت الکترونیک را به‌صورت جزیره‌ای و پراکنده و در عمل شعارگونه انجام داده است. این قانون ضرورت یکپارچه‌سازی جامع مدیریت داده‌های کشور را فراهم خواهد آورد تا با هماهنگی و همکاری کلیه نهادهای تصمیم گیر و اجرایی بتوان شرایطی را ایجاد کرد که رویکرد تحول دیجیتال را در کشور به‌طورجدی و در بستری اصولی و یکپارچه آغاز نمود.»

وی در ادامه توضیح داد، با وجود اینکه ایجاد قوانین این چنینی لازم است، اما همچنان خود این قوانین می‌توانند ایجاد دردسر کنند.

مخالفت‌ها و موافقت‌ها درباره طرح مدیریت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی

نمایندگان مجلس امروز (16 فروزدین) با 199 رأی با کلیات طرح «مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی» موافقت کردند؛ اما این طرح نیز مانند بسیاری از طرح‌ها با موافقت یکپارچه نمایندگان همراه نبوده است و موافقان و مخالفانی دارد.

طرح مدیریت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی

زهره الهیان، نماینده تهران در موافقت با این طرح بر ضرورت بررسی این طرح تأکید کرد و گفت:

ضرورت طرح «مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی» برای تمام نمایندگان محرز است و نیاز داریم در عصر اطلاعات و ورود به عصر دیجیتال با تشکیل کمیته ویژه‌ با حضور مسئولان و متخصصان فن، حمکرانی دیجیتال بر داده و اطلاعات را برای نظام پیش ببریم. 1 میلیون و 800 هزار کسب‌وکار در فضای مجازی شکل گرفته است. داده‌های این کسب‌و‌کارهای باید محفوظ باشد چون سرمایه این کسب‌وکارها است.

الهیان ادامه داد: «بیش از 30 سامانه داریم که به صورت پراکنده مدیریت داده را پیش می‌گیرند. باید این سامانه‌ها ساماندهی شوند و با یکپارچگی در قالب یک سامانه، در دسترس قرار بگیرند.» به گفته الهیان به دلیل اینکه سرعت تحولات در حوزه دیجیتال و در بحث داده‌ها و اطلاعات به‌شدت بالا است، این کمیسیون تخصصی می‌تواند به موقع برای نظام‌مندی و یکپارچگی سامانه‌ها تصمیم بگیرد.

اما مخالفان طرح مدیریت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی نیز اظهارات خود را اعلام داشتند. توانگر نماینده تهران یکی از مخالفین این طرح گفت:

این طرح 2 وزارتخانه را موظف کرده تا ظرف یک سال شناسه یکتای ملی شناسایی کنند؛ اما شناسه یکتای ملی را تعریف نکرده است. از سوی دیگر چرا 2 وزارتخانه؟ چرا نام وزارتخانه‌ها مشخص نیست؟ باید از کدام وزارتخانه مطالبه کنیم؟

به گفته توانگر نمایندگان تدوین‌کننده طرح قول داده‌اند در بررسی این طرح اشکالات رفع شود که اگر این‌طور شود او هم رأی موافق می‌دهد.

طرح مدیریت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی در مجلس تصویب شد

چهار رکن حکمرانی داده و اطلاعات

در جلسه امروز مجلس، رضا باقری اصل، معاون امور مجلس وزارت ارتباطات نیز حضور داشت. او به 4 رکن حکمرانی داده و اطلاعات، اشاره و بیان کرد: «اطلاعات ملی، اطلاعات آزاد، اطلاعات مربوط به حریم خصوصی و داده و اسرار تجاری 4 رکن اساسی هستند که نیازمند قانونگذاری هستند.»

او ادامه داد:

نظر دولت این است که براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه قانونگذاری این طرح به صورت لایحه مطرح شود و از طرف دیگر براساس بند 3 تبصره ث ماده 67 قانون ششم توسعه یک آیین‌نامه‌ای توسط شورای عالی فضای مجازی در این زمینه تهیه شده است. مرکز تبادل اطلاعات ایجاد شد که این مرکز با حمایت مجلس ماهانه 300 میلیون تراکنش الکترونیکی استعلامات دارد و با بسیاری از سامانه‌ها تبادل اطلاعات دارد.

به گفته باقری اصل، براساس آیین‌نامه شورای عالی فضای مجازی، کارگروه تعامل‌پذیری تشکیل شده که مانند کمیسیون دوام در این طرح است و اعضای آن رئیس مجلس و ستاد کل و ناجا و غیره هستند و تا امروز هم حدود 300 سرویس خوب را ایجاد کرده است.

باقری‌اصل همچنین گفت: «نظر دولت این است که تشکیل کمیسیون دوام باعث می‌شود که تعامل خوبی که در کارگروه ایجادشده، کاهش یابد. ایجاد این کمیسیون و خروج دولت از این موضوع سبب می‌شود ما نتوانیم تبادل داده را با کیفیت بیشتر انجام دهیم.»

به گفته او گاهی دستگاه‌ها در اشتراک‌گذاری داده‌ها استنکاف می‌کنند و کارگروه تعامل‌پذیری ضمانت اجرایی لازم را ندارد و پیشنهاد ما این است که روی ضمانت اجرای این شورا بیشتر تمرکز شود.

طرح «مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی» از ادغام دو طرح «نظام جامع مدیریت داده‌های کشور» و «تسهیل ارائه خدمات الکترونیکی به مردم» تهیه شده است. بر این اساس پس از تصویب این طرح، کارگروه تعامل‌پذیری به «کمیسیون داده‌ها و اطلاعات ملی» با نام اختصاری «دوام» تغییر پیدا می‌کند.

ترکیب اعضا و نحوه اداره کمیسیون دوام باید به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد و کمیسیون دوام مکلف است گزارش‌های عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای مشمول این قانون را هر سه ماه یک بار به مجلس و شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد.

نهادها و دستگاه‌های مشمول این موظفند امکان دسترسی و تبادل داده و اطلاعات ملی را فراهم کنند. اگر دستگاهی از این وظیفه سر باز بزند، مشمول مجازات‌هایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طرح مدیریت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر