coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ، از تعامل تا تسهیل ؛ ماجرا چیست؟

راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه موضوعی است که در چند روز اخیر با حرف و حدیث های بسیار زیادی در رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است. اما داستان چیست؟ با تکراتو همراه باشید.

راهنمای خرید تکراتو

آقای زلفی‌گل، وزیر علوم دولت جمهوری اسلامی ایران، از تاسیس دفتری در دانشگاه‌ها برای راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه برای عقد قراردادهای همکاری و… خبر داد.

بیشتر بخوانید:

استقرار نیروهای مسلح در دانشگاه

منصور غلامی، وزیر پیشین علوم
منصور غلامی، وزیر پیشین علوم

به‌روزرسانی تا 4 آبان: سایت خبری شرق در مقاله‌ای تحت عنوان «ورود نیروهای نظامی به دانشگاه‌ها ممنوع است» مصاحبه ای با منصور غلامی، وزیر پیشین علوم پرداخت و درباره راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه به گفتگو پرداخت.

به گزارش تکراتو و به نقل از شرق، وزیر اسبق وزارت علوم گفت: «ورود نیروهای نظامی به دانشگاه‌ها ممنوع است. اما به هر حال برخی مواقع نیروهای نظامی یا امنیتی با لباس شخصی و بین مراجعان و دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند که نمی‌شود آنها را شناسایی و از ورودشان ممانعت کرد.»

در بخشی از این مصاحبه آمده است:

خب اگر قبلا وجود داشته، چرا الان و در این برهه حساس تازه دولت به فکر راه‌اندازی این دفاتر در دانشگاه‌ها افتاده است؟!

همان‌طورکه گفتم همکاری تحقیقاتی و پژوهشی بین دانشگاه و نیروهای مسلح و وزارت دفاع چیز تازه‌ای نیست. حتی در زمان جنگ در دانشگاه‌ها معاونتی با عنوان معاونت جنگ وجود داشت. در زمان ما هم این همکاری‌ها بود. یعنی نماینده وزارت دفاع یا نیروهای مسلح به دانشگاه معرفی می‌شدند و پروژه‌های مشترک را جلو می‌بردند.

‌اما هیچ‌وقت دفتری در دانشگاه نداشتند!

بله .

‌خود شما در دوره وزارت‌تان هیچ‌وقت پیشنهادی برای راه‌اندازی چنین دفاتری نداشتید؟

نه. چون اصلا نیازی هم نبود.

به گزارش تکراتو و به نقل از همشهری آنلاین، دکتر محمدعلی زلفی‌گل امروز در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، درباره استفاده از ظرفیت دستیار فناوری و پسا دکتری فناوری، بحث‌هایی مطرح کرد.

استقرار نیروهای مسلح در دانشگاه
استقرار نیروهای مسلح در دانشگاه

ابتدا لازم است مقداری درباره قانون ممنوعیت حضور نیروهای مسلح در دانشگاه ها توضیحاتی ارائه شود. بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در 30 مردادماه سال 1379، ورود نیروهای مسلح اعم از نظامی، انتظامی و اطلاعاتی برای انجام انواع ماموریت‌های امنیتی، حمل و نگهداری سلاح و دستگیری افراد در محیط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ممنوع است.

البته بر اساس تبصره این قانون، ورود نیروهای مسلح به دانشگاه در شرایط اضطراری فقط با درخواست رئیس دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و با موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت وقت در چارچوب ضوابط قانونی مقدور است.

بیشتر بخوانید:

وزیر علوم در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها درباره استفاده از ظرفیت دستیار فناوری و پسا دکتری فناوری گفت:‌

در اثر تعامل وزارت علوم با ستاد کل نیروهای مسلح، قرار شد چند اتفاق بیفتد؛ اول این که اجازه امریه پسا دکترا را قرار شد ستادکل نیروهای مسلح از مقام معظم رهبری بگیرند. همچنین برای امریه سربازی پارک‌های علم و فناوری قرار شد یک دفتر در هر دانشگاهی به نماینده نیروهای مسلح اختصاص داده شود تا قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که با نیروهای مسلح قرار است انجام شود، از این طریق پیگیری شود.

در ادامه آقای زلفی‌گل مطالبی درباره استفاده از ظرفیت ملی و بین‌المللی دانشگاه‌ها و حمایت‌های انجام‌شده و در دست انجام در جامعه دانشگاهی مطالبی را عنوان کرد.

استقرار نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها
دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر علوم درباره ایجاد دفتر تعامل نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها گفت: «این مورد تازه‌ای نیست و قبلا هم وجود داشته است. قرار است یک کارشناس اداری که استخدام ستاد کل نیروهای مسلح باشد، در دانشگاه حضور یابد و تقاضای سرباز نخبگان، امریه‌های پسادکتری و کسری خدمت سربازی همچنین قراردادهای استادان با صنایع دفاعی را پیگیری وتسهیل می‌کند که وقت و انرژی دانشجویان هدر نرود».

امروز به تاریخ 1 آبان 1401 نیز خبرگزاری انتخاب در مقاله ای تحت عنوان «نماینده مجلس: راه‌اندازی دفاتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها جنبه علمی دارد/ ورود نظامیان به دانشگاه‌ها همچنان ممنوع است» به موضوع حضور نیروهای مسلح در دانشگاه ها پرداخت.

به گزارش تکراتو و به نقل از انتخاب، مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:

راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها برای تعامل بیشتر بین دانشگاه و نیروهای مسلح در زمینه‌های علمی است.

وی در ادامه تاکید کرد که «راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها برای تعامل بیشتر بین دانشگاه و نیروهای مسلح در زمینه‌های علمی است».

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

ویس کرمی درباره قانون مصوب 30 مرداد 1379 مبنی بر «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش» خاطر نشان کرد که این قانون مربوط به ورود نیروهای نظامی به دانشگاه‌ها بوده و این موضوع نیز همچنان پابرجاست و راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها هیچ ارتباطی با ورود نیروهای نظامی به دانشگاه‌ها نداشته و این ارتباط جنبه‌های علمی دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه صحبت های خود درباره راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها تاکید کرد:

نیروهای مسلح که از هر مجرایی می‌تواند، اطلاعات خودش را کسب کند، پس دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها برای این نیست که مثلا کار جدیدی انجام بدهند و قانون «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش» هیچ ربطی به راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ندارد.

حاشیه های ایجاد شده پیرامون صحبت های اخیر وزیر درباره راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها با توجه به اتفاقات اخیری که در برخی دانشگاه های کشور اتفاق افتاده، یکی از دلایل اصلی حاشیه ها و انتقادات وارده به این تصیم است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره حضور نیروهای مسلح با راه اندازی دفتری در دانشگاه ها چیست؟ آیا شما این موضوع را خلاف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و عرف بین‌المللی می‌دانید یا خیر؟‌ دیدگاه خود را با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (236 نظر)

    صفحه تکراتو کاملآ هماهنگ با منافقین و مخالفین جمهوری اسلامی حرکت می‌کنه و جز براندازی کار دیگه نمیکنه اگر این صفحه در کشورهای اروپایی و انگلیس و حتی کشورهای عربی چنین قلمی میزد مثل خاشوقچی دهن این نویسنده را سرویس میکردند ولی باز هم این منافقین میگن آزادی بیان نیست.

    پاسخ

    سلام دوست عزیز
    اول از همه خوشحالیم که تکراتو رو می خونین و خوشحالتر که براتون مهم بوده و کامنت گذاشتین
    ما توی همین مملکت زندگی می کنیم و مسلما هر چقدر ایران قدرتمندتری داشته باشیم برامون لذت بخش تره و مایه افتخارمونه
    هدف ما در تکراتو همیشه اطلاع رسانی درست و دقیق بوده، ما به دنبال اینیم که هم دانش خودمون و هم جامعه ای که در اون زندگی میکنیم رو ارتقا بدیم، بتونیم یاد بگیریم که درست فکر کنیم و این رو به دوستانمون هم انتقال بدیم این شکلیه که یه یک ملت میتونه رشد کنه و تصمیم های درست بگیره. البته طبیعیه که در این مسیر ما هم اشتباهی داشته باشیم، اما احساس می کنیم که رسالتمون صرفا رسوندن خبر دقیق به مخاطبینمون هست
    شاید تنها چیزی که شما و یا دوستان دیگه ای رو دچار چالش کرده باشه، صرفا انتخاب خبرها برای انتشار باشه
    جالب اینجاست که در این مسیر هم از سوی دوستان چپ و هم عزیزان راست مورد انتقاد قرار میگیریم. اما مهم اطلاع رسانی درست و دقیقه که بتونه شاید برخی از ما رو به فکر بندازه تا از مسئولین و قاتونگذارن مملکت انتظار درست و به جا داشته باشیم
    طبیعتا هم باید به موضوعاتی بپردازیم که احساس میکنیم چالش برانگیزه، ما باید نقد کنیم. اگر فقط قرار بر گفتن موضوعات خوب و تعریف و تمجید باشه که هیچ وقت پیشرفتی صورت نخواهد گرفت، چون شما زمانی به دنبال بهبود و رشد میری که بدونی مشکلاتی وجود داره که باید برطرفش کنی والا چیزی که درسته چرا باید اصولا تغییری توش ایجاد بشه!
    در هر صورت بازهم ممنونم از کامنتی که گذاشتی و امیدوارم که بتونیم راهی که میریم دقیقا مطابق با فکر و نظری باشه که داریم
    موفق باشی

    پاسخ

    خود دولتمردان اجرایی میکنند بعد به مردم می‌گویند
    دقیقا مثل جریان پول زور مخابرات . تابستان قانون کردن حالا به مردم گفتن
    اصلا شما خودت رو ناراحت نکن

    پاسخ

    خوبه دانشگاه هم بشه پایگاه نظامی

    پاسخ

    این زن که اسلحه دستش داره جزو یکی از همسایگان ماست که کسی در هفته شاید یه بار آینو ببینه /خلاصه از سایه خودش هم میترسه و زندگی خرابی داره

    پاسخ

    هم وطن هم درد من همه ی اینا از سایه شون میترسن جهنمی که توی زندگی تجربه میکنن به مراتب بدتر از اون چیزیه که فکرشو کنی.

    پاسخ

    خیلی‌هم‌خوبه‌فقط‌درست‌نشونه‌بگیرن‌اشتباهی‌کس‌دیگه‌ای‌نزنن!

    پاسخ

    صدرحمت به طالبان و داعش
    از بین این همه کشورها ،چرا شبیه کره شمالی میشیم رفته رفته

    پاسخ

    بجای نظرات و قضاوت عجولانه بریم دقیقا درباره اصل قضیه مطالعه کنید…

    پاسخ

    چرا فرافکنی می کنید من که یه دیپلم ردی هستم متوجه شدم که قصه چیه قطعا دانشجوهای شریف.چمران.ووووبهترمیدونن ولی شماطوری تیترزدی که انگار هردانشگاهی قراراست با ۲گردان نیرو اشغال
    شود

    پاسخ

    اینهم میشود گشت ارشاد و رعب و وحشت دانشجو .فضای دانشگاه و جامعه رو بشدت ملتهب میکند .چرا میخواهید با یه پانسمان سطحی یک زخم عمیق را که باید جراحی بشه درمان کنید .اینگونه طرحهای سطحی نشان از این میده که ساختار بیمار و بیماری رو هنوز نمیشناسید .در واقع شما طبیبی هستی که هنوز تشخیص ندادی بیماری چیست و آموزش ندیدی چطور درمان کنی .بازهم سرکوب و سرکوب نسخه ی شماست .ناامیدمون نکنید

    پاسخ

    تو یعنی هنوز امید داری که میگی ناامیدمون نکنین…؟

    پاسخ

    دانشگاه محل تربیت نیروی متخصص است. هر نهادی هم به هر تخصصی نیاز دارد می تواند این افراد متخصص را بکار بگیرد. با داشتن دفتر در دانشگاه مشکل هیچ نهادی حل نمی شود. شیوه صحیح آن است که دفتر در همان نهاد مورد نظر تشکیل شود و این نیروهای متخصص در آن استقرار یابند و پروژه های پژوهشی مورد نیاز را انجام دهند. در مجموع این برنامه هیچ نتیجه مثبتی ندارد و به نوعی دور زدن قانون برای حضور نیروی نظامی در دانشگاه است.

    پاسخ

    واقعا بعضی وقتها لازمه گزینه لایک باشه

    پاسخ

    بزرگترین مشکل در کشور ما این است که افرادی که در مناصب هستند متلسفانه موکلین خود را وکالت نمیکنند.
    نماینده مجلس نماینده تمام اقشار و گروها هست.رئیس جمهور ریاست جمهور عدهای خاص نیست. و وزیر علوم وظیفه لش دفاع از دانشگاه و دانشجو هست.اما متلسفانه هر موقع مشکلی پیش می اید هیچ کس حاضر نیست جواب معترضین را بدهد یا پیگیر خواسته انها باشدیعنی طوری رفتار میکنند که این جماعت معترض از اسمان امدند و هرگونه صحبت و گفتگو و شنیدن حرفهایشان ننگ شمرده میشود و هیچ کس در مقابل انها مسئول نیست..تا زمانیکه اعتراض شنیده نشود فضا غبار الود هست و اشوب و بلوا و اعتراض قابل تفکیک نیست

    پاسخ

    هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد
    هم رونق زمان شما نیز بگذرد
    آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست
    گرد سم خران شما نیز بگذرند
    مملکتی که چو غرش شیران گذشت و رفت
    این عوعو سگان شما نیز بگذرد

    پاسخ

    سلام
    شما خبری جهت دار منتشر می کنید و بعد نظر خواهی می کنید . واقعا شما مدعی انجام کار رسانه ای پاک هستید ؟!!!
    اگر کمی منصف و حتی اندکی پیرامون خبر تحقیق می کردید متوجه می شدی افتتاح دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه با هدف استقرار نیرو در دانشگاه نیست و هدف ارتباط علمی و پژوهشی برای انجام پروژه های صنعت نظامی می باشد و اتفاقا این عمل امکان درآمد زایی برای دانشگاه و دانشجو می باشد . لطفا خبر را انحرافی به خورد مخاطب خود ندهید .

    پاسخ

    بهتره خودتون را به کوچه علی چپ نزنید و از فردا سلام کنید به جمهوری کمونیستی ایران از نوع اسلامی

    پاسخ

    متاسفانه مسئولان کشور بجای این که به فکر حل مشکلات مردم باشن باعث دودستگی بین مردم شدن و این دقیقا همون کاریه که دشمنان ایران به دنبال ان هستن .

    پاسخ

    مگه نظر ما مهمه؟؟؟

    پاسخ

    دانشگاهِ یا پادگانِ؟خیلی جالبه پیشبندِ یا فاطمه ی زهرا بسته بعد کُلت بلند کرده.لطفا برو خودتو اصلاح کن.حضرت فاطمه بعد نماز برایِ شیعیان وغیر شیعیان دعا میکرده هیچوقت سلاح برای کشتن هموطنش بلند نکرده.خیلی دوست دارم روز قیامت وقتی حقایق آشکار میشه این منحرفین رو اونجا ببینم وبهشون بگم دیدید، راهتون باطل بود!پس بچشید عذاب جهنم را که بدعذابی ست.لطفا نظرم رو منتشر کنید.این که حاوی فحش وناسزا نیست

    پاسخ

    خلاف قانون وخلاف آزادی که ازحقوق اولیه هرانسانی است وقتی سال ۵۷ مردم توخیابان شعاردادن استقلال آزادی چی شدمگه آقای خمینی نگفتن شمانمیخواهیداقای خوتان باشید!!!!!

    پاسخ

    چقدر شیوه حکومتتون داره شبیه کره شمالی میشه

    پاسخ

    مشخصه های حکومت کمونیستی یکی پس از دیگری در حال نمایان شدن است!

    پاسخ

    حرفات اوکی ولی چرا عکسی که گزاشتی دستش فوتوشاپه

    پاسخ

    والا عکس مربوط به خبرگزاری فارس رفقای خودتونه. فتوشاپی هم هست کار اوناس!

    پاسخ

    همه جا رو امنیتی کنید مدرسه ها بازار خونه ی مردم کوچه ها دهات همه جا!!!!!

    پاسخ

    نحوه و ساعت ورود توپ و تانک به محوطه دانشگاه رو هم کاش اعلام میکردید

    پاسخ

    دانشجو ها شورش را در آورده ان . یکی نیست به اینا بگه آقا و خانم دانشجو ، شما مگه نیومدین برای تحصیل علم ؟!!!! دانشجو جماعت همیشه دردسر سازه

    پاسخ

    تیر خبر و عکس کاملا مغایر با اصل خبر است و خود این مصداق دروغ‌پراکنی و تشویش اذهان عمومی است که جرم محسوب می‌شود و قابل پیگرد قانونی است.
    اصل خبر در اصل تعامل بین دانشگاه و نیروهای مسلح است نه استقرار نیروهای مسلح در دانشکاه

    پاسخ

    باید روند پیش برن زیر خودشون کشیدن. مواظب کاراتون باشید

    پاسخ

    گیرم ک خلق جهان را با فریبت فریفتی …

    پاسخ

    احتمالا نیت کردن در دانشگاه را ببندن🙄.
    هر حرکت اشتباه میتونه هزینه و بار امنیتی جبران ناپذیری برای ایران داشته باشه. البته هر اتفاقی بیفته دودش مستقیم به چشم ملت میره و آقایون مستثنی هستند.

    پاسخ

    آره تمام دانشجویان نیروهای ضد انقلاب هستن و باید به سختی باهاشون برخورد بشه ، اصلا چه حقی دارن دانشجو شدن،

    پاسخ

    تو هم از عوامل مزدور اختناق هستی

    پاسخ

    من از استقرار نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها بسیار راضی ام چون هم از هرج و مرج در دانشگاه‌ها جلوگیری میکنند وهم فرزندانمان تحت کنترل این بزرگواران نظم وقوانین دینی را درست رعایت میکنند چون رئیس دانشگاه‌ها ومعاونان ومسئولین دانشگاه‌ها وظایف خود را در امور دینی درست انجام نمی دهند پس نیاز به این کار هست بنده در این مورد از مسئولان ورئیس دانشگاه‌ مطالباتی مکرر داشتم ولی توجهی نشده علم جوانانی که خالی از دین و معنویت باشند به چه دردی می‌خورد مثلا دکتری که بهترین طبابت را بکند ولی دین وجدان نداشته باشد مردم را سرکیسه کند این علم به درد نمیخورد

    پاسخ

    اتفاقا بیشتر ما مسلمونها دیندارها سر مردم رو تویِ کیسه میکنیم.الان خیلی از دکترهای اروپا آمریکایی دین ندارن ولی انسانیت دارن.وبرای بشر وحیوان احترام قائل هستن.دنبال پول ومنافع نیستن.بیشتر نتیجه ی طبابتشون براشون مهم هست.تا سر مردم رو توی کیسه کردن

    پاسخ

    تا قبل از این فکر می کردم دین مجموعه ای از اعتقادات قلبی و باورها یی است که به شیوه ای صحیح آموزش داده می شود. فکر نمی کردم که دین در سرنیزه ها و سلاح های نیروی انتظامی لانه دارد و با گلوله بر مغز و قلب افراد وارد می شود. شما با اینهمه نگرانی چرا باورهای دینی را طوری به فرزندتان آموزش ندادید که با حضور در جامعه آن را فراموش نکند. اگر سلاح گرم ندارید حداقل از سلاح سرد برای آموزش دینی که می فرمایید در منزلتان استفاده بفرمایید شاید جواب بگیرید.

    پاسخ

    بیشترازاین هم انتظاری نداشتیم ازحکومت جمهوری اسلامی
    همیشه جواب اعتراض مردم ایران گلوله بوده😨

    پاسخ

    اجازه ورود نظامی به دانشگاه و مدارس و سپردن مدیریت آنها به نظامی یعنی پادگانی کردن محیط های دانشگاهی و فرهنگی و… در نهایت یعنی خدا حافظ علم و دانش
    آری و بلی گفتن به خشونت و قتل و کشتار مردم و فراری دادن نخبگان و واگذاری قدرت به پخمگان

    پاسخ