;
coinex

حمله به ماهواره‌های استارلینک توسط روسیه

روسیه،ایلان ماسک و ماهواره‌های استارلینک را به حمله تهدید کرده است. آزمایش‌های ضد ماهواره اخیر نیز توانایی حمله به ماهواره‌های استارلینک توسط روسیه را تایید می‌کند.

یکی از مقامات امنیتی روسیه، ضمن بیانیه‌ای ایلان ماسک و تاسیسات شرکت استارلینک، که متعلق به ایلان ماسک است، را مخاطب خود قرار داده و ماهواره‌های این شرکت را هدف بعدی و احتمالی روسیه قلمداد کرده است. این مقام روسی، در ادامه اظهارات خود در سازمان ملل متحد گفت که احتمالاً هدف قرار دادن ماهواره‌های غیرنظامی استارلینک، به منظور تلافی اقدامات مخرب و جنگ‌طلبانه غرب در جنگ اوکراین باشد.

نکته بسیار مهم این است که بخش استارلینک شرکت اسپیس ایکس قبلاً، با همکاری دولت آمریکا، پایانه‌های ماهواره‌ای را به کشور اوکراین، به منظور رفع مشکل عدم اتصال اینترنت و اختلال‌هایی در برقراری ارتباط، ارسال کرده بود. نتیجه تلاش این شرکت در بخش‌هایی از کشور اوکراین موفقیت‌آمیز بوده و منجر به ایجاد اتصال پایدار به اینترنت شده بود.

بیشتر بخوانید: افزایش سرعت اینترنت موبایل در ایران در گزارش جدید SpeedTest

حمله به ماهواره‌های استارلینک توسط روسیه

کنستانتین وورونتسوف، نماینده کشور روسیه در کارگروه منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی هفته گذشته این اظهارات را بیان کرد. در این مورد، این دیپلمات روسی اعلام داشت: «لازم است که در این‌جا به روند بسیار خطرناک استفاده غیر صلح‌آمیز از تکنولوژی‌های فضایی اشاره کنیم که در جریان اتفاقات اوکراین به صورت جدی این اقدامات انجام گرفته است. به طوری که ایالات متحده آمریکا و متحدینش به تازگی به طور گسترده اقدام به استفاده از تاسیسات و زیرساخت‌های غیرنظامی فضایی با هدف مداخله در جریان اتفاقات اوکراین گرفته‌اند. بر این اساس، ممکن است این تاسیسات غیرنظامی، مورد هدف بعدی حملات روسیه باشند!»

او در ادامه اظهارات خود ضمن اینکه اقدامات این چنینی را نقض‌ آشکار قرارداد صلح فضایی قلمداد کرد، گفت:

این گونه رفتارهای غرب، ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های فضایی را تهدید می‌کند و خطرات زیادی را متوجه فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی کره زمین می‌کند که سلامتی افراد جامعه، به خصوص در کشورهای در حال توسعه را به خطر می‌اندازد. در کمترین حالت، این اقدام غرب ناقض قرارداد صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌ است و باید با محکومیت گسترده جوامع جهانی مجازات شود.

قبل از این اتفاقات نیز، رئیس شرکت اسپیس ایکس، ایلان ماسک هشدارهایی در مورد حملات احتمالی روسیه به تاسیسات استارلینک در اوکراین داده بود. البته هشدارهای ماسک به نظر تنها مرتبط با حمله به پایانه‌های استارلینک روی زمین بوده است و حمله به ماهواره‌های این شرکت مدنظر نبوده است.

علاوه بر این در ماه‌های پیش نیز استارلینک هدف حملات سایبری گسترده روسیه بوده است؛ به گونه‌ای که در روزهای آغازین جنگ اوکراین، سرویس‌های ماهواره‌ای استارلینک در اثر این حملات از کار افتادند. بعد از این اتفاقات، ایلان ماسک در اظهاراتی که انتقاد رئیس آژانس فضایی کشور روسیه را به همراه داشت، از مقاومت استارلینک در برابر حملات سایبری روسیه و ادامه فعالیت‌های این شرکت صحبت کرد.

حمله به ماهواره‌های استارلینک توسط روسیه

روسیه سری آزمایشاتی را بر روی موشک‌های ضد ماهواره در نوامبر سال 2021 (آبان 1400) انجام داد. این آزمایشات مورد اعتراض کشورهایی نظیر ژاپن و آلمان شد. به گزارش سایت Space.com، تنها دو روز پس از بیانیه وورونتسوف، این دو کشور رسماً اعلام کردند که از انجام تست‌های مخرب فضایی جلوگیری خواهند کرد.

در حال حاضر نیز کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، نیوزلند، ژاپن و آلمان عضو پیمانی هستند که هدف آن کاهش تولید زباله‌های فضایی از طریق عدم انجام آزمایشات مخرب است. این پیمان پس از رزمایش فضایی روسیه تشکیل شد و قاعدتاً روسیه نیز تا به الان به آن نپیوسته است.

پس از آزمایشات موشک‌های ضد ماهواره روسیه، مقامات آمریکایی به نابودی و سرنگونی ماهواره دو تنی در ارتفاع کمتر از 500 کیلومتری سطح زمین اعتراض کردند؛ زیرا بنا بر عقیده آن‌ها ذرات این ماهواره تا 5 الی 10 سال در جو باقی می‌ماند و به تاسیسات فضایی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی آسیب خواهد زد. پس از این اتفاقات بود که کاملا هریس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که به علت خطرناک بودن آزمایشات موشک‌های ضد ماهواره و تست‌های مخرب فضایی، دولت آمریکا از انجام آن‌ها خودداری خواهد کرد.

البته طبق گزارش Space.com، استارلینک تنها اپراتور ماهواره‌ای نبوده است که در جنگ اوکراین سرویس‌های ارتباطی و مخابراتی را در مناطق جنگی اوکراین ارائه داده است. سرویس‌های تجاری ماهواره‌ای همچون Planet، Maxar و Black Sky نیز با ارائه خدماتی مانند تصویربرداری از مناطق جنگی از بالا و انتشار آن‌ها به صورت عمومی، در جنگ اوکراین تاثیرات بزرگی داشته‌اند.

اما اگر تهدید صورت‌گرفته به منظور حمله به ماهواره‌های استارلینک توسط روسیه باشد، این تهدید کاملاً جدی خواهد بود. زیرا این شرکت 3000 ماهواره فعال در فضا داشته و در حال اقدام برای دریافت مجوز برای پرتاب هزاران ماهواره دیگر به فضا است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره حمله به ماهواره‌های استارلینک توسط روسیه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: arstechnica

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر