;
coinex

سویه جدید کرونا در حال انتشار گسترده است؛ از BA.4.6 چه می‌دانیم؟

سویه جدید کرونا که با نام BA.4.6 شناخته می‌شود، بیش از 9 درصد مبتلایان در ایالات متحده را به خود اختصاص داده است. گفته می‌شود این ویروس به سرعت در بریتانیا هم در حال انتشار است.

طبق گزارش‌هایی که توسط آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا منتشر شده، طی یک ماه گذشته، سویه جدید کرونا تقریبا 3.3 درصد از مبتلایان در این کشور را به خود اختصاص داده است. گفته شده این عدد در حال حاضر با 9 درصد افزایش پیوسته در حال رشد است.

در مواردی مشابه و طبق آماری که توسط مرکز کنترل و پیشگیری منتشر شده، بیش از 9 درصد از موارد ابتلا در ایالات متحده مربوط به سویه جدید کرونا یعنی BA.4.6 اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن تشخیص کرونا با صدا با دقت 89 درصدی معرفی شد

سویه جدید کرونا را بهتر بشناسیم

در واقع BA.4.6 گونه‌ای از سویه BA.4 امیکرون است که نخستین بار در ژانویه 2022 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و پس از آن به طور همزمان با BA.5 به سرعت در جهان در حال گسترش است.

هنوز از نحوه پیدایش BA.4.6 اطلاعات زیادی در دست نیست، اما می‌تواند نوعی نوترکیب باشد. نوترکیب زمانی اتفاق می‌افتد که بدن بیمار همزمان درگیر چند نوع ویروس مختلف شده باشد به این ترتیب سویه جدید کرونا ایجاد می‌شود.

سویه جدید کرونا در حال انتشار گسترده است؛ از BA.4.6 چه می‌دانیم؟

سویه جدید کرونا یا  BA.4.6 شباهت زیادی به  BA.4 دارد و حامل جهش به پروتئین اسپایک نیز هست. اسپایک پروتئینی است که بر سطح ویروس می‌نشیند و ویروس به کمک آن وارد سلول‌های فرد می‌شود. زمانی که جهشی در ویروس ایجاد می‌شود، این جهش به ویروس کمک می‌کند تا از آنتی بادی‌هایی که توسط واکسن به بدن فرد وارد شده، یا به طور طبیعی از عفونت‌های قبلی در بدن ایجاد می‌شوند، فرار کنند.

از آنجایی که عفونت‌های ناشی از امیکرون بسیار ضعیف‌تر از گونه‌های قبلی است، دانشمندان امیدوارند که این ضعف در سویه جدید کرونا یا BA.4.6 نیز به همان شکل باشد. طبق گزارش UKHSA، سرعت تکثیر در مراحل اولیه عفونت سویه جدید کرونا بسیار بیشتر از BA.5 است.

دانشگاه آکسفورد نیز طبق گزارشی اعلام داشته، اشخاصی که سه دوز واکسن فایزر دریافت کرده‌اند، در زمان ورود سویه جدید کرونا یا BA.4.6 به بدن بیمار، آنتی بادی کمتری نسبت به سویه‌های قبلی یعنی BA.4 و BA.5 تولید می‌کنند. به این معنی که امکان دارد واکسن‌های کرونا در برابر BA.4.6 تاثیر کمتری داشته باشند.

اثرگذاری کمتر واکسن در برابر گونه‌ای خاص، نمی‌تواند دلیل عدم تزریق آن باشد و باید در نظر داشت که در هر صورت واکسن‌ها می‌توانند تا حد زیادی از بدن ما در برابر گونه‌های جدید کرونا محافظت کنند. دانشمندان تلاش می‌کنند تا با ساخت داروهای ویروس کرونا مانع از پیشرفت آن در بدن شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سویه جدید کرونا چیست؟ نظراتتان را در کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر