;
coinex

پیش بینی درصد احتمال مرگ افراد با گوشی هوشمند

پیش بینی درصد احتمال مرگ افراد با گوشی هوشمند چگونه در عرض 5 سال ممکن است؟ تحقیقات محققان آمریکایی نشان می‌دهند که این امر با برخی ابزارها امکان وقوع دارد.

احتمالاً تلفن هوشمند شما چندین بار در روز با اعلان‌های مختلفی مانند پیام‌هایی از دوستان، پرداخت‌های حساب بانکی، هشدارهای آب‌وهوا در حالت ویبره بلرزد. اما در آینده ممکن است نوع دیگری از اعلان‌ها در تلفن هوشمند شما نشان داده شوند، این اعلان در واقع پیامی از یک برنامه بوده که خطر مرگ شما را در سال های آینده پیش‌بینی می‌کند.

بررسی جدیدی که در مجله PLOS Digital Health منتشر شده است، نشان می‌دهد که ردیابی کنش‌پذیر داده‌های حرکتی از طریق حسگرهای گوشی‌های هوشمند می‌تواند به طور موثر خطر مرگ و میر در طول پنج سال آینده یک فرد را با دقت 70 درصد پیش‌بینی کند.

این تحقیق مبتنی بر شواهد زیادی است که ارتباط بین سرعت راه رفتن و سلامت عمومی را نشان می‌دهد. برای دستیابی به پیش‌بینی‌های دقیق سلامتی و میزان مرگ و میر، در مطالعات قبلی عموماً شرکت‌کنندگان را ملزم به استفاده از ردیاب‌های اختصاصی تناسب اندام به صورت 24 ساعته و یا تکمیل «تست های تجزیه و تحلیل راه رفتن» در شرایط آزمایشگاهی کرده‌اند. با این حال، در مطالعه جدید این سوال بسیار مهم مطرح شده است که آیا داده های حرکتی جمع آوری شده از طریق حسگرها در تلفن‌های هوشمند معمولی می‌تواند برای ارائه پیش‌بینی‌های دقیق کافی باشد.

بیشتر بخوانید:‌ فروش قانونی ماریجوانا در پمپ بنزین‌های آمریکا

پیش بینی درصد احتمال مرگ افراد با گوشی هوشمند

به این منظور محققان مجموعه داده بزرگی شامل 100000 شرکت‌کننده از Biobank بریتانیا را مورد بررسی قرار دادند. این گروه آزمایشی به مدت یک هفته از مانیتورهای فعالیت مچ دست استفاده کردند و حداقل به مدت پنج سال تحت نظر قرار گرفتند.

این بزرگترین مجموعه داده حسگر حرکتی است که در حال حاضر موجود است. به گفته محققان، داده‌های کوتاه مدت شدت حرکت که در این مجموعه توسط این ردیاب‌های تناسب اندام جمع‌آوری‌شده، مشابه داده‌هایی است که می‌توان توسط یک تلفن هوشمند ثبت و ضبط کرد. پس از این نظر امکان پیش بینی درصد احتمال مرگ افراد با گوشی هوشمند وجود دارد.

محققان در این مطالعه توضیح دادند: «اگرچه این داده‌ها از طریق مانیتورهای ثبت فعالیت حرکتی جمع‌آوری شده‌اند، با این حال مدل‌های حسگر ما از ورودی‌هایی استفاده می‌کنند که امکان جمع‌آوری آن‌ها با استفاده از تلفن‌های ارزان قیمت کنونی نیز امکان‌پذیر است. این امر به دلیل آزمایش‌های بالینی گسترده ما با استفاده از تلفن‌های ارزان قیمت و ایجاد مدل‌های پیش‌بینی بسیار دقیق برای وضعیت سلامت بیماران قلبی و ریوی امکان‌پذیر شده است.»

پیش بینی درصد احتمال مرگ افراد با گوشی هوشمند

با استفاده از تنها شش دقیقه در روز از ردیابی شدت راه رفتن داده‌ها، الگوریتم پیش‌بینی‌کننده می‌تواند تخمین‌های خطر مرگ و میر در عرض 5 سال آینده را ارائه دهد. دقت این داده‌ها به اندازه برآوردهایی که توسط ابزارهای پوشیدنی یا آزمایش راه رفتن بالینی پیچیده‌تر انجام شده بود؛ برابر بود.

این یافته‌ها به دنبال تحقیقات بیشتری است که با روش‌های مختلف به تخمین خطر مرگ و میر افراد می‌پردازند. اسکن‌های ساده چشم، غربالگری خون یا تست‌های تعادلی کوتاه همگی به عنوان راه‌هایی برای غربالگری افراد از نظر خطر مرگ زودرس پیشنهاد شده‌اند.

در حال حاضر آزمایش‌های بزرگ‌تری برای تمرکز بیشتر روی داده‌هایی که مستقیماً از تلفن‌های هوشمند جمع‌آوری می‌شوند، برنامه‌ریزی شده‌ است. محققان در تلاش هستند تا گروه‌های مطالعاتی را تا حد امکان متنوع کنند تا دقت مدل‌های پیش‌بینی در بین جمعیت‌های مختلف را بیشتر کنند.

محققان در این مطالعه نتیجه گرفتند: «این قابلیت به ویژه برای اهداف برابری سلامت مهم است، با توجه به اینکه جمعیت‌هایی که بیشترین خطر را برای سلامتی دارند اغلب به کمترین منابع نیز دسترسی دارند؛ بنابراین افرادی که به احتمال زیاد از تلفن‌های ارزان قیمت به جای دستگاه‌های پوشیدنی گران قیمت استفاده می‌کنند، از این امکان ارزیابی آسان بیشترین سود را خواهند برد».

اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند می‌توانند شش دقیقه پیاده‌روی متوالی را در طول روز ثبت و ضبط کنند، سپس مدل‌های پیش‌بینی‌کننده به منظور طبقه‌بندی ریسک از طریق تجزیه و تحلیل جمعیت این داده‌ها را محاسبه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پیش بینی درصد احتمال مرگ افراد با گوشی هوشمند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر