;
coinex

اجرای طرح پلاک سوم خودرو تا پایان سال 1401

طرح پلاک سوم خودرو تا پایان سال 1401 اجرا خواهد شد. در این طرح، یک پلاک الکترونیکی علاوه بر پلاک جلو و عقب، به بدنه خودرو نصب می‌شود.

از تصویب طرح پلاک سوم خودرو حدود 17 سال می‌گذرد. حال قرار است این طرح پس از مدت‌ها تاخیر، از بهمن سال 1401 آغاز شود. در این طرح  پلاک سوم خودرو علاوه بر پلاک جلو و عقب به شیشه ماشین نصب می‌شود. پلیس می‌تواند در مواقع مورد نیاز با استفاده از این پلاک، از اطلاعات مربوط به سابقه خودرو که در قالب فایل RFID است، مطلع شود.

بیشتر بخوانید: نیاز به 1 میلیارد یورو برای واردات خودرو

طرح پلاک سوم خودرو چه اطلاعاتی را در اختیار پلیس قرار خواهد داد؟

پلاک سوم یا همان پلاک الکترونیکی که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و یا اشخاص مورد تایید پلیس بر روی بدنه خودرو به صورت جداگانه در قالب دو چیپ نصب می‌شود، اطلاعاتی همچون شماره پلاک، تاریخ اعتبار پلاک، کد واحد شماره‌گذاری و غیره را به پلیس ارائه می‌دهد. اطلاعات این چیپ‌ها به علاوه اطلاعات مربوط به VIN‌ جمعا 30 الی 90 کیلوبایت می‌شود. این اطلاعات از طریق دستگاه‌های مخصوص که به پلیس‌های راهنمایی و رانندگی و همچنین ماموران راهور تحویل داده می‌شود، در قالب فایل RFID‌ در اختیارشان قرار می‌گیرد.

طرح پلاک سوم خودرو

از مهم‌ترین مزایا این پلاک‌های الکترونیکی، بررسی اصالت خودرو و شناسایی آن و همچنین تشخیص فوری خودروهای سرقتی و تحت تعقیب است. در واقع این طرح باعث می‌شود که خودرو دزدی شده در مدت زمان کمی شناسایی و اطلاعات آن نیز آشکار شود.

به گفته‌ی رئیس پلیس راهور، بسیاری از زیرساخت‌های اجرای این طرح که قرار است از بهمن سال 1401 آغاز شود، در حال حاضر آماده است. از جمله عوامل اجرای طرح پلاک سوم خودرو می‌توان به آماده‌سازی نرم‌افزار کاربردی جهت تولید پلاک سوم و بخشی از چیپ های مربوط به آن اشاره کرد. در حال حاضر تمامی این موارد در حال آماده‌سازی و توسعه هستند و تنها تهیه نرم‌افزار واسطه به نام Reader که برای خواندن اطلاعات از طریق پلاک سوم کاربرد دارد، به پایان نرسیده است. گفتنی است که در صورت توسعه این نرم‌افزار واسطه، دیگر نیازی به خواندن کدهای QR‌ برای استخراج اطلاعات خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نیست.

باید بگوییم که در حال حاضر کارشناسان و مهندسین حوزه مشغول فعالیت روی توسعه این نرم‌افزار واسطه هستند و امید است که با اتمام کار، طرح پلاک سوم از حدود 5 ماه دیگر به طور عمومی به حالت اجرا درآید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد اجرای طرح پلاک سوم خودرو یا پلاک الکترونیکی به منظور شناسایی خودروهای سرقت شده، چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر