;
coinex

نرخ جریمه بدحجابی در موقعیت‌های مختلف ؛ ارقام مطرح شده واقعی هستند؟

اخیرا با انتشار ارقامی در برخی رسانه‌ها، خبری منتشر شده مبنی بر اعلام نرخ جریمه بدحجابی توسط شورای امر به معروف و نهی از منکر.

طبق اظهارنظرهای اخیر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، به نظر می‌رسد برخورد با بدحجابی روند دیگری را در پیش گرفته و علاوه بر تذکر لسانی به افراد بدحجاب، برای برخی از پوشش‌ها جریمه نقدی نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته گلپایگانی: «ما در طرح جدید حجاب، جرم کشف حجاب را به تخلف تخفیف دادیم، اما کارآمد و اثرگذار است و قابلیت اجرا دارد. متخلفان به جای پرونده‌سازی و مجازات‌هایی که در قانون آمده است، شخص جریمه نقدی می‌شود». هرچند که میزان و مقدار جرایم مشخص نیست، اما ارقامی از نرخ جریمه بدحجابی در فضای مجازی بین کاربران رد و بدل می‌شود.

بیشتر بخوانید: مجازات عکس پروفایل بدون حجاب ، اخراج از محل کار!

نرخ جریمه بدحجابی در موقعیت‌های مختلف چقدر خواهد بود؟

گفته می‌شود که میزان جریمه افتادن شال و روسری 300 هزار تومان، کوتاه بودن مانتو 150 هزار تومان، پوشیدن مانتو جلو باز 100 هزار تومان، نداشتن مانتو 500 هزار تومان و آرایش غلیظ 85 هزار تومان خواهد بود.

با توجه به اینکه تعریف واضحی از بدحجابی وجود ندارد، به عقیده حقوقدانان، نمی‌توان آن را جرم یا تخلف در نظر گرفت. یکی از حقوقدانان منتقد این طرح به نام نعمت احمدی، در همین رابطه می‌گوید:

هنوز ما در مورد تعریف فرد بدحجاب ابهام داریم. این را باید تعریف کنند. در مرحله بعد، اگر فرد بدحجاب مجرم نیست و متخلف است، باید میزان جریمه را نسبت به حدود شدت تخلفی که مرتکب شده تعیین کرد.

نرخ جریمه بدحجابی در موقعیت‌های مختلف ؛ ارقام مطرح شده واقعی هستند؟

احمدی اضافه می‌کند: «مساله بعدی این است که چه کسی قرار است متخلف را جریمه کند؟ مگر نه این است که فقط قاضی دادگاه می‌تواند کسی را جریمه کند؟! پس اینجا نقش سایر دستگاه‌ها در برخورد با بدحجابان را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ قضاوت یک امر حاکمیتی است و ضابطان قضایی فقط می‌توانند زیر نظر دادستان‌ها، مستندات پرونده را جمع‌آوری کنند.» این حقوقدان درباره اینکه ضابطان قضایی چه وقت می‌توانند خود اقدام به جریمه متخلفان کنند گفت:

ضابطان قضایی تنها در صورتی می‌توانند فردی را جریمه یا با وی برخورد کرده یا وی را بازداشت کنند که «جرم مشهودی» اتفاق افتاده باشد. مثلا اگر یک مامور نیروی انتظامی در خیابان شاهد درگیری و چاقوکشی دو نفر باشد می‌تواند به موضوع ورود کند و ظرف ۲۴ ساعت اسناد این حادثه را به مقام قضایی ارائه کند. تنها در این صورت است که ضابط و مامور می‌تواند بدون داشتن دستور از مقام قضایی و برای جلوگیری از جرم جنایت و امحاء اسناد و حفظ جان شهروندان، به یک موضوع ورود پیدا کند.

ایشان در پاسخ به این سوال که چطور است که ماموران راهنمایی و راننگی می‌توانند افراد متخلف را جریمه کنند، گفت: «این مساله فرق دارد. در اینجا شما می‌توانید طرف را به خاطر سرعت غیرمجاز یا نبستن کمربند ایمنی و… که جرایمی کاملا مشخص و تعریف شده و غیرقابل انکار هستند، جریمه کنید. حتی در آنجا هم برخی خودروها به پارکینگ منتقل می‌شوند. چرا؟ چون در مورد آنها باید مقام قضایی تصمیم‌گیری کند.»

همچنین ایشان با اشاره به رای دیوان عدالت مبنی بر حد و حدود برخورد ماموران پلیس در مقابل مردم، اضافه کرد: «براساس رای این نهاد بالادستی، حتی پلیس نمی‌تواند جلوی شما یا خودروی شما را بگیرد تا ببیند داخل آن مشروب دارید یا خیر؟ یا ببیند راننده تخلف رانندگی دارد یا خیر یا چیز غیرمجازی حمل می‌کند یا نه؟! فقط وقتی می‌تواند جلوی شهروند یا خودرویی را بگیرد که راننده یا آن شهروند، تخلف مشهودی را انجام داده باشد.»

ایشان درباره اینکه پلیس با استناد به اینکه بدحجابی یک نوع جرم مشهود محسوب می‌شود نیز توضیح داد: «متولیان امر از همین استدلال برای توجیه کار خود استفاده می‌کنند. اینکه می‌گویند بدحجابی جرمی مشهود است. درحالی که چه کسی می‌تواند ثابت کند که فلان خانمی که به جرم بدحجابی با وی برخورد می‌شود، چند تار موی وی بیرون است یا مثلا اگر آرایش وی غلیظ است چه کسی می‌تواند در مورد مقدار این آرایش اظهارنظر کند؟»

احمد میرزائی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی شهر تهران نیز درباره شایعاتی که مبنی بر دستگیری شهروندان توسط گشت‌های ارشاد و تحویل آنها به مراجع قضائی گفت: « اصلا چنین چیزی صحت ندارد  ماموران ما ابتدا به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند یا پوشش نامناسبی دارند یا به هر دلیلی رفتار غیرمتعارفی دارند، تذکر داده و پس از شرکت در دوره‌های آموزشی، از آنها تعهد کتبی گرفته و آزاد می‌شوند. اگر فرد دوباره رفتارش را تکرار کرد این‌بار والدین آنها احضار می‌شوند و از آنها تعهد گرفته می‌شود. ولی کسی به مراکز قضایی ارجاع داده نمی‌شود.» وی تاکید داشت:

این برخورد ارشادی ما در حالی است که براساس قانون افراد بدحجاب می‌توانند مشمول ۷۴ ضربه شلاق و ۱۰ تا ۲ ماه حبس شوند.

میرزایی در پاسخ به سوال، آیا جز پلیس، نیروهای سایر نهادها و ارگان نیز می‌توانند به عنوان ضابط قضایی و یا با ماشین‌های آرم‌دار، در مکان‌های عمومی، خیابان ها و معابر، اقدام به برخورد با خاطیان کنند گفت: «براساس قانون هیچ نهاد و ارگانی جز پلیس نمی‌تواند با شهروندان بدحجاب برخورد کند.»

به‌روزرسانی:‌ در ارتباط با موضوع اعلام نرخ جریمه بدحجابی و شایعات و ارقام مطرح شده در فضای مجازی،‌ مرکز اطلاع رسانی فراجا لحظاتی پیش لیست مربوط به جریمه بدحجابی را تکذیب کرد و تاکید کرد که هیچ یک از ارقام مورد تایید فراجا نیست. در اطلاعیه فراجا آمده: «بحث‌هایی در این خصوص مطرح شده اما ارتباطی به رقم جریمه نداشته و هنوز هیچ موضوع جدیدی به ما ابلاغ نشده است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نرخ جریمه بدحجابی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر