;
coinex

فساد 170 میلیون دلاری پتروشیمی مهر ؛ هر دم از این باغ، بری می‌رسد!

در شرایطی که هنوز ماجرای فساد فولاد مبارکه به نتیجه مشخصی نرسیده، خبر از فساد 170 میلیون دلاری پتروشیمی مهر بار دیگر همه را شگفت‌زده کرده است.

افشای پروزنده یک فساد بزرگ در یکی از بزرگترین و مهمترین پتروشیمی‌های کشور منجر به برکناری مدیرعامل آن شده است. آقای محمد اسلامی مدیرعامل پتروشیمی مهر هفته گذشته با دستور قضایی برکنار شد و حکم مدیرعاملی او نیز باطل شد. گفته می‌شود آقای اسلامی از نزدیکان ستاد انتخاباتی آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بوده است!

بیشتر بخوانید:‌ ریزش سهام فولاد در نتیجه افشای پرونده فساد!

فساد 170 میلیون دلاری پتروشیمی مهر

بنابر تحقیقات سازمان بازرسی کل کشور، علاوه بر عدم بازگشت 170 میلیون دلار ارز صادراتی، اجازه دادن برای واگذاری سهام سرمایه‌گذار خارجی به یک سرمایه‌گذار ایتالیایی که «خود را تامین‌کننده تجهیزات ناتو و مشاور وزیر دفاع ایتالیا معرفی می‌کند»، از دیگر تخلفات این پرونده است.

فساد 170 میلیون دلاری پتروشیمی مهر ؛ هر دم از این باغ، بری می‌رسد!
فساد پتروشیمی مهر

گزارش کار سازمان بازرسی کل کشور حالا به وزارت نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار، کمیسیون اصل 90 مجلس و همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ارائه شده است. در حال حاضر بزرگترین تخلف این مجموعه، عدم بازگشت 170 میلیون دلار ارز صادراتی معادل 5 هزار میلیارد تومان است.

در فهرست تخلفات شرکت واگذاری پرحاشیه 60 درصد از سهام به سرمایه‌گذار ایتالیایی نیز از دیگر موارد تخلف است. سازمان بازرسی در گزارش خود آورده:

تخلفات در پتروشیمی مهر منجر به کاهش تولیدات این شرکت و درنهایت منجر به کاهش برداشت میعانات گازی از میدان گازی پارس جنوبی خواهد شد که در آستانه فصل سرما بحران تامین سوخت و انرژی شهری و صنعتی را افزایش می‌دهد.

مورد دیگری که در گزارش بازرسی کل کشور به چشم می‌خورد، بدهی 3 هزار میلیارد تومانی این شرکت به پتروشیمی‌های جم و مروارید است. درواقع بنابر قرارداد پیشین بین این سه،‌تامین خوراک پتروشیمی‌ مهر وظیفه این شرکت‌هابوده که در ازای آن هیچ پولی دریافت نکرده‌اند و این منجر به بدهی 3 میلیارد تومان پتروشیمی مهر شده است. پیش‌تر، پتروشیمی جم در نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی با اطلاع‌رسانی موضوع آورده بود:

«پیش‌بینی بروز مشکلات امنیتی و سیاسی و اختلال اقتصادی ناشی از اقدامات مشکوک شرکت پتروشیمی مهر و تقاضای رسیدگی عاجل را داریم.

فساد 170 میلیون دلاری پتروشیمی مهر ؛ هر دم از این باغ، بری می‌رسد!
فساد در پتروشیمی مهر

حقوق نجومی اعضا و دست‌اندرکاران هم که همواره بخشی از پرونده‌های اینچنینی است. بنابر آنچه پیش‌تر یاشار سلطانی فعال رسانه‌ای فاش کرده بود، آقای ع.ح یکی از اعضای تیم کارشناسی قیمت‌گذاری بود که پس از جابجایی و انتقال سهام، از سوی طرف ایتالیایی به عنوان مدیرعامل برگزیده شد. بنابر اطلاعات آقای سلطانی، فیش حقوقی این فرد نشان می‌دهد که او 26 هزار دلار برای این کارشناسی و قیمت‌گذاری دریافت کرده است.

پرونده فساد 170 میلیون دلاری پتروشیمی مهر در حالی مطرح شده است که چندی پیش نماینده دشتستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توییتی نوشته بود:

در پتروشیمی مهر چه خبر است؟ به جای پس گرفتن طلب ۱۷۰ میلیون دلاری کشور از سهامدار خارجی این پتروشیمی، شرکت را به وکیل سهامدار خارجی تقدیم کرده‌اند.

پتروشیمی مهر شرکتی تولیدکننده گرید پلی‌اتیلن در منطقه عسلویه و از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج‌فارس است که 60 درصد سهام آن متعلق به سرمایه‌گذار خارجی و 40 درصد متعلق به صنایع ملی پتروشیمی ایران است. گفته می‌شود که این شرکت هم‌اکنون در آستانه ورزشکستگی است.

ماجرا از سال 84 آغاز می‌شود، این شرکت با سرمایه‌گذاری 60 درصدی کنسرسیوم ژاپنی-تایلندی و سرمایه‌گذاری 40 درصدی شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران تاسیس شد.

در این قراداد مهمترین شروط عبارت بودند از تامین خوراک پتروشیمی از سوی ایران و پذیرش مدیریت و نظارت متقابل هر دو سهامدار به طور چرخشی از سوی سهامدار خارجی. این تعهدات و سازوکار مدیریتی تا سال 97 توسط طرفین اجرا شد و این موضوع سبب موفقیت پتروشیمی مهر به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان HDPE در کشور و منطقه شده بود.

در سال 97 اما طرف خارجی درخواست فروش سهام خود را به هلدینگ خلیج فارس ارائه می‌کند و به دنبال آن،‌ تیمی برای ارزیابی قیمت توسط هلدینگ تشکیل می‌شود. تیم کارشناسی اما قیمت پایینی پیشنهاد می‌دهد و سهامدار خارجی موافقت نمی‌کند.

این موضوع سبب می‌شود تا خلیج فارس اقدامی برای خرید سهام 60 درصدی انجام ندهد تا فرصت مالکیت برترین پتروشیمی خاورمیانه برای ایران از دست برود.

فساد 170 میلیون دلاری پتروشیمی مهر ؛ هر دم از این باغ، بری می‌رسد!
اختلاس در پتروشیمی مهر

لازم به ذکر است که توقف تولید در پتروشیمی مهر، در گام نخست منجر به کاهش تولید شرکت‌های پتروشیمی جم و مروارید می‌شود. این موضوع در گام دوم منجر به کاهش تولید شرکت پتروشیمی نوری می‌شود. کاهش تولید پتروشیمی نوری نیز منجر به کاهش برداشت میعانات گازی از میدان بزرگ پارس جنوبی می‌شود.

همه این اتفاقات زنجیره‌وار در آستانه فصل سرما می‌تواند کشور را با مشکل کمبود گاز مایع مواجه کند و در معرض بحران در تامین سوخت و انرژی شهری و صنعتی قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص فساد 170 میلیون دلاری پتروشیمی مهر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر