;
coinex

واکنش وزارت ارتباطات به محدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل ؛ همه چیز سیاسی است!

محدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل خشم وزارت ارتباطات را برانگیخت. وزارت ارتباطات در این خصوص بیانیه‌ای تندوتیز صادر کرده است.

محدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل باعث شد تا وزارت ارتباطات بیانیه‌ای رسمی و تندوتیز صادر کند. وزارت ارتباطات در بخشی از این بیانیه، حمایت خود را از زیست بوم فناوری اطلاعات کشور اعلام کرد و تمام قد پشت سر پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی توسعه دهنده خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال ایستاد.

بیشتر بخوانید: جدیدترین و مهمترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

محدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل

در جریان اتفاقات اخیر در کشور، بعضی از شرکت‌های خارجی مانند گوگل، محدودیت‌هایی علیه برنامه‌های ایرانی اعمال کرده‌اند. این امر محدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل و دیگر شرکت‌های حوزه فناوری در خارح از کشور را در پی داشته است.

دور روز پیش گوگل در یک اقدام تعجب‌آور اپلیکیشن «روبیکا» را از فروشگاه خود حذف کرد و این شبکه اجتماعی ایرانی را ابزاری جاسوسی معرفی کرد. گوگل در هنگام نصب روبیکا توسط کاربران، پیامی را نشان می‌دهد که این نرم‌افزار را خطرآفرین معرفی می‌کند و توصیه می‌کند که سریعاً آن را پاک کنید.

محدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل

در اقدامی دیگر، اینستاگرام که متعلق به شرکت «Meta» یا همان فیس‌بوک سابق است، کلمات کلیدی «آرتام و آرشام» را که دو برادر کم سن و سال در حادثه تروریستی شاهچراغ هستند به طرز عجیبی محدود کرد.

همچنین در اقدام عجیبی دیگر که در سال 98 و در زمان مرگ سردار سلیمانی اتفاق افتاد، اینستاگرام عکس‌ها و پست‌های مربوط به او را از پلتفرم خود حذف می‌کرد.

در جریان محدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل باید گفت که در ساعاتی از روز گذشته گزارش‌هایی توسط کاربران اینترنتی و کانال‌های اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اعلام ایمن نبودن اپلیکیشن فیدیبو توسط گوگل‌پلی منتشر شد که حاوی ادعاهایی است مبنی بر اینکه گوگل‌پلی برای فیدیبو که استارتاپی در حوزه انتشار کتاب صوتی و الکترونیک است، هشدار صادر کرده است، که این ادعا توسط مدیران این برنامه‌ تکذیب شد.

اما در ادامه این حواشی که در روزهای گذشته منتشر شده‌اند، امروز وزارت ارتباطات واکنش خود را در قالب یک بیانیه تند صادر کرد.

این بیانیه در شرایطی از سوی وزارت ارتباطات منتشر شده که اگرچه پیش از این کاربران ایرانی برای دسترسی به اینترنت بی‌الملل با کندی سرعت و اختلال مواجه بودند اما طی نزدیک به یک ماه و نیم گذشته دسترسی به تعداد قابل توجهی از اپلیکیشن‌های خارجی، مخصوصاً اینستاگرام و واتس‌اپ به دلیل فیلترینگ تقریبا ممکن نیست.

محدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از اعمال محدودیت های خارج از عرف پلتفرم های امریکایی در مواجهه با رویدادهای اجتماعی و برنامه های بومی ایران عزیز هستیم. حذف مطالب و هشتگ های مرتبط با شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم مطهر شاه چراغ(ع) در پلتفرم های آمریکایی و به طور مشخص حذف مطالب مربوط به کودکان مظلوم، آرتین و آرشام و از سوی دیگر اجازه انتشار و حتی ترویج ویدئوهای تحریک آمیز حاوی خشونت عیان، سطح تازه ای از استاندارد دوگانه این پلتفرمها را در تفسیر آزادی بیان و حقوق بشر آشکار کرده است.

همچنین پلتفرم گوگل پلی متعلق به شرکت گوگل، با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی های اندروید و بدون اطلاع قبلی در اقدامی خارج از عرف، فرآیند محدودسازی برخی از برنامه‌ها و پلتفرم‌های پرکاربرد ایرانی را به بهانه حمایت از حریم خصوصی کاربران آغاز کرده است. این اقدام غیر مسئولانه در مورد برنامه های پرمخاطب ایرانی که عمدتاً حاصل تلاش جوانان نخبه این مرز و بوم‌اند و مورد استقبال میلیونی کاربران قرار گرفته‌اند، در حالی صورت پذیرفته است که طبق بررسی‌های این وزارتخانه، برنامه های فوق هیچ هشدار پیشینی از سوی گوگل دریافت نکرده بودند و علیرغم اینکه بلافاصله اعتراض خود را نسبت به این رفتار غیر مسئولانه اعلام کرده اند، تاکنون هیچ پاسخی از گوگل دریافت نکرده‌اند. لازم به توضیح است که اقدامات مذکور محدود به یک یا دو برنامه خبرساز نیست و طی دو هفته گذشته در خصوص چند برنامه‌ی کاربردی ایرانی دیگر نیز اعمال شده است.

علی ای حال، با وجود پیشینه سیاسی اقدامات یکجانبه شرکت های آمریکایی و همچنین تاکید توسعه دهندگان این پلتفرمها بر رعایت اصول حرفه‌ای مطابق استانداردهای بین المللی، شائبه سیاسی بودن این اقدام گوگل بسیار پر رنگ است، اما بدلیل اهمیت موضوع و حفاظت حداکثری از حقوق کاربران ایرانی در برابر هرگونه قصور یا تقصیر احتمالی، وزیر ارتباطات دستور داده اند درصورت دریافت مستندات مورد ادعای شرکت گوگل در خصوص پلتفرمهای ایرانی، کمیته ای شامل کارشناسان فنی خبره و مستقل برای بررسی دقیق این ادعاها تشکیل شود و نتیجه بررسی ها را به اطلاع عموم و بخصوص دستگاه های ذیربط از جمله مرکز ملی فضای مجازی برساند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به تکالیف و رسالت قانونی خود در حمایت از زیست بوم فناوری اطلاعات کشور، تمام قد پشت سر پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی توسعه دهنده خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال ایستاده است و ضمن اینکه اجازه نخواهد داد که تصمیمات ضد ایرانی و استانداردهای دوگانه شرکت های امریکایی تلاش های جوانان این مرز و بوم برای تامین نیاز های فناورانه مردم را به حاشیه ببرد، از تمام ظرفیت‌های فنی و قانونی خود برای حفاظت از حقوق کاربران ایرانی استفاده خواهد نمود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واکنش وزارت ارتباطات به محدودسازی اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر