;
coinex

مجوز ساترای فیلیمو و نماوا دو VOD اصلی بازار باطل می‌شود؟

فیلیمو و نماوا دو VOD اصلی بازار با خطر ابطال مجوز از سوی ساترا روبرو هستند. به نظر می‌رسد ساترا هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته است.

در اخبار غیر رسمی شنیدیم که ساترا به دلیل پیروی نکردن نماوا و فیلیمو از قوانین، مجوز این دو رسانه صوت و تصویر آنلاین را باطل کرده؛ اما در آخرین به‌روزرسانی اخبار، اینطور به نظر می‌رسد که ساترا هنوز تصمیم قطی نگرفته است.

بیشتر بخوانید:مقیسه در رویداد جی فروم: رگولاتوری حمایت کننده است

فیلیمو و نماوا ممنوع‌الکار می‌شوند؟

در اخبار غیر رسمی شنیده شد مجوز فیلیمو و نماوا به دلیل پیروی نکردن از مقررات ساترا باطل شده؛ اما هنوز ابطال مجوز این دو رسانه صوت و تصویر آنلاین، به آنها ابلاغ نشده است.

نماوا و فیلیمو ممنوع‌الکار می‌شوند؟

نماوا و فیلیمو  از طرف ساترا با ممیزی‌های بسیاری روبرو می‌شدند؛ به همین دلیل، دریافت مجوزهای لازم برای انتشار  برخی از محتوایشان را محدود به ساترا نکردند. سریال‌هایی از جمله مهمونی، جادوگر، نوبت لیلی در نماوا و جادوگر، یاغی و جیران در فیلیمو بدون دریافت مجوز انتشار از ساترا روی بسترهای پخش آنلاین قرار گرفته‌اند.

البته در ماه‌های گذشته اختلاف نظرها بین ساترا و این دو رسانه کم نبوده ‌است. حتی سعید مقیسه و مدیرعامل نماوا در نمایشگاه اینوتکس در رویداد جی فروم نیز در گفت و گو با یکدیگر به اختلاف نظر بینشان اذعان کردند.

نماوا اظهار می‌کند که برخورد ساترا با محتوای تولیدی نماوا به صورت سلیقه‌ای است و این سازمان خطوط قرمز ممیزی را به صورت شفاف اعلام نمی‌کند. گفتنی است حسن شانه‌ساز مدیرعامل نماوا در رویداد جی فروم در نمایشگاه اینوتکس، اظهار داشت که در هیچ‌کدام از صنایع کشور، رگولاتور رقیب نمی‌شود.

اظهارات وی در خصوص رابطه‌ای است که صدا و سیما با سایر رسانه‌های صوت و تصویر دارد. سعید مقیسه اما در این نشست گفت، ریاست ساترا را صداوسیما انتخاب می‌کند اما این به معنی تصدی در فعالیت‌های خود صداوسیما نیست. گفتنی است فیلیمو و نماوا جزو اولین VODهایی هستند که از ساترا مجوز دریافت کردند.

تصمیم ساترا در خصوص نماوا و فیلیمو هنوز قطعی نیست

مقیسه، رئیس ساترا می‌گوید هنوز برای ابطال مجوز نماوا و فیلیمو تصمیم قطعی گرفته نشده، اما به نظر می‌رسد خطر ابطال مجوز به نماوا و فیلیمو بسیار نزدیک باشد. مقیسه گفت:

در پی انتشار برخی اخبار حاشیه‌ساز در مورد لغو مجوز فیلیمو و نماوا اعلام می‌کنم از طرف ساترا هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز پلتفرم‌های مذکور اعلام نشده است. البته برخی پلتفرم‌ها تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز آنها شده است و در صورت رسیدن امتیاز هر رسانه به کمتر از حداقل اعتبار لازم، اقدام قانونی انجام خواهد شد.

نماوا و فیلیمو ممنوع‌الکار می‌شوند؟

او در مورد این تخلف‌ها نیز توضیح داد: «به صورت کاملاً واضح، تخلف محتوایی یعنی اینکه برخی بخش‌های منتشر شده مجوز انتشار از ساترا ندارند. لیست تخلفات در صورت تایید حقوقی منتشر خواهد شد.»

مقیسه در ادامه بر «الزام قانونی» صداوسیما در رابطه با نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد و گفت: «نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و تنظیم مقررات در ابعاد مختلف از جمله ضوابط محتوایی و حفظ حریم مقدس خانواده‌ها، الزام قانونی بر صداوسیما است و ساترا برای اجرای قانون با تمام توان اقدام خواهد کرد.»

انتقاد توانگر، نماینده تهران، از ساترا

مجتبی توانگر، نماینده تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، از ساترا انتقاد کرد ودر توییتی نوشت:

با تشکیل مجدد جلسات مجلس از اواخر خرداد، با تشکیل کارگروهی در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، نسبت به ساماندهی وضعیت بی‌ضابطه‌ی ساترا اقدامات لازم را برنامه‌ریزی خواهیم کرد. بی‌توجهی شورای عالی فضای مجازی با وجود تذکرات قبلی، تعجب‌برانگیز است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره احتمال ابطال مجوز فیلیمو و نماوا از سوی ساترا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر