;
coinex

اینترنت ماهواره ای ایرانی تا 10 سال آینده راه‌اندازی می‌شود!

رئیس سازمان فضایی ایران امروز و در جریان مصاحبه‌ای با رسانه‌ها، از موضوعاتی مختلفی سخن گفت که یکی از خبرسازترین موارد، بحث اینترنت ماهواره ای ایرانی بود.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه 10 ساله فضایی کشور اعلام کرده که مسیر مشخصی در حال حاضر برنامه خاصی برای توسعه و ساخت ماهواره‌های اینترنتی در نظر گرفته شده که در بلند مدت به اجرای پروژه اینترنت ماهواره‌ای ایران می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اینترنت ماهواره‌ای دارپا ؛ پایان سلطنت استارلینک با فناوری Space-BACN

اینترنت ماهواره ای ایرانی

رئیس سازمان فضایی کشور و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگویی با رسانه‌ها به اقدامات انجام شده در راستای طرح اینترنت ماهواره‌ای ایرانی اشاره کرده و گفته:

بخش رگولاتوری این حوزه برعهده ما نیست و تنها به بحث زیرساخت اینترنت فضایی ورود می‌کنیم. منظور از بخش زیرساخت نیز ساخت ماهواره های اینترنت است که در برنامه ما به صورت منظومه در حال پیگیری است.

اینترنت ماهواره ای ایرانی تا 10 سال آینده راه‌اندازی می‌شود!

او تاکید کرده که برنامه فضایی 10 ساله کشور مسیر مشخصی را برای اینترنت ماهواره‌ای پیش‌بینی کرده است: «این برنامه در حال حاضر در فاز امکان سنجی است و پس از تکمیل این فاز، ماهواره‌های منظومه حداقلی narrow band یا به اصطلاح IOT (اینترنت اشیاء) داریم و پس از آن به سراغ broadband و اینترنت می‌رویم.»

گفتنی است که از اسفندماه سال 1399 و با عرضه رسمی و جهانی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، مجلس و مرکز ملی فضای مجازی برای مواجهه با این فناوری دست به کار شده‌اند.

مرکز ملی فضای مجازی در همان زمان با انتشار بیانیه‌ای بر ضرورت بومی‌سازی و راهاندازی منظومه‌های ماهواره‌ای در کشور تاکید کرد و اعلام کرده بود از این موضوع حمایت می‌کند. به اعتقاد این نهاد، بومی‌سازی چرخه کامل زنجیره ارزش ماهواره و راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌ای می‌تواند جان تازه‌ای به صنعت فضایی ایران ببخشد:

مرکز ملی فضای مجازی هم راستا با اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور و به منظور بهره برداری از همه ظرفیت‌های زیرساختی کشور، از توسعه صنعت فضایی کشور و نقش آفرینی فعالانه آن در تکمیل شبکه ملی اطلاعات برای کاهش شکاف دیجیتال و ارائه خدمات متنوع فضاپایه به جامعه پشتیبانی و حمایت می‌کند.

پیش از این مجلس نیز مصوبه‌ای آماده کرده و تاکید کرده بود که با توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط مخابرات، امکان رقابت و مقابله با تهدید اینترنت ماهواره‌ای توسط کشورهای خارجی فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اینترنت ماهواره ای ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر