;
coinex

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان‌ها مشخص شد

بحث تفکیک حساب‌‌های تجاری از شخصی و دریافت مالیات این روزها از مباحث داغ کشور است. حال و در آخرین گزارش‌ها، نحوه محاسبه مالیات کارتخوان‌ها مشخص شده است.

در شرایطی که در سالیان اخیر کارشناسان همواره بر فقدان عدالت مالیاتی در ایران تاکید کرده‌اند، دولت سیزدهم سعی کرده بود با تغییر رویکرد در این بخش، مالیات گریزان را شناسایی و مالیات را از ایشان دریافت کنند تا کمی از فشار به بخش رسمی اقتصاد کشور بکاهد. در 5 سال اخیر، یک میلیون شرکت فعال اقتصادی شناسایی شده و از این تعداد تنها 330 هزار شرکت اظهارنامه مالیاتی ثبت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:‌ لیست اینفلوئنسرهای مشمول مالیات آماده شده و به زودی اعلام می‌شود

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان‌ها

اساسا سیاست مالی دولت سیزدهم، کاهش فشار مالیاتی از بخش رسمی اقتصاد کشور و انتقال آن به بخش‌های غیررسمی، نامنظم و مالیات‌گریز است که عموما پنهان است.

در همین راستا، سال گذشته گام اول و مهم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با هدف ساماندهی ابزارهای پرداخت برداشته شد و با اجرای ماده 11 این قانون، حدود 18 میلیون و هشتصد هزار دستگاه کارتخوان ساماندهی شدند.

در شرایط فعلی تعداد کل دستگاه‌های کارتخوان فعال متصل به پرونده‌های مالیاتی حدود 8 میلیون و سیصد هزار دستگاه است که سایر دستگا‌ه‌های متصل به پرونده‌ها توسط مودیان آن‌ها غیرفعال شده و حساب‌های متصل به این دستگاه‌های کارتخوان به عنوان حساب تجاری در نظر گرفته می‌شوند و وجود واریزی به آن‌ها به عنوان وجود درآمدی کسب و کار مودی محسوب می‌شوند.

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان‌ها

در گام دوم اجرای این قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی در دستور کار قرار گرفت. بنابر مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی شامل افرادی می‌شود که تا به حال با ترفندهای گوناگون از زیر بار پرداخت مالیات فرار می‌کردند.

البته مشوق‌هایی در این زمینه پیش‌بینی شده که از جمله می‌توان به سقف جابجایی پول تا یک میلیارد تومان بدون ارائه مستندات اشاره کرد. این در حالی است که سقف برای حساب‌های غیر تجاری 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این نقل و انتقالات صاحبان حساب‌های تجاری در مقایسه با وضع موجود چند برابر می‌شود. صاحبان حساب‌های تجاری درباره هزینه خدمات بانکی مشمول تخفیف نیز خواهند شد و امتیازاتی در زمینه افزایش سقف ماهانه و روزانه غیرحضوری، لغو محدودیت امکان تعداد گشایش حساب و دیگر موارد دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد نحوه محاسبه مالیات کارتخوان‌ها چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر