;
coinex

علت هشدار امنیتی گوگل در مورد روبیکا چیست؟

نام اپلیکیشن ایرانی روبیکا باری دیگر با هشدار امنیتی گوگل پلی مبنی بر ابزار جاسوسی بودن این اپ بر سر زبان‌ها افتاده است. برای جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.

هشدار امنیتی گوگل در خصوص ابزار جاسوسی بودن اپلیکیشن روبیکا با حذف این اپ از گوگل پلی همراه بوده است. پیش از این مسئولان داخلی و برخی نمایندگان مجلس به استفاده از اپ‌های داخلی نظیر روبیکا و عدم اقبال مردم نسبت به اپ‌های خارجی اصرار می‌ورزیدند. اما به نظر می‌آید با این اقدام از سوی گوگل پلی، اپلیکیشن روبیکا شانس چندانی برای ادامه فعالبت در میان کاربران ایرانی ندارد.

بیشتر بخوانید: جدیدترین و مهمترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

هشدار امنیتی گوگل در مورد روبیکا: این اپ جاسوس است!

هشدار امنیتی گوگل پلی در خصوص جاسوس بودن این اپ در روز جمعه شش آبان ماه این اپ را بار دیگر خبرساز کرد. به دنبال هشدار گوگل،  اپلکیشن روبیکا توسط سپر امنیتی گوگل پلی (Google Play Protect) به‌عنوان اپلکیشن خطرناک شناسایی و مسدود شد.

هشدار امنیتی گوگل در مورد روبیکا: این اپ جاسوس است 

این اخبار با وجود تمام فیلترینگ‌ها علیه شبکه‌های مجازی جهانی و تشویق مردم برای روی آوردن به پلتفرم‌های داخلی، عملا نتیجه‌ای منفی برای روبیکا به همراه داشته است زیرا بسیاری از کاربران این اپ بعد از شنیدن این اخبار اقدام به حذف این اپلیکیشن از گوشی‌های همراه خود کردند.

هنگامی که کاربران اندروید برای نصب این اپ در گوشی خود از طریق اپ استورهای داخلی اقدام کردند با هشداری از طرف سپر امنیتی گوگل روبه‌رو شدند که اعلام می‌کرد روبیکا به داده‌های شخصی مانند پیامک، عکس‌ها، صداهای ضبط‌شده و سابقه تماس‌های دستگاه کاربر دسترسی دارد.

همچنین به دنبال انتشار این هشدار بسیاری ا سرویس‌های گوگل، از جمله پلی استور و گوگل مپ، فیلتر و از دسترس کاربران با IP ایران خارج شده و سایر سرویس‌ها نیز با اختلال روبه‌رو شدند.

بیشتر بخوانید: شناسایی روبیکا به عنوان بدافزار جاسوسی توسط گوگل پلی ؛ «همین حالا این نرم‌افزار را حذف کنید!»

پاسخ روبیکا به گوگل پلی

البته روبیکا نیز در پی انتشار این هشدار توییتی را خطاب به گوگل در حساب رسمی توییتری خود منتشر کرد و ضمن توضیح اینکه روبیکا اخیرا آپدیتی نداشته از گوگل پلی خواست تا مستندات خود را مبنی بر جاسوسی بودن این اپلیکیشن ایرانی ارائه دهد.

پاسخ روبیکا به گوگل پلی

توییت روبیکا خطاب به گوگل پلی را می‌خوانید:

گوگل‌پلی عزیز، همان‌‎طور که در جریان هستید،‌ روبیکا اخیراً آپدیت جدیدی نداشته و در سطح دسترسی اپ به گوشی، تغییری ایجاد نکرده است. در لایه دسترسی هم درخواست متفاوتی نسبت به قبل ایجاد نشده، پس لطفا مستنداتی که برای هشدار سپر ایمنی اعلام کرده‌اید را دراختیار ما قرار بدهید.

البته روبیکا در ادامه پاسخ خود به گوگل پلی بیانیه‌ای را نیز منتشر کرد و هدف گوگل پلی از حذف روبیکا را سیاسی خواند:

با توجه به اقبال گسترده کاربران به روبیکا که شاهد آن ارسال روزانه بیش از 500 میلیون پیام یکتا توسط نزدیک به 35 میلیون کاربر فعال در ماه اخیر از میان نزدیک به 50 میلیون نصب فعال است، احتمال وجود انگیزه‌های سیاسی در این اقدام بیش از پیش تقویت می‌شود. هجمه‌ای که به‌تازگی توسط اپل و به بهانه‌ی تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرا شده بود.

روبیکا همچنین در بیانیه خود این اقدام پلتفرم‌های بین‌المللی را نادرست خواند: «از اعمال محدودیت به دلایل سیاسی و امنیتی برای دسترسی کاربران به سرویس‌های بین‌المللی حمایت نمی‌کنیم اما تلاش پلتفرم‌های بین‌المللی برای ایجاد محدودیت برای کاربران ایرانی را هم برخلاف ادعاهایشان می‌دانیم.»

البته روبیکا در ادامه بیانیه خود هرگونه مشکل امنیتی را نیز رد می‌کند: «این اتفاق درحالی رخ داده است که روبیکا به‌تازگی آپدیت جدیدی منتشر نکرده‌ و دسترسی‌های پیشین خود را نیز تغییر نداده و این دسترسی‌ها هم کاملاً متعارف و مشابه سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.»

روبیکا قبل از انتشار این اخطار نیز باری دیگر از گوگل پلی حذف شده بود. علت حذف آن نیز بسیار مشابه با دلایل کنونی گوگل پلی است؛ از جمله افزایش میزان شکایت کاربران از این اپلیکیشن در بخش نظرات پلی استور و تخلفاتی مانند ساخت اکانت جعلی، به‌ویژه برای چهره‌های مشهور قلمداد شده بود.

بیشتر بخوانید: بیانیه روبیکا در خصوص اخطار گوگل به کاربران برای حذف روبیکا ؛ احتمال وجود انگیزه های سیاسی!

دلایل فنی حذف روبیکا از گوگل پلی: از نداشتن مجوز تا به خطر انداختن اطلاعات کاربران

در حلی که مسئولان روبیکا بر سیاسی بودن دلیل حذف این اپلیکیشن از گوگل پلی دارند، به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این ماجرا نیز دلایل فنی خاص خودش را داشته باشد.

این را می‌دانیم که روبیکا پیش از این از پلی استور حذف شده بود. اما به دلیل باقی ماندن پنل آن در پلی استور همچنان قوانین جدید حفظ حریم خصوصی یا دیگر قواعد لازم به اجرا برای روبیکا از طریق ایمیل ارسال می‌شده است. اما به دلیل عدم حضور روبیکا در این بستر عملا این اپ از قوانین جدید بی‌خبر مانده و دلیل ارائه اخطار از سوی گوگل پلی نیز همین می‌تواند باشد.

اما مسئله جالب توجه دیگر در خصوص روبیکا این است که این اپلیکیشن که نصب فعال بسیاری را نیز دارد، هنوز از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی مجوز ندارد و در در صفحه مربوط به پیام‌رسان‌های دارای مجوز از طرف این سازمان، که نهاد بالادستی صدور مجوز به پیام‌رسان‌ها است، نامی از روبیکا ثبت نشده است.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره  هشدار امنیتی گوگل در خصوص روبیکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    فکر کنید ما خریم.. بگرد تا بگردیم

    پاسخ

    صدسال بدون پیام رسان بمونم به پیام رسان های داخلی اعتماد نکرده و نصب نمی کنم هرکس نصب کنه واقعا به خودش ضرر رسونده

    پاسخ