;
coinex

مشخصات کامل پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل (Raptor Lake) لو رفت

در شرایطی که فاصله چندانی تا معرفی نسل جدید تراشه‌های اینتل نداریم، حالا مشخصات کامل پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل فاش شده است.

پایگاه اطلاعاتی Igor Wallossek در شرایطی که فاصله‌ای کمتر از یک ماه تا معرفی سری جدید پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل داریم، مشخصات این پردازنده‌ها را فاش کرده است.

بیشتر بخوانید: تاریخ معرفی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا اعلام شد

مشخصات کامل پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل (Raptor Lake)

بعد از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی دراره ویژگی‌ها و مشخصات فنی پردازنده‌های Raptor Lake-S، حال به نظر می‌رسد که فهرست کامل اعداد و ارقام مربوط به مشخصات این سری در اطلاعات فاش شده توسط Igor’sLAB در دسترس قرار گرفته است.

بر اساس این اطلاعات انتظار می‌رود سری پردازنده‌های پرچمدار Core i9 با TDP حداکثر ۲۵۳ وات (در حالت Maximum Turbo Power) و همچنین پشتیبانی از سرعت کلاک ۵.۸ گیگاهرتز معرفی شوند.

مشخصات کامل پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل (Raptor Lake) لو رفت

برخلاف اطلاعاتی که پیش از این در برخی از افشاگری‌ها ارائه شده بود، در اینجا تنها 6 پردازنده سری K و KF به چشم می‌خورد که احتمالا به نشانه این است که اینتل در مرحله اول تنها این پردازنده‌ها را معرفی می‌کند.

پردازنده Intel Core i9-13900K به‌عنوان پرچم‌دار این مجموعه به ۲۴ هسته شامل ۸ هسته Performance و ۱۶ هسته Efficient مجهز شده است و فرکانس عملکرد آن به‌لطف فناوری Thermal Velocity Boost حداکثر به ۵.۸ گیگاهرتز می‌رسد. این CPU از حافظه‌های DDR5-5600 و DDR4-3200 نیز پشتیبانی می‌کند.

مشخصات کامل پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل (Raptor Lake) لو رفت

سری پردازنده‌های Core i7 این نسل نیز در مدل 13700K به ۱۶ هسته (۸+۸) با فرکانس ۵.۴ گیگاهرتز مجهز است و برخلاف سری Core i9 از فناوری TVB پشتیبانی نمی‌کند. نکته مهم اینکه توان توربو حداکثری ۲۵۳ وات برای این سری هم ارائه شده است.

اما سری پردازنده‌ i5-13600K و مدل‌های KF آن نیز تا حداکثر از ۱۴ هسته شامل ۶ هسته P و ۸ هسته E با فرکانس ۵.۱ گیگاهرتز برخوردار هستند و در مقایسه با سری Core i7 خبری از پشتیبانی از Turbo Boost Max 3.0 در آن‌ها نیست. MTP یا حداکثر توان بوست این پردازنده نیز ۱۸۱ وات بیان شده که البته TDP پیشفرض آن‌ها ۱۲۵ وات خواهد بود.

مشخصات کامل پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل (Raptor Lake) لو رفت

مادربرهای Z790 با توجه به افزایش تعداد مسیرهای PCIe Gen4 به ۲۰ عدد و کاهش تعداد لاین‌های Gen3، امکان پشتیبانی از حافظه‌های سریع‌تر DDR5-5600 و تعداد هسته‌های بیشتر را برای تراشه‌های نسل سیزدهمی اینتل به ارمغان آورده‌اند. گرچه اینتل در 27 سپتامبر سال جاری و در رویداد Innovation از محصولات جدید خود رونمایی می‌کند، اما انتظار می‌رود این سری از ماه آینده عرضه شوند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره مشخصات کامل پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر