;
coinex

خبر جنجالی ناسا درباره انتشار گاز متان در آسمان ایران ؛ همه چیز ناسا دروغ است! [+ ویدیو]

خبر جنجالی ناسا درباره انتشار گاز متان در آسمان ایران از جمله تهران و فارس به یکی از ترندهای روز شبکه های اجتماعی و رسانه های کشور تبدیل شده است. ناظر فضایی ناسا در پی گاز متان در جنوب شهر تهران یک ابرگسیلنده‌ گاز متان را تشخیص داده است؛ امّا این تمام ماجرا نیست، با تکراتو همراه باشید.

سرفصل مطالب:

بیشتر بخوانید: 

ناسا در پی گاز متان از کالیفرنیا تا تهران ؛ تصویری از متان بالای تهران

ناسا با ماموریت بررسی منبع گرد و غبار معدنی سطح زمین از شیوع مواد معدنی کلیدی در بیابان‌های تولید کننده غبار سیاره‌ای نقشه‌برداری می‌کند – اطلاعاتی که درک ما از اثرات غبار معلق بر تغییرات اقلیمی را ارتقا می‌دهد. اما امیت (EMIT) قابلیت حیاتی دیگری نیز دارد: تشخیص حضور متان، همان گاز گلخانه‌ای قدرتمند موجود در جوّ.

در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) در داده‌هایی که امیت از زمان نصب در ایستگاه فضایی بین‌المللی جمع‌آوری کرده‌اند، تیم علمی بیش از 50 «اَبر گسیلنده (Super Emitter)» را در آسیای مرکزی، خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده شناسایی کرده‌اند. معمولاً، اَبَر گسیلنده‌ها تأسیسات، تجهیزات و سایر زیرساخت‌ها را در بخش‌های سوخت فسیلی، زباله و یا کشاورزی شامل می‌شوند که متان را با نرخ‌های بالایی منتشر می‌سازند.

کاهش انتشار گاز متان راهکاری برای محدود کردن گرمایش جهانی است. بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت:

«این پیشرفت جدید هیجان‌انگیز است؛ چرا که نه تنها به کمک پژوهشگران خواهد آمد تا منافذ نشت‌ متان را بهتر مشخص کنند، بلکه بینشی درباره چگونگی رسیدگی به آن‌ها را، به سرعت، ارائه می‌دهد.»

ناسا در پی گاز متان
ناسا در پی گاز متان

سازه فضایی ناسا ؛ امیت ، ابزاری حیاتی برای اندازه‌ گیری گازهای گلخانه ای

ایستگاه بین‌المللی فضایی و بیش از دوجین ماهواره و سازه‌های فضایی ناسا مدت‌هاست که در تعیین تغییرات آب و هوای زمین بسیار ارزشمند بوده‌اند. ثابت شده است که امیت ابزاری حیاتی برای اندازه‌گیری این گاز گلخانه‌ای قوی است – و آن را در نطفه شناسایی می‌کند.

محض اطلاع‌مان متان نور مادون قرمز را در الگویی منحصر به فرد جذب می‌کند؛ این اثر را – با نام اثر انگشت طیفی می شناسند – که طیف سنج تصویربرداری امیت می‌تواند با دقّت بالا آن را تشخیص دهد. این ابزار همچنین می‌تواند دی‌اکسید کربن موجود در جوّ را ردگیری نماید.

در مقایسه با دی‌اکسید کربن، متانِ ناشی از فعالیت‌هایِ انسانی، کسری از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد، امّا تخمین زده شده که به ازای هر تُن، 80 برابر موثرتر است، و تا 20 سال پس از انتشار در به دام انداختن گرما در جو زمین موثر نیز خواهد ماند. مضاف بر این، در جایی که دی‌اکسید کربن برای قرن‌ها باقی می‌ماند، امّا متان تنها برای حدود یک دهه باقی می‌ماند، به این معنی که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد، اتمسفر در بازه زمانی مشابه واکنش نشان می‌دهد و نرخ کوتاه مدّت گرمایش زمین کندتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: تیک، تاک، بوم! ابرغول‌ سرخ توسط دانشمندان شناسایی شد!

تشخیص سریع گازهای گلخانه ای توسط ناسا

شناسایی منابع نقطه‌ای متان می‌تواند یک گام کلیدی در این فرآیند باشد. با آگاهی از محل انتشار گازهای گلخانه‌ای بزرگ، اپراتورهای تاسیسات، تجهیزات و زیرساخت های منتشرکننده گاز می‌توانند به سرعت برای محدود کردن انتشار چنین گازهایی اقدام کنند.

مشاهدات امیت زمانی به سرانجام رسید که دانشمندان داده‌های معدنی طیف‌سنج تصویربرداری را صحت‌سنجی کردند. در ادامۀ این ماموریت، امیت اندازه‌گیری مواد معدنی سطحی را در مناطق خشک آفریقا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا جمع آوری خواهد کرد. این داده‌ها به پژوهشگران در درک بهتر نقش ذرات غبار موجود در هوا را در گرم و خنک‌سازی جوّ و هم‌چنین سطح زمین یاری می‌رساند.

ویدیوی پرتاب امیت از پایگاه فضایی کندی را در ادامه مشاهده کنید:

کیت کالوین، دانشمند ارشد ناسا و مشاور ارشد آب و هوایی گفت: «ما مشتاق بودیم تا ببینیم چگونه داده‌های معدنی امیت مدل‌سازی آب و هوا را بهبود می‌بخشد.»

او افزود:

«این قابلیت اضافی تشخیص متان فرصتی قابل توجه برای اندازه‌گیری و پایش آن دسته از گازهای گلخانه‌ای‌ست که به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کنند.»

شناسایی ناظر فضایی ناسا در پی گاز

منطقهٔ مطالعاتی این مأموریت با نقاط متان شناخته شده در سرتاسر جهان منطبق است و پژوهشگران را قادر می‌سازد در آن مناطق، به دنبال گاز برای آزمایش توانایی طیف‌سنج تصویربرداری بگردند.

اندرو تورپ، پژوهشگر آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)، که رهبری شناسایی متان امیت را بر عهده دارد گفت:

برخی از ستون‌های شناسایی‌شده‌یِ امیت از بزرگ‌ترین ستون‌هایی هستند که تا به حال دیده شده است – برخلاف هر چیزی که تا به حال از فضا مشاهده شده است. آنچه ما در مدت کوتاهی پیدا کرده‌ایم فراتر از انتظارات ما است.

ناسا در پی گاز متان
ناسا در پی گاز متان

گرین و سایر اعضای گروه امیت، نمونه‌هایی از حساسیت این ابزار قدرتمند را در طی کنفرانس به نمایش گذاشتند. به عنوان نمونه، امیت ستونِ متانی به طول حداقل ۴/۸ کیلومتر را در بالای محل زباله‌سوزی در ایران شناسایی کرده است. به گفته پژوهشگران، این اَبَرگسیلنده جدید در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان را به هوا می‌فرستد.

این مقدار بسیار زیادی است؛ امّا در قیاس با یک خوشه از ۱۲ اَبَرگسیلنده که امیت در ترکمنستان مشاهده کرده و همه آن‌ها نیز با زیرساخت‌هایِ گازی و نفتی مرتبط هستند، کم است. برخی از این توده‌ها تا ۳۲ کیلومتر طول دارند و با یکدیگر، حدود پنجاه هزار و چهارصد کیلوگرم متان را در هر ساعت به جو زمین اضافه می‌کنند.

واکنش شهرداری تهران به ابر بزرگی از متان در بالای تهران

حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران در مصاحبه با سایت «اکو ایران»، ارتباط این ابر گازی متان با مرکز پردازش و دفن زباله آرادکوه در جنوب تهران را رد کرد. حیدریان می‌گوید:

در مرکز آرادکوه 60 سال است که زباله‌ها پردازش و دفن می‌شود و اگر به ایجاد ابر متان بود در این مدت نیز باید این ابر دیده می‌شد. در گذشته ما در آرادکوه دفن مطلق داشتیم که از دهه 80 میزان دفن مطلق کاهش داشته و در حال حاضر بیشتر زباله‌هایی که به آرادکوه می‌رسد پردازش می‌شود و بخش آلی زباله نیز را به صورت هوازی تبدیل به co2 می‌کنیم و تولید متان به اندازه‌ای نیست که ابری ایجاد کند.

حیدریان اضافه می‌کند: «اگر متان به تراکم 15 درصد برسد منفجر می‌شود و به همین دلیل تراکم این گاز همیشه زیر 5 درصد است که ابری در این میزان تراکم ایجاد نمی‌شود».

نظر شهردار تهران درباره ستونی از گاز متان در تهران

خبرگزاری برنا در مطلبی تحت عنوان «گزارشی از انتشار گاز متان در تهران به ما نرسیده/ همه چیز ناسا دروغ است» به واکنش شهردار تهران نسبت به گزارش ناسا درباره ستونی از گاز متان بر فراز شهر تهران پرداخت.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری برنا، شهردار تهران گفت:

هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی چیزی درخصوص انتشار عکسی از سوی ناسا مبنی بر تشکیل ابری از گاز متان در جنوب تهران اعلام نشده است و البته ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغی دیگر.

در همین راستا، خبرگزاری ایسنا نیز در مقاله‌ای با عنوان «بوی فساد در پس توده گاز متان جنوب تهران» به این مساله پرداخت.


بیشتر بخوانید:

ردپای مافیای زباله در توده گاز متان تهران ؛ بوی فساد درآمده، شهرداری چه چیزی را تکذیب می‌کند؟


محمد الموتی، دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست کشور و متخصص حوزه پسماند بااشاره به ردپای اقتصاد سیاه مافیای زباله در توده گاز متان جنوب تهران در گفتگو با ایسنا و در واکنش به گزارش ناسا درباره توده 5 کیلومتری گاز متان در جنوب شهر تهران گفت:

یکی از مسائلی بسیار عجیب درباره این گزارش، تکذیب شهرداری تهران است. شهرداری گفته است که اگر قرار بود چنین پدیده‌ای وجود داشته باشد چرا پیش‌ از این درباره این موضوع صحبت نشده است؟ این در حالیست که پاسخ به این سوال بسیار ساده است. در تمام دنیا اعلام شده که سیستم طیف‌سنج جدیدی که راه‌اندازی و استفاده شده از یک تا دو ماهه گذشته شروع به کار کرده و مربوط به سال 2022 است. این قابلیت طبیعتا حتی سال گذشته وجود نداشته است چه رسد به سال‌های قبل از آن. بدین جهت این ابزار، سیستم و فناوری جدید با تمرکز بر پیدا کردن نقاط داغ متان توانسته چنین کشفی را به جهانیان ارایه دهد.

توده عظیم ابر متان در آسمان استان فارس

ماهواره GHGSat بامداد یکشنبه انتشار گاز متان را در نزدیکی تأسیسات سوخت فسیلی در گوشه‌ای دورافتاده از استان فارس در جنوب ایران مشاهده کرده است. این شرکت نظارت بر انتشار گازهای گلخانه‌ای، علت تشکیل این ابر متان در فارس را به فعالیت‌های مربوط به بخش نفت و گاز مرتبط می‌داند و تخمین زده که متان در این منطقه با سرعت 795 کیلوگرم در ساعت پخش می‌شود.

در مطلب تکراتو که با عنوان «توده عظیم ابر متان در آسمان استان فارس رویت شد / شرکت ملی نفت ایران بزرگترین تولیدکننده گاز گلخانه‌ای در جهان!» منتشر شده، اطلاعات بیشتری منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌تان راجع به ستونی 5 کیلومتری از متان در آسمان تهران چیست؟ لطفاً، نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار را از تکراتو دنبال کنید.

منبع:JPL

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (32 نظر)

    شبیه دریاچه ارومیه است

    پاسخ

    حتما این هم کار عوامل خارجی و آمریکا واسرائیل ودشمنانه.بالاخره مسئول محترم الکی که حرف نمیزنه.ناسا چشمش آلبالو گیلاس چیده یه چیز دیده الکی

    پاسخ

    میدونی چَرا میدونی چَرا ؟ بخاطر اینکه ما داریم پیشرفت میکنیم متان هم با ما دوشمنی میکنه .مرگ بر متان مرگ بر بوتان .همه دنیا بد و دروغگو و نجس هستند فقط ما خوبیم .متان با ارتباط با دولتهای متخاصم تهمت میزنن . (تولید متان حق مسلّم ماست )

    پاسخ

    ناسا با اون امکانات داره تایید میکنه .و بجای اینکه مسئولین فکری کنن . فقط تکذیب میکنن .اونم نهادی مثل شهرداری !!! بعد منتظریم در تهران باران و برف هم بیاد.اون از وضعیت آلایندگی خودروهای ملیمون. اینم از دفع زباله شهرداری ..

    پاسخ

    متأسفانه رعایت آزادی بیان به گوگل اجازه نمیده پاسخ های درست ارسال بشه
    آزادی
    آزادی
    آزادی

    پاسخ

    آمریکا و ناسا شما چقدر خوبید
    ای بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای جهان
    ای رسانه دار
    ای هرچی بگه قبول
    ای بزرگای بمب اتم دار

    پاسخ

    سلام به نظرم بشه از این تهدید بعنوان یک فرصت استفاده کرد و این گازهارا جمع اوری کرد و به مصرفی برسانیم، اگر بشه که عالی میشه!! 😅

    پاسخ

    بسیجیا چرا لال شدین

    پاسخ

    کافیه در مورد گرمایش جهانی تحقیق کنی اونوقت میفهمی که بسیجیا، چرا احتمالا عقیدشون اینه که «جواب ابلهان خاموشی ست» البته اگه نظرشون این باشه! برو اطلاعات کسب کن حداقل از نادانی بیرون بیا!
    شاعر میگه:
    آن کس که بداند و بداند که بداند
    اسب خرد از گنبد گردون بجهاند
    آن کس که بداند و نداند که بداند
    آگاه نمایید که بس خفته نماند
    آن کس که نداند و بداند که نداند
    لنگان خرک خویش به منزل برساند
    آن کس که نداند و نداند که نداند
    در جهل مرکب ابدالدهر بماند

    پاسخ

    بله بله قربان زندگی نرمال حقمون نمیخواهیم مبادا که جرم باشه

    پاسخ

    این سازمان نسناس که گفتی، راجع به آمریکا و چین که بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه‌ای هستند و زیر بار مسئولیت های بین‌المللی این موضع نمی‌روند، چیزی نگفته و فقط گیرداده به چند کارخانه چرم و توالت‌های عمومی تهران.

    پاسخ

    درود
    منبع دقیق علمی تو کجاست؟
    از کجا می تونی این ادعات رو ثابت کنی؟
    اصل موضوع رو هم نپیچون موضوع در مورد ایران هست بجای اینکه در مورد اصل موضوع صحبت کنید داری مغلطه می کنی؟ موضوع در مورد ناسا و ماهیت ناسا نیست! مهم این هست که کشور خودمون آباد بشه؟ مهم حل موضوع هست؟توهم توطئه!!!

    پاسخ

    دوست عزیز، با یک سرچ کوچک در گوگل می توانید به میزان تولید گاز های گلخانه‌ای در دنیا پی ببرید، در سال 2012میزان تولید دی اکسید کربن چین 8.1وامریکا 5.27ملیارد تن بوده است، و در سال 2019 چین 27%وآمریکا 11%کل گازهای گلخانه‌ای در کره زمین را تولید کرده اند، و این دو کشور مقام اول و دوم دنیا در این زمینه را دارند.

    پاسخ

    اصل موضوع گرمایش جهانی هست، و جهان رو فقط ایران آلوده و گرم نمیکنه، مثل اتاق نیست که شعله بخاریو کم کنی گرماش کم بشه، منابعی که بیشتر باعث گرم شدن میشن اگر کنترل بشن سریعتر وضعیت کنترل میشه! یکی از بزرگترین منابع هم کشورهای صنعتی بزرگی مثل آمریکاس و چین و هند و …

    پاسخ

    هموطن عزیز اصل موضوع «گرمایش جهانی» و «گازهای موثر بر گرمایش جهانی» و بخصوص «گاز متان» هست؛ جهان هم مثل اتاق نیست که شعله بخاریو کم کنی گرماش کم بشه، یکی از منابع گرمایش جهانی «گاز متان» و سایر گازهای گلخانه‌ای هست که از بزرگترین تولیدکنندگان این‌ها کشورهای صنعتی بزرگی از جمله آمریکا، چین، هند و … هستند؛ اگر بزرگترین منابع تولید این گازها تولید بشه بیشترین کاهش آلایندگی اتفاق می‌افته و تاثیرش محسوس‌تره؛ جالب که بدونید آمریکا با اینکه سهم زیادی در این زمینه داره از توافق آب و هوایی که در زمینه اتفاق افتاد در زمان ترامپ خارج شد! 😏😐

    پاسخ

    باشه میگیم گیرندن بهمون با همین فرمون بریم جلو دیگه.کره زمین هم منتظر میمونه ما بحث های سیاسیمون تموم شه بعد الوده میشه.

    پاسخ

    بچه هامون در آینده…

    پاسخ

    تحقیقات جالب و مهمی است ولی چرا از ۵۰ نقطه ای که ادعا شده فقط اسم دو نقطه آورده شده ؟ مثلا از خود کالیفرنیا در این تحقیق خبری نیست؟ یا روسیه یا عربستان یا چین یا انگلیس یا نروژ یا قطر یا عراق یا …؟ از کشورهای پر جمعیت آمریکای جنوبی هم خبری نیست همینطور از هند یا پاکستان یا اندونزی ؟ چرا ؟

    پاسخ

    آفرین قابل توجه بعضیا!!! 👏👏

    پاسخ

    بسیجیا کجان بیان بگن مرگ بر امریکا

    پاسخ

    میشه قیمه ها رو نریزی تو ماستا ؟؟

    پاسخ

    دنیا با هم متحد بشه به خیلی چیزای دست نیافتنی دسترسی پیدا میکنه

    پاسخ

    ناسا بزرگترین دست آورد بشر هست
    که
    می تونه به بشریت کمک شایانی بده
    به شرط
    رعایت کردن توصیه هاش

    پاسخ

    سلام منظوراز جنوب تهران کجای تهران هستش یا کدوم محله .یا منطقه؟

    پاسخ

    کهریزک

    پاسخ

    علم وهنرش رونداریم ازاین زباله ها تولید برق کنیم.زباله هارو تفکیک کنیم.

    پاسخ

    شک نکنید کارداعشههههههههه

    پاسخ

    ستون خوب اومدی

    پاسخ

    احتمالا این رقم در کل ایران به ۱۰۰هزار کیلو در ساعت برسه که میشه با مشارکت شرکتهای خارجی این گازو جمع آوری کرد برای مصارف صنعتیو خانگی

    پاسخ

    الان چون مال ترکمنستان بیشتر از ماست پس بیخیال رعایت دیگه؟؟!!!!!

    پاسخ

    دوسال است که شبها در منطقه تهرانسر از بوی تعفن زباله سوزی و دود مشمئز کننده ان در عذابیم و خواب و استراحت نداریم ، بارها به سامانه ۱۳۷ شهرداری زنگ زدم ولی فقط قول پیگیری داده ! و هیچ اقدامی نکرده اند! ظاهرا خودشان میدانستند که منشاء این جنایت برعلیه بشریت چیست! ما برعلیه مسئولان ضد بشر شاکی هستیم و اعلام جرم میکنیم ..

    پاسخ

    اداره کشور از دستشان در رفته این حجم گاز متان می‌توانست منابع تولید انرژی شود تا باعث آلودگی شهرها شود

    پاسخ