;
coinex

کابل های فیبر نوری می‌توانند سیگنال‌های صوتی را دریافت و ارسال کنند!

محققان چینی سیستمی را تولید کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از کابل های فیبر نوری صدا را دریافت و ارسال کند. با این سیستم می‌توان گفتگوی افراد را از فاصله 800 متری شنود کرد!

کابل‌های فیبر نوری با استفاده از پالس‌های نوری، داده‌ها را منتقل می‌کنند و معمولا در شبکه‌های پهن‌باند کاربرد دارند. همچنین نسبت به تغییرات محیط که توسط صدا ایجاد می‌شود، حساس هستند.

انتقال سیگنال‌های صوتی با کابل های فیبر نوری

محققان چینی مقاله‌ای منتشر کرده‌اند که در آن خطر استفاده از فیبر خانگی برای استراق سمع را بررسی کرده‌اند. محققان چینی سیستمی را ابداع کرده‌اند که صدا را از یک طرف کابل نوری دریافت کرده و به طرف دیگر کابل منتقل می‌کند. حساس بودن کابل‌ها در برابر فشارهای محیطی که توسط امواج آکوستیک مانند صدای گفتار عادی انسان ایجاد می‌شوند نیز از خطرات امنیتی محسوب می‌شود.

خطرات امنیتی کابل‌های فیبر نوری

پژوهشگران دانشگاه سینگهوا در این مقاله توضیح دادند:

«شبکه‌های فیبر نوری به‌طور گسترده در حال پیاده‌سازی در سراسر دنیا هستند چون نه تنها انتقال داده را آسان‌تر می‌کنند بلکه اجازه می‌دهند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. کارکردهای مختلف شبکه‌های فیبر نوری شامل تشخیص زلزله، رصد جریان ترافیک شهری و انجام اکتشافات مربوط به ساختارهای زیرزمینی اثر مثبتی بر زندگی مردم دارند. با این حال، مشکلات امنیتی بالقوه‌ای را هم به وجود می‌آورند که باید به دقت در نظر گرفته شوند.»

فیبر به محل مشتری (FTTP)، یکی از انواع شبکه‌های پهن‌باند است که از فیبرهای نور استفاده می‌کند. در FTTP، کابل های فیبر نوری به‌طور مستقیم به محل مشتری (خانه یا دفتر کار) کشیده شده‌اند. طبق تحقیقات انجام شده، این کابل‌ها بدون نیاز به تجهیزات دیگر، قابلیت دریافت سیگنال‌های صوتی، شنود و بازیابی آن‌ها در سمت دیگر کابل را دارند.

خطرات امنیتی کابل‌های فیبر نوری

پژوهشگران چینی در این تحقیق، سیستمی با قابلیت شناسایی تغییر نور در اثر صحبت کردن افراد در نزدیکی فیبر نوری ایجاد کردند. همچنین در آزمایش‌هایی که روی این سیستم انجام دادند، صدایی که در کابل سمت مقابل دریافت می‌شد، واضح نبود ولی با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری این صدا را بهبود بخشیدند و قابل فهم کردند.

با اینکه این کار نیاز به تجهیزات پیچیده و شرایط خاص دارد، ولی امکان‌پذیر است. دانشمندان معتقدند برای جلوگیری از استراق سمع می‌توان از موادی نظیر شیشه و فلز استفاده کرد زیرا این کار موجب کم‌تر شدن حساسیت کابل‌ها نسبت به تغییرات نوری ناشی از اصوات می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد خطرات امنیتی کابل‌های فیبر نوری چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر