;
coinex

محققان: دوست پولدار در کودکی تضمین کننده موفقیت در آینده!

پژوهشگران با مطالعه روی کاربران فیسبوک، به این باور رسیدند که ارتباط افراد در کودکی با افراد ثروتمند، به نوعی می‌تواند تضمین کننده موفقیت در آینده باشد.

طبق مطالعات و بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد و نیویورک، رشد کودکان در اطراف دوستان و خانواده ثروتمندشان منجر به درآمدهای بیشتر در سنین بزرگسالی می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان بیان کرد: «همه‌چیز به افرادی که می‌شناسید بستگی دارد.»

دوست پولدار در کودکی تضمین کننده موفقیت

پس از مطالعه روی بیش از 72 میلیون کاربر فیسبوک، پژوهشگران دریافتند اگر 70 درصد از دوستان کودکانی از طبقه اجتماعی پایین، از افراد ثروتمند باشند، به‌طور میانگین درآمد آن‌ها در سنین بزرگسالی 20 درصد بیشتر می‌شود. معیارهایی نظیر تحصیلات و اشتغال نیز تاثیر بسیاری روی درآمد افراد دارد، ولی متاسفانه در موارد کمی شاهد این موضوع هستیم.

طبق بررسی‌ها بر روی کدهای پستی، هیچ کدام از افراد طبقه‌های پایین اجتماعی خارج از لس‌آنجلس، با افراد طبقه بالا در ارتباط نیستند. در واقع بچه‌ها بیشتر تمایل دارند با افرادی ارتباط برقرار کنند که از لحاظ طبقه اقتصادی هم‌سطح هستند. پژوهشگران می‌گویند:

«افراد طبقات پایین جامعه شانس کمی برای ارتباط با افراد در جایگاه اقتصادی بالا دارند.»

تضمین کننده موفقیت
دوست پولدار در کودکی تضمین کننده موفقیت در آینده!

چندین سال است که پژوهشگران باور دارند از جمله دلایل موثر بر نابرابری درآمد و فرصت‌های اقتصادی در جامعه، روابط اجتماعی است. شبکه‌‌های اجتماعی، زمینه را برای بررسی این نظریه فراهم کرده است و داده‌های یافت شده، این نظریه را تایید می‌کنند.

پژوهشگران روی 21 میلیارد دوستی آنلاین در شبکه اجتماعی فیسبوک تحقیق کردند که این تعداد، 3500 برابر بیش‌تر از دیگر داده‌های استفاده شده برای شبکه‌های اجتماعی نظیر Add Health است. برای این مطالعات، پژوهشگران معیارهایی مانند درآمد خانواده، عقبه‌ی خانوادگی، دستاوردهای آموزشی، اشتغال و همسایگانی که بر روی پیشرفت و رشد کودکان موثر هستند را در نظر گرفتند.

معیار سرمایه اجتماعی در اکثر اوقات، برقراری ارتباط اقتصادی است که این موضوع رابطه نزدیکی با افزایش درآمد دارد. همچنین در این مطالعات ثابت شد که بزرگ شدن در خانواده‌های تک والد، تاثیر منفی بر رشد کودکان از لحاظ جایگاه اقتصادی و درآمد دارد.

به‌عنوان نمونه برای این مسئله می‌توان گفت، یافتن دوستی که خانواده پولداری دارد، فرصت‌های شغلی مناسبی را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

به گفته پژوهشگران:

«براساس نتایج، ارتباط افراد از طبقات اجتماعی مختلف برای پیشرفت مفید است. بااین‌حال توضیح‌های دیگری هم برای همبستگی بین برقراری ارتباط اقتصادی و تحرک صعودی وجود دارند که لزوماً به اثر ارتباط اقتصادی بر تحرک صعودی وابسته نیستند.»

برای مثال می‌توان خانواده‌ای را در نظر گرفت که تصمیم به زندگی در منطقه‌ای با سطح و ارتباط اقتصادی بالا می‌گیرد. احتمالا شاخصه‌های آماری دیگری هم وجود دارد که منجر به افزایش تحرک صعودی کودکان شود و یا تاثیراتی در انتخاب خانواده برای سرمایه گذاری بر آموزش فرزندان داشته باشد.

تضمین کننده موفقیت

رابطه‌ بین ارتباط اقتصادی و آینده‌ اقتصادی کودک با داشتن دوستان ثروتمند بسیار قوی بوده و پژوهش‌های دیگری هم در این زمینه انجام شده است. در پژوهش دیگری، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ایجاد دوستی در بین طبقات متفاوت اجتماعی به عواملی مانند تماس اشخاص با طبقه‌های دیگر اجتماعی و میزان تمایل آن‌ برای دوستیبانی از این طبقات، بستگی دارد.

برای اصلاح نابرابری‌های اجتماعی، پیدا کردن دوست از طبقه اجتماعی و اقتصادی یکسان با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر تهیه‌ مسکن مقرون‌به‌صرفه یا نرخ پذیرش دانشگاهی کافی نیست. از این رو لازم است افراد از زمینه‌های مختلف با یکدیگر ارتباط دوستی برقرار کنند. طبق مطالعات پژوهشگران دانشگاه هاروارد، وجود گوناگونی اقتصادی و ارتباط بین طبقات مختلف برای اصلاح نابرابری و رساندن جامعه به سطح بالای تحرک، لازم است.

یوهانس استروبل اقتصاددان و پژوهشگر این مطالعه می‌گوید:

«افرادی که به ایجاد ارتباط اقتصادی علاقه‌مند هستند باید روی ارتباط با افراد دارای درآمد مختلف تمرکز کنند.»

طبق این پژوهش‌ها و تحلیل‌ها، به نظر می‌رسد داشتن دوستان ثروتمند امتیاز زیادی دارد و امکان دستیابی به درآمد بیشتر را به راحتی فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد دوست پولدار در کودکی به عنوان تضمین کننده موفقیت چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر