;
coinex

ترفندهای جستجوی گوگل ؛ قابلیت های مخفی سرچ گوگل که نمی‌دانستید

آیا با ترفندهای جستجوی گوگل آشنا هستید و به درستی از آنها استفاده می‌کنید؟ اگر مایل به آشنایی بیشتر با ترفندهای مخفی گوگل هستید، در ادامه با تکراتو همراه باشید.

امروزه گوگل به جزئی جدانشدنی از زندگی ما انسان‌ها تبدیل شده است. هر کس هر سوالی در هر زمینه‌‌ای داشته باشد، ابتدا پاسخ آن را در نتایج جستجوی گوگل می‌یابد. استفاده از گوگل برای سرچ و یافتن پاسخ سوالات در زندگی همه تاثیرگذار بوده است.

همه ما که با اینترنت سر و کار داریم  و در طول روز چندین بار از گوگل و امکانات آن استفاده می‌کنیم. اکثر کاربران اینترنت در سطح جهان، موتور جستجوی گوگل را نخستین گزینه خود برای جستجو انتخاب می‌کنند.

برای اینکه شما جستجوی درستی انجام دهید و به پاسخ دقیق سوالات خود دست یابید روش جستجو کردن نیز مهم است که باید نسبت به آن آگاه باشید. اگر قابلیت های مخفی جستجوی گوگل را یاد بگیرید می‌توانید به آسانی به پاسخ سوالات خود دست یابید.

تکراتو در ادامه قابلیت های مخفی جستجوی گوگل را بررسی کرده است. اگر مایل هستید شما هم با این ترفندهای مخفی گوگل آشنا شوید و از آنها استفاده کنید، همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

امضای جیمیل چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

10 ترفند برای حذف برنامه هایی که پاک نمی شوند

ترفندهای جستجوی گوگل

جستجو در گوگل به نظر ساده است اما همیشه هم اینگونه نیست. شما برای اینکه به کامل‌ترین و مناسب‌ترین پاسخ برای سوال خود دست یابید، باید در مورد ترفندهای مخفی گوگل آگاهی داشته باشید تا بتوانید حرفه‌ای‌تر جواب خود را پیدا کنید. پس قابلیت های مخفی جستجوی گوگل را فرا بگیرد و از آنها استفاده کنید.

تکراتو در ادامه قابلیت های مخفی جستجوی گوگل را بررسی کرده و شما می‌توانید با استفاده از این راهکارها که در ادامه آمده است نسبت به سرچ بهتر در گوگل آگاه شوید.

مشاهده صفحات حذف شده سایت‌ها

در بسیاری از مواقع ممکن است یک مطلب از روی یک سایت حذف شود. این اتفاقی است که در سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها نظیر آن را زیاد می‌بینیم یا آن که ممکن است سرور سایت به هر دلیلی دچار مشکل شود و نتوان به مطالب آن دسترسی پیدا کرد.

راهکار این شرایط آن است که از صفحات ایندکس شده در گوگل کمک بگیریم. گوگل صفحات مربوط به نتایج را در حافظه‌ای نگهداری می‌کند؛ این ویژگی به ما کمک می‌کند تا به صفحاتی که حذف شده یا در دسترس نیستند دست بیابیم.

برای این کار که یکی از ترفندهای جستجوی گوگل است، کافی است پیش از آدرس سایت یا صفحه اینترنتی مورد نظر خود عبارت cache:  را بنویسیم. مثلا بنویسیم cache:alocontent.com با این کار قادر خواهید تا آن صفحه یا سایت را به شیوه‌ای که در گوگل ایندکس شده ببینید.

استفاده از علامت * به جای واژگانی که نمی‌دانیم

ممکن است برخی از واژگان عبارت جستجوی خود را درست به خاطر نیاورید. یا ممکن است جست و جوی شما حالتی از ابهام یا کلیت داشته باشد. در این شرایط می‌توانید به جای واژگانی که به یاد نمی‌آورید یا حالت کلی دارند، ستاره بگذارید.

به عنوان مثال اگر در کادر جستجو این عبارت را بنویسید: پشت صحنه سریال * به کارگردانی مهران مدیری

آن گاه گوگل تمام پشت صحنه‌های سریال‌های مهران مدیری را برای شما در نتایج جستجو لیست می‌کند.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل no network connection تیک تاک

رفع مشکل نصب نشدن توئیتر و نحوه حل مشکلات کاربران ایرانی توئیتر

جستجو در محتوای یک سایت

یکی دیگر از ترفندهای جستجوی گوگل جستجو در محتواهای یک سایت به خصوص است. گوگل این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم نتایج جستجو را محدود به یک سایت خاص کنیم.

برای آن که در محتواهای یک سایت به خصوص جستجو کنیم، باید ابتدا این عبارت را در کادر جستجو تایپ کنیم: site:example.com

فرضا اگر بخواهیم در سایت Techrato به دنبال مطالب مرتبط با اینستاگرام باشیم می‌توانیم این عبارت را در کادر جستجو بنویسیم:

site:Techrato.com اینستاگرام

سرچ دقیق عبارت با کوتیشن

اگر چند کلمه را به‌طور عادی در گوگل جستجو کنید، نتایج جستجو شامل تک‌تک این کلمات با نظم و ترتیب نامشخص در متن وب‌سایت‌ها خواهد بود؛ اما اگر آن‌ها را داخل دو گیومه (“…”) قرار دهید، گوگل با همان ترتیبی که کلمه‌ها را تایپ کردید، در وب‌سایت‌ها به جستجو خواهد پرداخت.

برای مثال، عبارت ” ترفندهای جستجوی گوگل ” تنها نتایجی را نشان خواهد داد که این دو کلمه با همین ترتیب کنار هم قرار گرفته باشند.

” ترفندهای جستجوی گوگل “

جستجو در گوگل با هشتگ

اگر تا به حال کار تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی انجام داده باشید مثلا برای اینستاگرام، در انتهای برخی پست‌ها حتما یک یا چند هشتگ هم دیده‌اید. در این موارد به کمک هشتگ به کاربران کمک می‌شود تا این مطلب را مرتبط به یکسری مطالب دیگر بدانند و کلیه سلسله محتواهای مربوط به آن را به راحتی پیدا کنند.

شما نیز وقتی محتوا تولید می‌کنید برای اینکه بدانید پست شما به کدام هشتگ‌ها مرتبط است کافی است در گوگل #example را سرچ کنید. به جای عبارت example باید عبارت مدنظر خود را سرچ کنید.

فرض کنید در مورد ماندن در خانه در شرایط کرونا می‌خواهید مطلبی بنویسید. کافی است در گوگل #stayathome را سرچ کنید تا کلیه مطالب پیرامون آن و هشتگ‌های مرتبط را پیدا کنید.

مقایسه غذاها

این قابلیت، امکان مقایسه در بین میزان کالری و سایر عوامل موجود در غذای مورد نظر شما را در اختیار شما قرار می‌دهد. کافی است تا بین نام غذاهای مدنظر خود از عبارت vs استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونگی تنظیمات کیبورد پیش فرض در گوشی های اندرویدی

بهترین نرم افزارهای کامپیوتر 2020

یافتن تمام  کتاب‌های یک نویسنده خاص

این ویژگی یکی از ترفندهای جستجوی گوگل است. اگر اهل کتاب و مطالعه باشید، با خواندن یک کتاب ممکن است بخواهید تا از سایر کتاب‌های منتشر شده توسط نویسنده آن اطلاع یابید. گوگل راه را برای این قضیه هموار کرده است.

برای این امر کافی است تا قبل از نام نویسنده مدنظر، عبارت books by را وارد کنید.

مثال: books by simin daneshvar، این عبارت کلیه کتاب‌های نوشته شده توسط سیمین دانشور را به نمایش درمی‌آورد.

یافتن آدرس آی پی دستگاه

اگر قصد دارید تا آدرس آی پی دستگاهی که در حال کار با آن هستید را بیابید، سریعترین راه ممکن استفاده از این ترفند جستجوگر گوگل است. برای یافتن این آدرس کافی است تا در جدول مربوط به جستجوی گوگل، عبارت IP address را بنویسید.

فیلتر کردن کلمه خاص

اگر در نتایج جستجوی شما کلمات کلیدی خاصی وجود دارند که به آن‌ها نیازی ندارید، می‌توانید با اضافه‌کردن خط فاصله «-» به اول آن کلمه، به گوگل بگویید تنها وب‌سایت‌هایی را به شما نشان دهد که این کلمه در آن‌ها به‌کار نرفته باشد.

شما می‌توانید به هر تعداد کلمه که می‌خواهید از نتایج جستجو حذف شوند، «-» اضافه کنید. برای مثال، جستجوی زیر تنها صفحاتی را نشان خواهد داد که درباره شبکه‌های اجتماعی به‌غیر از فیسبوک و اینستاگرام هستند.

social media -facebook –instagram

محدودکردن تاریخ نتایج جستجو

برای محدودکردن تاریخ نتایج جستجو می‌توانید هم از گزینه Tools زیر نوار جستجو استفاده کنید و Any time را به ماه یا سال گذشته یا هر تاریخ دلخواه با انتخاب Custom range تغییر دهید و هم می‌توانید برای راحتی کار، به‌کمک اپراتور دو نقطه «..» بین دو سال، نتایج جستجو را در بازه زمانی محدودتری مشاهده کنید.

در مثال زیر، گوگل تمام مطالبی که دارای کلیدواژه apple بودند و بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ در وب‌سایت تکراتو منتشر شده‌اند، به شما نشان خواهد داد. این اپراتور با کلمات فارسی به‌خوبی کار نمی‌کند.

apple source:Techrato 1399..1400

پیداکردن شبکه اجتماعی برند خاص

اگر دنبال اکانت رسمی برندهای خاص نظیر اپل یا مایکروسافت در شبکه‌های اجتماعی هستید،‌ می‌توانید ابتدا نام شبکه اجتماعی موردنظر را تایپ و بعد نام برند را با نماد @ در نوار جستجوی گوگل سرچ کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید صفحه توییتر تکراتو را در گوگل پیدا کنید، کافی است عبارت زیر را جستجو کنید:

twitter @theTechrato

نحوه مشاهده نقشه

برای دیدن نقشه گوگل بدون کلیک‌کردن روی تب Maps در گوگل می‌توانید از اپراتور :map استفاده کنید. کافی است بعد از این دونقطه، اسم شهر موردنظر را وارد کنید.

map:tehran

جستجوی کلیدواژه در عنوان

استفاده از اپراتور :intitle به گوگل می‌گوید عبارت موردنظر را تنها در عنوان صفحات وب جستجو کند، نه در کل متن آن. در مثال زیر، گوگل تنها صفحاتی را نمایش خواهد داد که کل عبارت “apple iphone 13” در عنوان آن‌ها به‌کار رفته باشد.

intitle:”apple iphone 13″

به‌همین‌ترتیب، اگر دنبال کلمه‌ای خاص در آدرس URL وب‌سایتی هستید، می‌توانید از اپراتور :inurl استفاده کنید.

inurl:gamepass

مشخص‌کردن نوع فایل

به‌کمک اپراتور :filetype می‌توانید عبارت موردنظر را با فرمت خاصی، مثلا PDF یا pp. جستجو کنید. فهرست کامل فرمت فایل‌هایی را که گوگل ایندکس می‌کند، می‌توانید از این صفحه مشاهده کنید که متأسفانه فرمت mp3 در میان آن‌ها نیست!

به‌جای :filetype می‌توانید از اپراتور :ext نیز استفاده کنید. این دو اپراتور همچنین برای تعیین فرمت خاصی از عکس (PNG, JPG, GIF و…) به‌کار می‌روند.

covid-19 filetype:pdf

بیشتر بخوانید:

آموزش کار با اپلیکیشن وب مانی (WM)

آموزش کار با اپلیکیشن این‌شات (InShot)

جستجو وب‌سایت‌های مشابه

ابزار :related به کاربر کمک می‌کند وب‌سایت‌های مشابه به وب‌سایت موردنظر خود را پیدا کند؛ مثلا اگر طرفدار اخبار تکنولوژی هستید و دراین‌بین رسانه‌های تکنولوژی خارجی فقط Verge را می‌شناسید، می‌توانید به‌کمک اپراتور :related با وب‌سایت‌های دیگری آشنا شوید که مشابه Verge در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند.

related:theverge.com

جستجو در دیکشنری گوگل

اگر دنبال معنی، تلفظ، مترادف، متضاد و ریشه کلمه‌ای در دیکشنری انگلیسی گوگل هستید، می‌توانید از دو اپراتور :define یا :definition استفاده کنید. البته برای راحتی کار حتی می‌توانید از نوشتن دونقطه چشم‌پوشی کنید و کلمه موردنظر را به‌همراه define یا definition قبل یا بعد آن به‌کار ببرید؛ چون الگوریتم‌های گوگل در این یک مورد به‌خوبی تشخیص می‌دهند که منظور شما چیست.

define: technology

در ادامه کاربردی‌ترین ترفندهای جستجوی گوگل را بررسی می‌کنیم:

ماشین حساب گوگل

می‌توانید موتور جستجوی گوگل را به یک ماشین حساب تبدیل کنید. برای این کار کافی است در کادر جستجو عبارت Calculator را بنویسید. به این ترتیب قادر خواهید بود از ماشین حساب گوگل استفاده کنید.

انجام محاسبات ریاضیاتی و هندسی

از جمله ویژگی‌هایی که به تازگی به موتور جستجوی گوگل اضافه شده، قابلیت انجام محاسبات ریاضیاتی و هندسی است. این ویژگی در کنار ماشین حساب گوگل می‌تواند بسیار کاربردی باشد. چرا که شما قادر هستید تا معادلات ریاضیاتی  مثلثاتی را در کادر جستجو تایپ کنید؛ سپس پاسخ آن را از گوگل بگیرید.

تبدیل واحدهای اندازه‌گیری و نرخ ارزها

این مورد یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار کاربردی در جست و جوی حرفه‌ای در گوگل است. شما می‌توانید واحدهای اندازه گیری مختلف و نرخ ارزها را به هم تبدیل کنید. مثلا اگر در کادر جستجو بنویسید: feet to meters گوگل ابزاری برای تبدیل فوت به متر برای شما ارائه می‌دهد. این در مورد هر دو واحد اندازه گیری رسمی وجود دارد.

ضمن آن که می‌توانید نرخ تبدیل ارزها را هم پیدا کنید. مثلا اگر عبارت usd to gbp را جستجو کنید گوگل به شما آخرین نرخ برابری میان دلار و پوند را نشان می‌دهد.

وضعیت آب و هوا با گوگل

برای آگاهی از آخرین وضعیت و پیش بینی آب و هوا هم می‌توانید از گوگل استفاده کنید. برای این کار کافی است عبارت weather یا forecast را در ترکیب با نام شهر مورد نظر خود وارد کنید. مثلا با وارد کردن عبارت Tehran forecast می‌توانید نمودارها و اطلاعات مربوط به آب و هوای تهران را ببینید.

تایمر گوگل

گوگل می‌تواند به یک کرنومتر هم تبدیل شود. کافی است عبارت google timer را در کادر جستجو تایپ کنید تا کرنومتر گوگل در پیش روی شما قرار بگیرد. هنگامی که زمان تنظیم شده از سوی شما پایان می‌یابد، گوگل با زنگ به شما هشدار می‌دهد.

در این مطلب به بررسی قابلیت های مخفی جستجوی گوگل پرداختیم. کسانی که استفاده بیشتری از گوگل دارند و برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود از آن استفاده می‌کنند بهتر است با ترفندهای جستجوی گوگل آشنا باشند. این آگاهی به آنها کمک می‌کند تا راحت‌تر به پاسخ سوالات خود دست یابند. راهکارهایی که در اینجا آمده‌اند نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

سوالات متداول

جذاب‌ترین ترفندهای جستجوی گوگل کدام‌ها هستند؟

جذاب‌ترین ترفندهای جستجوی گوگل برای افراد مختلف متفاوت است. با توجه به اینکه در چه زمینه‌ای در حال جستجو هستید این ترفندها می‌توانند متفاوت و جذاب باشند. اما اگر بخواهیم تعدادی از ترفندهای جستجوی گوگل را که کاربردی هستند بیان کنیم می‌توان جستجو در گوگل با هشتگ، جستجو در دیکشنری گوگل، مشخص‌کردن نوع فایل و جستجوی کلیدواژه در عنوان را نام برد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد ترفندهای جستجوی گوگل چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر