;
coinex

مخالفت مرکز پژوهش های مجلس با طرح صیانت پلاس

بعد از انجام بررسی‌های تخصصی، دیروز رسما مخالفت مرکز پژوهش های مجلس با طرح صیانت پلاس اعلام و برخی مواد این طرح موازی‌کاری تشخیص داده شد.

بنابر آنچه از اظهار نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس مشخص است، این نهاد تحقیقاتی با ایجاد محدودیت در استفاده از پلتفرم‌های غیرمجاز مخالف است و ایجاد ممنوعیت در به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره را موازی کاری با تدوین قوانین در حوزه اینترنت می‌داند.

بیشتر بخوانید: رفع فیلتر موتور جستجوی روسی یاندکس در ایران

مخالفت مرکز پژوهش های مجلس با طرح صیانت پلاس

طرح الحاق یک ماده به قانون «ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره» در اسفند ماه 1400 رسانه‌ای شد و نگرانی‌های جدید درباره آن برای کاربران فضای مجازی ایجاد شد. طرحی که بعدها به طرح صیانت پلاس معروف شد و به نظر می‌رسد انگیزه طراحان آن، برخورد قانونی با تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی غیرمجاز مانند یوتیوب و توییتر باشد.

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس با تدوین طرحی به دنبال ممنوع کردن هر نوع تبلیغ کالا، خدمات و آثار هنری ایرانی از طریق شبکه‌ها، رسانه‌ها، بسترها و پلتفرم‌های غیرمجاز هستند. برای مثال در تبصره 7 این ماده آمده که هر نوع همکاری با شبکه‌ها، رسانه‌ها و پلتفرم‌های موضوع این ماده از قانون، به منظور تامین و تولید محتوای (نوشتاری، دیداری و شنیداری) از مرحله نگارش تا ساخت و پخش توسط هر یک از اتباع ایران ممنوع است.

مخالفت مرکز پژوهش های مجلس با طرح صیانت پلاس

متخلفان از این حکم نیز به یکی از مجازات‌های درجه 5 تا 7 شامل حبس، شلاق، جزای نقدی و یا محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم خواهند شد.

کارگروه تخصصی ماهواره که قرار است این فهرست را آپدیت کند، بیشتر نوعی کارگروه حاکمیتی است کهه نقش دولت در آن کمرنگ به نظر می‌رسد. چراکه اعضای کارگروه متشکل هستند از نمایندگان صدا و سیما، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستان کل کشور.

مرکز پژوهش‌های مجلس حال با اعلام نظر کارشناسی خود، ضمن مخالفت با این طرح خواستار حذف واژه پلتفرم از این ماده و محدود شدن آن به شکبه‌های ماهواره‌ای معاند شده است. اما علت مخالفت مرکز پژوهش های مجلس با طرح صیانت پلاس چیست؟

این مرکز با تاکید بر طرح‌ها و لوایح جامع‌تری که در حال حاضر در حوزه اینترنت در دست بررسی است، ذکر نام پلتفرم در این ماده را نوعی موازی کاری در قوانین می‌داند.

از دیگر ایراداتی که مرکز پژوهش‌های مجلس به این طرح گرفته باید به هزینه‌بردار بودن تشکیل یک کارگروه ماهواره، عدم تعیین نهادی برای استعلام شبکه‌های ماهواره‌ای و موارد دیگر اشاره کرد.

در راستای ابهام‌های ایجاد شده، این مرکز متن پیشنهادی اصلاحی خود درباره این طرح الحاقی را در 2 ماده ذکر کرده و پلتفرم‌ها را از آن مستثنی کرده است.

بنابر ماده یک هر نوع سفارش تبلیغ و خدمات به شبکه‌های معاند به صورت مستقیم و غیرمستقیم ممنوع است و مرتکب به مجازات حبس درجه 5 یا 6 موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود. تبصره یک این ماده نیز ویژگی‌های شبکه ماهواره‌ای معاند را ترسیم کرده است:

«شبکه‌ای که با تولید و پخش برنامه‌های مختلف قصد براندازی جمهوری اسلامی یا هر گونه اقدام علیه امنیت ملی یا منافع یا مصالح کشور را دارد. کمیته تعیین محتوای مصادیق جرائم رایانه‌ای موضوع ماده (750) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات و مجازات های بازدارنده) ظرف یک ماه از تصویب این قانون، مصادیق شبکه‌های مذکور را تعیین و از طرق مقتضی اعلام و در صورت لزوم نسبت به به رزورسانی آن اقدام می‌کند.»

در ماده 2 از متن اصلاحی مرکز پژوهش‌ها، برای همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای معاند، جرم انگاری شده است:

«هریک از اتباع ایرانی که با شبکه‌های ماهواره ای معاند به منظور تأمین و تولید محتوا (نوشتاری، دیداری و شنیداری) از مرحله نگارش تا ساخت و پخش در قالب تهیه کنندگی، بازیگری، کارگردانی، تصویربرداری، اجرا، صداگذاری نویسندگی، تهیه موسیقی با تدوین و ساخت برنامه و آگهی همکاری کند به مجازات حبس یا جزای نقدی درجات 5 یا 6 محکوم می‌شود. چنانچه برای همکاری وجوهی نیز دریافت کرده باشد معادل دو برابر وجوه دریافتی به جزای نقدی وی اضافه می‌شود.»

البته گفتنی است که این اصلاحات تنها پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها به نمایندگان است و قطعیتی برای اعمال آن وجود ندارد. موضوعی که در طرح صیانت نیز شاهد آن بودیم و با وجود مخالفت‌های مرکز پژوهش‌ها، برخی نمایندگان بر تصویب طرح صیانت پافشاری می‌کردند.

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره را نیز می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد مخالفت مرکز پژوهش های مجلس با طرح صیانت پلاس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر