;
coinex

گوشی های هوشمند باعث بهبود عملکرد حافظه انسان می شوند

این روز‌ها باور غلطی در میان کاربران گوشی‌های هوشمند به وجود آمده که این گجت‌ها مانع بهبود عملکرد حافظه انسان می‌شوند. باید گفت که این باور کاملا غلط است.

باتوجه به آزمایش‌هایی که توسط محققان و دانشمندان در کالج دانشگاهی لندن که به اختصار UCL نامیده می‌شود به عمل آمده، با اطمینان می‌توان گفت که استفاده از گجت‌های هوشمند منجر به تقویت حافظه می‌شود.

طبق ادعای مجله Journal of Experimental Psychology: General به کمک گجت‌های هوشمند، می‌توان اطلاعاتی که از اهمیت بالایی برخودار هستند را ذخیره کرد و این امر سبب می‌شود که کاربران گوشی‌های هوشمند توانایی به خاطر آوردن اطلاعات کم اهمیت را داشته باشند. به همین خاطر افرادی که هیچ استفاده‌ای از گوشی‌های هوشمند ندارند در مقایسه با کاربران این محصولات، با مشکلات بیش‌تری جهت به یاد آوردن اطلاعات مختلف روبه رو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تصویر جیمز وب از کهکشان چرخ گاری دانشمندان را به شگفتی واداشت!

پژوهش‌های انجام شده در ارتباط با بهبود عملکرد حافظه انسان

در این پژوهش، داوطلبانی در رده‌های سنی 18 تا 71 سال مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمایش پژوهش‌گران ابتدا 12 دایره شماره‌دار را روی یک صفحه به داوطلبان نمایش دادند.

در مرحله بعد از داوطلبان درخواست شد که هر دایره را در سمتی که به آن تعلق دارد قرار دهند. برخی از این دایره‌ها باید در سمت با ارزش قرار می‌گرفتند در حالی که سایر دایره‌ها به سمت کم ارزش تعلق داشتند. بعد از قرار دادن دایره‌ها در سمت مناسب، به داوطلبان امتیاز تعلق می‌گرفت.

هبود عملکرد حافظه انسان

طی این آزمایش کاربران اجازه داشتند برای به خاطر سپردن دایره‌های یک سمت از دستگاه هوشمند خود استفاده کنند؛ اما برای به یاد داشتن دایره‌های سمت دیگر، باید تنها به حافظه خود متکی می‌شدند. نتایج این آزمایش نشان داد که اکثر افراد از دستگاه‌های هوشمند جهت به خاطر سپردن دایر‌ه‌های با ارزش استفاده کردند و این امر سبب شد که حافظه آن‌ها 18 درصد بهتر از قبل این دایره‌ها را به خاطر بسپارد. همچین شاهد بهبود 27 درصدی حافظه در به یاد آوردن دایره‌های کم اهمیت بودیم.

این آزمایش برای هر داوطلب 16 بار تکرار شد و در آخر، پژوهش‌گران با بررسی نتایج متوجه شدند که استفاده از یک حافظه خارجی می‌تواند موجب بهبود عملکرد حافظه انسان شود.

البته باید گفت که نتیجه این آزمایش خیلی دور از انتظار نبود. دکتر سم گیلبرت که در دانشگاه لندن در حال پژوهش است، نظر خود را درباره شیوه کار حافظه انسان با استفاده از گجت‌های هوشمند اینگونه اظهار کرد:

زمانی که افراد اطلاعات خود را داخل یک حافظه خارجی ثبت می‌کنند، می‌توانند اطلاعات ثبت شده را بهتر به یاد آورند. به علاوه این دستگاه‌های هوشمند می‌توانند برای بهبود عملکرد حافظه انسان مفید واقع شوند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره بهبود عملکرد حافظه انسان با گوشی‌های هوشمند چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر