;
coinex

جایگزینی یارانه با کالابرگ به تعویق افتاد! شکست طرح کالابرگ یا سیاستی جدید؟

به نظر می‌رسد طرح جایگزینی یارانه با کالابرگ که قرار بود از شهریور امسال اجرایی شود، به دلیل آماده نبودن زیر ساخت‌ها به تعویق افتاده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اصلاح قیمت‌ها، طرح جایگزینی یارانه با کالابرگ مطرح شد. در این طرح که قرار بود از شهریور 1401 اجرایی شود، بنا بود یارانه افراد به صورت کالابرگ یا غیر نقدی پرداخت شود. با وجود قطعیتی که به نظر مسئولان برای اجرای این طرح داشتند، حال احسان ارکانی نماینده مجلس در این زمینه گفته: «هنوز زیرساخت کالابرگ وجود ندارد و قعلا ناچاریم پرداخت یارانه را به صورت نقدی ادامه دهیم.»

بیشتر بخوانید: یارانه معوقه اردیبهشت و خرداد ممکن است هر لحظه واریز شود!

پس از اعلام خبر جایگزینی یارانه با کالابرگ عده‌ای از یارانه بگیران مخالفت خود را اعلام کردند و گفتند که ترجیح می‌دهند یارانه‌شان را به صورت نقدی دریافت کنند تا کالابرگ. در واقع نوعی دو دستگی و نظرات متضاد در این باره در جریان بود.

جایگزینی یارانه با کالابرگ در آستانه شکست

پیش از این مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مصاحبه ای رادیویی اعلام کرده بود که زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیکی تا شهریور امسال آماده خواهد شد.

روز گذشته اما انتشار مصاحبه‌ای از احسان ارکانی سبب شد تا گفته‌های پیشین مسئولین مبنی بر آماده سازی زیرساخت برای جایگزینی یارانه با کالابرگ نقض شود.

احسان ارکانی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره جانشینی یارانه غیرنقدی با یارانه نقدی گفته:

نتیجه آخرین صحبت‌های ما با دولت این بود که هنوز زیرساخت کالابرگ وجود ندارد و فعلا ناچاریم پرداخت یارانه را به صورت نقدی ادامه دهیم.

در ابتدا قرار بود طرح جایگزینی یارانه با کالابرگ در سه شهر گرمسار، آبیک و ابلام به صورت آزمایشی اجرا شود. کریم حسنی نماینده اهواز در این باره می‌گوید، قرار است 6 تا 8 قلم کالا از طریق کالابرگ به یارانه بگیران عرضه شود.

بر این اساس افراد برای دریافت یارانه نیاز نیست کارت جدیدی تهیه کنند و به مانند گذشته یارانه‌ها به حساب خانوار واریز خواهد شد. به این صورت که دستگاه‌های مخصوصی در فروشگاه‌ها نصب می‌شود و پس از خرید از طریق آن دستگاه‌، مبلغ از حساب یارانه افراد کسر می‌شود.

طبق اعلام احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت رئیسی، 77 میلیون نفر در ایران یارانه دریافت می‌کنند. 30 درصد از این افراد یارانه 400 هزار تومانی و به 60 درصد دیگر یارانه 300 هزار تومانی پرداخت می‌شود. روز گذشته احسانی ارکانی نظر خود را مبنی بر جایگزینی یارانه با کالابرگ اعلام کرد و گفت:

از نظر من اگر یارانه به صورت کالایی توزیع شود، بهتر است؛ چراکه کالابرگ به نفع مردم خواهد بود. برای مثال ارزش یارانه نقدی 45 هزار تومانی از 10 سال پیش تاکنون تغییر مشهودی داشته است، یارانه 300 و 400 هزار تومانی هم قطعا به سرنوشت یارانه 45 هزار تومانی دچار خواهد شد.

با وجود صحبت‌های اخیر مسئولین مردم همچنان یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می‌دهند و به کمک این مبلغ اندک به هزینه‌های جاری از جمله اجاره‌خانه یا هزینه درمان اشاره می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما پیرامون طرح جایگزینی یارانه با کالابرگ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر