;
coinex

مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان چیست؟

آیا در مورد مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان مطلع هستید؟ بازی با موبایل برای کودکان شاید سرگرم کننده باشد اما معایبی دارد که باید به آنها توجه کرد.

امروزه در سراسر جهان، کودکان از تبلت و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. کودکان و نوجوانان با استفاده از این گوشی‌ها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند؛ بعضی از آن‌ها ساعت‌ها با دوستان خود در ارتباط هستند، بعضی دیگر با بازی‌های متنوع وقت می‌گذرانند.

البته بعضی دیگر هم از اینترنت برای یادگیری بیشتر استفاده می‌کنند. کاربرد‌های مفید گوشی‌های هوشمند، موضوعی است که جای بحث ندارد اما استفاده‌ی مداوم از این گوشی‌ها آثار زیان‌آوری برای کودکان به همراه دارد.

والدین بیشتر به جنبه‌های مثبت استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی توسط کودکان توجه می‌کنند و همین باعث شده تا حساسیتی نسبت به مضرات آن نشان ندهند. اما، در کنار تمام فوایدی که ممکن است داشته باشند، معایب قابل توجهی نیز دارد که آگاهی از آنها می‌تواند سیاست تربیتی شما را به کلی تغییر دهد.

عوارض بازی موبایل برای کودکان موضوعی است که باید توسط والدین بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این موضوع در ادامه توسط تکراتو بررسی شده است. با بررسی مضرات موبایل برای کودکان همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کودکانه 2021 ؛ فیلم بچه گانه خوب چی ببینیم؟

مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان

بازی کردن با گوشی امروزه موضوعی مهم است. شاید این امر برای مدتی سرگرم کننده باشد اما روش مناسبی برای سرگرم کردن کودکان نیست زیرا عوارضی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

لازم است که والدین نسبت به این مورد حساس‌تر باشند و اجازه ندهند که کودکان بازه زمانی زیادی را در طول روز سرگرم استفاده از گوشی باشند.

عوارض و مضرات موبایل برای کودکان موضوعی است که در ادامه بررسی شده است. تکراتو سعی کرده این مسئله مهم را به خوبی مورد بررسی قرار دهد تا والدین نسبت به این موضوع اندکی آگاه شوند.

علت روی آوردن کودکان به موبایل چیست؟

به دلایل زیادی، استفاده کودکان از موبایل در دنیای امروز باب شده است. یکی از علت‌های روی آوردن کودکان به موبایل پیشرفت تکنولوژی است و اینکه همه وسایل منزل و زندگی با علم تکنولوژی پیشرفت کرده است. بسیاری از وسایل کوچک شده و به وسیله موبایل تنظیم و برنامه ریزی می‌شوند. در کل می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • استفاده از لپ تاپ و تبلت به جای کامپیوترهای بزرگ
  • استفاده از برنامه موسیقی پلی در موبایل به جای استفاده از ضبط و باندهای حجیم
  • استفاده از قصه‌های آنلاین صوتی و تصویری به جای خواندن کتاب
  • استفاده از برنامه‌های پینت به جای دفتر نقاشی و مداد رنگی
  • بازی‌هایی که هر روز زیباتر و جذاب‌تر می‌شوند و جای بازی‌های قدیمی را می‌گیرند.
  • برنامه‌هایی نظیر فتوشاپ، ورد، بازی، دسترسی به اینترنت و … که جای بیشتر کارهای روزمره را گرفته است.
  • مهم‌تر از همه والدین هستند که با نداشتن زمان کافی برای کودکان آنان را به سمت استفاده از گوشی سوق می‌دهند.

بررسی مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان

استفاده کودک از موبایل در بسیاری از موارد اجتناب ناپذیر است. گوشی موبایل یکی از به روز‌ترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های بشر است که تقریبا تمامی اقشار جامعه به آن دسترسی دارند و از منافع و مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

این ابزار در کنار تمامی خدمات خود، می‌تواند سر منشا مشکلات و چالش‌هایی برای افراد باشد. به خصوص اگر در سنین نامناسب و برای زمان‌های طولانی در دسترس گروه سنی کودکان قرار گیرد.

تکراتو در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته است. ما قصد داریم به بیان مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان بپردازیم.

معایب بازی موبایل برای کودکان

بررسی مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. در این بخش به بررسی مضرات موبایل برای کودکان می‌پردازیم. بازی کردن با موبایل برای کودکان، راهکاری آسان و موثر برای سرگرم نگه داشتن آنها است. اما اگر طولانی مدت از گوشی موبایل استفاده شود، عملکرد مغز مختل شده و اثرات منفی زیادی بر کودکان خواهد داشت.

معایب بازی موبایل برای کودکان می‌تواند شامل مواردی همچون بی‌خوابی، چاقی، مشکلات در مدرسه و نوسانات خلقی باشد. اثرات بازی گوشی برای کودکان حتی بر شرایط آینده آنها نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد. در واقع فراگیری مهارت‌های اجتماعی، موفقیت تحصیلی و شغلی می‌تواند از وسایل الکترونیکی تاثیر بپذیرد.

چندی از معایب بازی کردن با موبایل برای کودکان در ادمه آمده است:

تاثیر بر خواب کودک

از عوارض بازی موبایل برای کودکان کم خوابی است. بازی موبایل برای کودکان بر خواب آنها تاثیر گذار است. کودکان برای بازی کردن و یا گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی ممکن است تا دیر وقت بیدار باشند. این مساله مانع از عملکرد صحیح سیستم خواب شده و بر یادگیری کودکان تاثیر گذار است.

کودکان بازی کردن را مخصوصا وقتی که همراه با لذت و هیجان باشد به خواب ترجیح می‌دهند. حاضرند کمتر بخوابند و بیشتر بازی کنند. در این حالت کودک خود را قهرمانی تصور می‌کند که از خواب خود هم شده باید بزند تا از رقبایش جلو باشد.

همین‌‎ها باعث می‌شود که وقتی چراغ‌ها خاموش است به بازی کردن ادامه دهد. بازی کردن در تاریکی هم به نوبه‌ی خودش روی کیفیت خواب اثر خواهد گذاشت. نگاه کردن به صفحه‌های نمایشگر گوشی و تبلت در تاریکی باعث کاهش سطح ملاتونین در بدن می‌شود و فرایند خواب را با سختی مواجه خواهد کرد.

کاهش فعالیت‌های بدنی کودکان

وقتی اوقات فراغت کودکان صرف بازی با موبایل می‌شود میزان فعالیت بدنی آنها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. چاقی از عوارض مستقیم کاهش فعالیت بدنی است و می‌تواند کودکان را در معرض بیماری‌های مختلف مثل دیابت، قند خون، فشار خون و سایر بیماری‌ها قرار دهد. این مورد از عوارض بازی موبایل برای کودکان است که باید جدی گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

معرفی بازی های برتر PS4 برای کودکان

مشکلات بینایی

بازی موبایل برای کودکان مشکلات بینایی به همراه خواهد داشت. خیره شدن بیش از حد به صفحه گوشی موبایل خستگی و درد چشم به همراه دارد. نور گوشی در تاریکی می‌تواند بر روی چشم‌های کودک تاثیر بگذارد و مشکلاتی دیگر را در ادامه برای او ایجاد کند.

مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان

عدم یادگیری مهارت های اجتماعی

اگر بازی موبایل برای کودکان به صورت افراطی و بیش از حد باشد، در واقع کودک وقت زیادی برای برقراری ارتباط و انجام تعاملات اجتماعی نخواهد داشت. در نتیجه مهارت‌های اجتماعی را به خوبی کسب نخواهد کرد.

در این صورت کودک در آینده نمی‌تواند روابط سالمی داشته باشد. این روابط در پیدا کردن شغل، ازدواج، روابط عاطفی سالم، دوستی و معاشرت و ارتباط با دیگران تاثیر گذار است.

کاهش روابط اجتماعی کودکان

هر چه کودکان ارتباط بیشتری با محیط پیرامون داشته باشند، روابط اجتماعی نیز در آنها افزایش پیدا می‌کند. کودکانی که به تنهایی بازی می‌کنند، روابط اجتماعی ضعیفی دارند. منزوی شدن و کاهش سطح ارتباطات یکی از مضرات موبایل برای کودکان است که باید جدی تلقی شود.

آزادی در دسترسی به محتوای اینترنت

بیشتر تاثیرات مخرب موبایل برای کودکان ناشی از دسترسی بدون محدودیت به اینترنت است. مضرات اینترنت برای کودکان موضوعی جدی است و باید بررسی شود. البته اینترنت مزایای بسیاری نیز دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

ضعیف شدن مهره‌های کمر

در نتیجه استفاده موبایل در کودکان ستون فقرات ضعیف می‌شوند زیرا کودکان در ساعات زیادی به یک شکل می‌نشینند. معمولا گردن و کمر را بیش از حد به سمت جلو خم می‌کنند و این کار باعث آسیب زدن به ستون فقرات می‌شود. ماهیچه‌ها و عضلات کودکان ممکن است تحلیل برود و دچار سستی شود.

بلوغ زودرس

مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان

گوشی‌های هوشمند و متصل به اینترنت برای کودکان اصلا توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است با مسائلی آشنا شوند که مناسب سن آن‌ها نیست. این مسائل باعث اختلال فکر و نداشتن تمرکز می‌شود. کودکان با دیدن فیلم‌های نامناسب آسیب‌های جدی خواهند دید که قابل بازگشت نیست.

بیشتر بخوانید:

اینترنت امن کودکان چیست و چگونه دسترسی کودکان به فضای مجازی را کنترل می‌کند؟

مزایای بازی کردن با موبایل برای کودکان

تا اینجا به بررسی مضرات موبایل برای کودکان پرداختیم و در این بخش مزایای استفاده از وسیله الکترونیکی را بررسی می‌کنیم. بازی موبایل برای کودکان همان طور که معایبی دارد، مزایایی نیز به همراه دارد. والدین اگر سعی کنند استفاده از موبایل برای کودکان به صورت کاملا کنترل شده باشد، می‌توانند از مزایای آن نیز بهره‌مند شوند.

اگر مایل هستید با مزایای بازی کردن با گوشی برای کودکان آشنا شوید، ما در ادامه آن را برای شما بازگو کرده‌ایم:

بهبود مهارت‌های یادگیری

فناوری تاثیر مستقیمی بر افزایش بهره هوشی دارد. محصولات تکنولوژی روزانه در حال افزایش است. اگر از فناوری به شیوه‌ای صحیح استفاده شود، منجر به بهبود یادگیری شده و افزایش ضریب هوشی را برای کودکان به همراه خواهد داشت.

افزایش مهارت‌های ذهنی

با بهره گیری درست از بازی موبایل برای کودکان می‌توان مهارت‌های ذهنی کودکان را با مطالب آموزشی ارتقا داد. فراوانی بازی‌های موبایل در حوزه‌های بصری، توجه و حافظه‌ای سبب تقویت جنبه‌های دیداری، توجه و حافظه‌ی کودکان خواهد شد.

افزایش اطلاعات

یکی از مهارت‌های مهم، آموزش نحوه یادگیری است. بهره گیری از تکنولوژی و موبایل به کودکان کمک می‌کند تا در هر زمان که تمایل دارند در مورد موضوعات مختلف جستجو کنند و بر اطلاعات و دانش خود اضافه کنند.

مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان

افزایش خلاقیت کودک

کارشناسان و سازندگان بازی‌های کامپیوتری در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند تا بازی‌هایی طراحی کنند که میزان خلاقیت کودکان را تا حد بسیاری زیادی افزایش دهد و مهارت حل مسآله را در آن‌ها تقویت کند.

اگر تکنولوژی به صورت کنترل شده استفاده شود، نه تنها ضرری نخواهد داشت بلکه مزایای زیادی را نیز با خود به همراه دارد. رشد خلاقیت از دستاوردهای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای درست و موثر است.

بیشتر بخوانید:

اینستاگرام کودکان چیست (Instagram Kids) و چرا فیسبوک به سراغ آن رفته؟

راه‌های ترک دادن کودکان از گوشی

مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان را بررسی کردیم و گفتیم که این مزایا و عوارض چه هستند. در این بخش به بررسی راه‌های ترک دادن کودکان از گوشی می‌پردازیم. قصد داریم با ارائه‌ راهکارهای عملی از به وجود آمدن اتفاقات بد و اعتیاد کودکان به گوشی جلوگیری کنیم.

مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان

1- تا جایی که امکان آن وجود دارد برای کودکان خود گوشی موبایل خریداری نکنید. اگر هم مجبور به خریداری هستید حداقل تا قبل از سن ۶ سالگی این کار را نکنید.

2- ممکن است به دلیل کلاس‌های مجازی و آنلاین مجبور به دادن گوشی موبایل به کودک خود باشید در این صورت باید روش استفاده‌ درست از گوشی را به کودک خود یاد دهید و برای استفاده از آن ساعات محدودی را تعیین کنید. باید درباره‌ ساعات استفاده از موبایل سخت‌گیر باشید و بیش‌تر از زمان تعیین شده اجازه‌ی استفاده از آن را ندهید.

3- خود نیز به صورت محدود از گوشی استفاده کنید. کودکان مشاهده‌گرهای دقیقی هستد و اگر خلاف رفتار گفته شده را مشاهده کنند آن را تقلید می‌کنند. برای مثال از تمام اعضای خانواده بخواهید جلوی کودک از گوشی موبایل خود استفاده نکنند.

مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان

4- بازی‌های کودکانه در خانه را امتحان کنید. فعالیت‌هایی که بدون استفاده از موبایل امکان پذیر بوده و می‌توانند هم مفرح و هم آموزنده باشند. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل کتاب خواندن، شعر و آواز خواندن، برگزاری نمایش عروسکی یا تئاتر، آشپزی و شیرینی پختن، فعالیت‌های خارج از خانه و بازی‌های تخته‌ای و فکری باشند.

5- در صورت امکان نرم افزارهایی نصب کنید تا دسترسی کودک به اینترنت و فضای مجازی را محدود کند. در غیر اینصورت هنگام استفاده‌ کودک از اینترنت روی نحوه‌ استفاده‌ی او نظارت داشته باشید و زیر نظر شما باشد.

6- نحوه‌ پیدا کردن محتواهای آموزشی و سرگرم کننده را به کودک خود آموزش دهید تا از وقت خود در اینترنت به خوبی استفاده کند.

7- هرگز قبل از خواب و استراحت اجازه‌ استفاده از وسایل الکترنیکی را به کودک ندهید و سعی کنید با کتاب خواندن یا قصه گفتن او را بخوابانید.

در این مطلب به بررسی مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان پرداختیم. تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند وسایلی هستند که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیاری از والدین آنها را برای کودکان خود نیز تهیه می‌کنند. استفاده از این وسایل برای کودکان مناسب نیست و بهتر است عوارض بازی موبایل برای کودکان جدی گرفته شود.

سوالات متداول

چه میزان بازی با گوشی در کودکان مناسب است؟

بازی کردن با گوشی برای کودکان معایبی دارد که والدین باید آن را در نظر بگیرند در غیر اینصورت ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. والدین باید تلاش کنند تا زمان بازی موبایل برای کودکان را به حداقل برسانند. در ابتدا باید از اعتیاد کودک به گوشی جلوگیری کرد و در ادامه زمان بندی مشخصی برای استفاده کودک از گوشی داشت. با برنامه ریزی صحیح می‌توان زمان استفاده از گوشی را کاهش و حتی متوقف کرد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد مزایا و معایب بازی با گوشی برای کودکان چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر