;
coinex

تورم بی‌سابقه در اروپا ؛‌ کاهش رشد اقتصادی 19 کشور اروپایی

تورم بی‌سابقه در اروپا در پی بالا رفتن قیمت اجناس و کاهش قدرت خرید مردم پدید آمده است. این تورم باعث کاهش شدید رشد اقتصادی در 19 کشور اروپایی شده است.

یکی دیگر علل تورم بی‌سابقه در اروپا بالا رفتن نرخ گاز طبیعی و برق در جریان حمله روسیه به اوکراین است. طبق گزارش آژانس آمار اتحادیه اروپا، بهایی که مشتریان برای برق می‌پردازند به طور میانگین ۳۳/۵۰ سنت برای هر کیلووات ساعت است که نسبت به نیمه دوم سال گذشته نزدیک به دو درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: قطع تلفن‌های همراه در اروپا در نتیجه بحران انرژی!

تورم بی‌سابقه در اروپا

یورواستات، آژانس آمار اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۱ اکتبر (۹ آبان) گزارش داد که نرخ تورم سالانه در ۱۹ کشور که پول رایج آنها یورو است، در ماه اکتبر به ۱۰/۷ درصد رسیده است. این بالاترین نرخ تورم ثبت شده در منطقه یورو از سال ۱۹۹۷ تاکنون است.

طبق این گزارش، نرخ تورم در این کشورها متفاوت است و دائم نوسان دارد. به عنوان مثال، فرانسه نرخ تورم ۷/۱ درصد را تجربه کرده است در حالی که نرخ تورم در هلند تا ۱۶/۸ درصد هم متغیر است.

تورم بی‌سابقه در اروپا

تورم بی‌سابقه در اروپا بیشتر معطوف به سه کشور حوزه دریای بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) با تقریبا ۲۲ درصد است.

رشد اقتصادی نیز در ۱۹ کشور مزبور کند شده که دلیل اصلی آن را عمدتاً کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به دلیل بالارفتن قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

در پی نظرسنجی بانک مرکزی اروپا و برآورد کارشناسان این نتیجه بدست آمد: نرخ تورم در سال آینده از ۳/۶ درصد پیش‌بینی شده در سه ماه پیش به ۵/۸ درصد افزایش یابد.

یکی دیگر از دلایل تورم بی‌سابقه در اروپا بالا رفتن نرخ گاز طبیعی است. با بالا رفتن بهای گاز طبیعی در اروپا در پی حمله روسیه به اوکراین و کاهش انتقال از طریق خط لوله، اروپا مجبور شد برای تداوم تولید برق و گرم کردن خانه‌ها، به خرید محموله‌های گران قیمت گاز مایع متوسل شود که با کشتی از ایالات متحده یا قطر منتقل می‌شوند.

یکی از مشکلاتی که مصرف‌کنندگان در آلمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بالا رفتن نرخ انرژی است. در این کشور در نیمه نخست سال جاری میلادی، نرخ گاز طبیعی 17/7 درصد افزایش داشته است. بر پایه گزارش اداره آمار فدرال آلمان، مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی برای هر کیلووات ساعت ۸/۰۴ سنت پرداخت می‌کنند.

تورم بی‌سابقه در اروپا موجب شده تا بر اساس گزارش یورواستات بهای برق نیز به میزان دو درصد افزایش یابد و مصرف‌کنندگان به طور میانگین ۳۳/۵۰ سنت برای هر کیلووات ساعت برق می‌پردازند.

تورم بی‌سابقه در اروپا

افزایش قیمت گاز طبیعی و برق برای شرکت‌ها و اداره‌های دولتی بیشتر هم بوده است؛ به طوری که بهای گاز تا ۳۹ درصد و برق بالاتر از ۱۹ درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت برق و گاز طبیعی در بازارهای معاملات انرژی که از اواسط سال ۲۰۲۰ آغاز شده اکنون بر روی قیمت‌ها برای مشترکان بخش خانگی هم تأثیری بیشتری می‌گذارد. اما در آلمان با توجه به قراردادهای بلندمدت با مشتریان این افزایش قیمت‌ها همچنان از قیمت تمام شده برای شرکت‌ها و اداره‌ها کمتر است.

رشد اقتصادی ژوئیه و سپتامبر منطقه یورو پس از پایان تدریجی همه گیری کووید – ۱۹، میزان ۰.۲ درصد بوده که نسبت به رشد ۰.۸ درصدی در سه ماهه دوم سال جاری، کاهش یافته است. به باور اقتصاددانان، علت اصلی این وضع، بالارفتن قیمت‌ها است و بسیاری از آنان پیش بینی می کنند که اقتصاد در ماه‌های پایانی سال جاری و نیمه نخست سال آینده، کوچک شده و به حالت رکود فرو رود.

بالارفتن نرخ تورم موجب زنجیره تکانه‌هایی در سراسر اقتصاد این منطقه مانند افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا با بیشترین آهنگ در تاریخ خود، شده که به نوبه خود باعث افزایش هزینه های وام گیری بازار برای شرکت های و دولت ها و نگرانی هایی در باره آسیب رساندن مبارزه با تورم به رشد اقتصادی شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تورم بی‌سابقه در اروپا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنـت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر