;
coinex

پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی تا پایان سال به مجلس می‌رسد!

بنابر گفته رییس مرکز پژوهش های مجلس، پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی تا پایان سال نهایی می‌شود. بابک نگاهداری در همایش گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر خبر از این موضوع داد.

طرح تنقیح قوانین با هوش مصنوعی بر اساس اعلام رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تا آخر سال جاری به اتمام می‌رسد. این مقام مسئول روز گذشته در همایش گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر با حضور رئیس مجلس، از زمان اتمام این طرح خبر داد. بابک نگاهداری همچنین از راه اندازی شوراهای راهبردی توسط مرکز پژوهش‌ها خبر داد.

بیشتر بخوانید: فیروزآبادی: شبکه‌های اجتماعی آمریکایی عامل تفرقه در جامعه شده‌اند!

زمان اتمام پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز گذشته (دوشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱) در همایش گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر که با حضور رئیس مجلس در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی در تشریح عملکرد یک ساله مرکز پژوهش‌ها گفت:

مرکز پژوهش‌ها در یکسال گذشته با نگاه بر ۴ رویکرد هوشمندسازی، مردمی سازی، شفاف سازی و کارآمدسازی که مدنظر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی قرار دارد تلاش کرد تا اقدامات و فعالیت‌ها را در این چارچوب دنبال کند.

تنقیح قوانین با هوش مصنوعی

وی ادامه داد: «در همین چارچوب نخستین دستورکار «کارآمدسازی» بود که در این چارچوب از مهرماه ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ تقویت بنیه کارشناسی مرکز را در دستور کار داشته‌ایم. از جمله کارهایی که در این مدت انجام شد تهیه نقشه بیش از ۱۰۱۴ عامل دخیل در حکمرانی از طریق سامانه مرکز بوده است که از این طریق این امکان در مرکز ایجاد شده که طرح‌ها و لوایح ابتدا در این سامانه تحلیل و بررسی شود.»

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد:

همچنین در همین مدت زمانی ۳۴۲ اظهار نظر راجع به طرح‌ها و لوایح و ارائه ۱۱۶ پیش‌نویس قانون از سوی مرکز پژوهش‌ها انجام شد.

وی افزود: «این اقدامات ضمن ارتقا بنیه کارشناسی مرکز، تفکر این مجموعه را از حالت خطی به تفکر چرخه‌ای تبدیل می‌کند که در نتیجه آن مجموعه عوامل مختلفی که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها ایفای نقش کنند را جامع ببینیم.» رئیس مرکز پژوهش‌ها در بخش دیگر از گزارش خود پیرامون عملکرد این مرکز ابراز داشت:

در یک سال گذشته ارتقای بخش داده‌کاوی مرکز پژوهش‌ها را دنبال کردیم که در این مدت ۱۷۰ داشبورد مدیریتی را ایجاد کردیم و از همکاری دانشگاه‌ها و مراکز دولتی نیز در این زمینه بهره برده‌ایم که سامانه آن نیز امروز رونمایی می‌شود.

وی برنامه‌محوری را یکی از رویکردهای این مرکز در راستای کارآمدسازی برشمرد و عنوان کرد: «در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ برنامه آن را تدوین کردیم که در ۳۰۰ عنوان تهیه شد و برای سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰۰ عنوان را به عنوان برنامه مرکز در نظر گرفته‌ایم و از ابتدای امسال برنامه محوری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز توانسته‌ایم ۷۵ درصد از برنامه‌هایمان را به تحقق کامل برسانیم.» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، افزود:

با نگاهی به حجم فعالیت‌های مرکز پژوهش‌ها گزارش آماری که وجود دارد که در نیمه سال ۱۴۰۰، ۲۲۳ اظهار نظر در خصوص طرح و لوایح و ۱۳۷ گزارش تحلیل راهبردی داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: «یکی از اقدامات دیگر در چارچوب بهره‌وری و کارآمدی این بود که برای خودمان شاخص تعیین کردیم و خروجی و ورودی هر دفتر را نیز در نظر گرفته‌ایم که کارنامه بهره وری در ۷ فصل در اختیار دفاتر گذاشته می‌شود و میزان بهره‌وری را پیگیری می‌کنیم، رویکرد سوم در راستای کارآمدسازی کمیسیون محوری و کمیته محوری بوده است و به برگزاری جلسات با کمیسیون‌های تخصصی مجلس داشته‌ایم که به صورت مستمر برگزار شده است.»

وی ادامه داد:

بازخورد عملکرد دفاتر را نیز بررسی می‌کنیم و نشست‌هایی با دبیران کمیسیون‌ها تشکیل شده است تا ارتباط مؤثر و بهتری از گذشته داشته باشیم. همچنین وضعیت پاسخگویی در راستای کمیسیون محوری سعی کردیم نیازهایمان را مرتفع کنیم که بر این اساس ۱۱۶ پیش‌نویس قانون را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار داده ایم.

نگاهداری با اشاره به تلاش برای تسریع در روند اعلام نظر کمیسیون در خصوص طرح‌ها و لوایح به نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس، ابراز داشتن: «در این مدت تلاش کردیم مدیریت زمان داشته باشیم و ارائه جمع بندی ها سریع‌تر انجام شود که در سال ۱۴۰۰، گزارشات ما تا مرحله کمیسیون ۴۰ درصد بوده است که در مهر ۱۴۰۱ این میزان را به ۶۸ درصد رسانده ایم.»

وی با اشاره به ایجاد تنوع در روش‌های ارائه نظرها به نمایندگان عنوان کرد:

حتی نمایندگان اعلام کردند که کمتر وقت خواندن گزارش‌ها را دارند که بر این اساس پلتفرم ارائه محصول به نمایندگان را متنوع کردیم و در برخی موارد گزارشات را در یک صفحه تهیه کرده و به صورت خلاصه در اختیارشان قرار می‌دهیم و از سوی دیگر در قالب پادکست‌های صوتی خلاصه نظر را به صورت یک فایل ۳ دقیقه‌ای به نمایندگان ارائه می‌دهیم. همچنین در پایان هر ماه خلاصه‌ای از نظرات آن ماه را به صورت یک تک برگ و چکیده در اختیار نمایندگان قرار می‌دهیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بحث پاسخگویی به درخواست‌های کارشناسی نمایندگان خاطرنشان کرد: «این روند را گسترش داده و تقویت کرده ایم که طی یک سال گذشته ۶۰۷ نامه رسمی و درخواست رسمی نمایندگان را پاسخ داده‌ایم و این روند رشد چشمگیری داشته است.»

تنقیح قوانین با هوش مصنوعی
تنقیح قوانین با هوش مصنوعی

وی ادامه داد:

یکی از مواردی که برای ما حائز اهمیت بود مساله راهبری گزارش‌ها است که در این راستا یک شورای راهبری را ایجاد کردیم که هر هفته تشکیل می‌شود و تاکنون مکاتباتی با وزارتخانه‌ها داشتیم و این گزارش‌ها را به عنوان پیشنهاد به آنها ارائه کردیم. همچنین ۱۰۷۰۰ خبر رسانه و نیز برای راهبری رسانه‌ها تولید کرده ایم و ۱۹۵ برنامه تلویزیونی نیز پژوهشگران مرکز در رسانه ملی حضور پیدا کرده اند.

نگاهداری با اشاره به تولیدات علمی مرکز پژوهش‌ها اظهار داشت: «یکی دیگر از رویکردهای ما تولید نشریات و ویژه‌نامه‌ها بوده است که در مرکز دنبال می‌شود. همچنین رویکرد بعدی ما ارتقای مرکز از کارگزار پیرو به کارفرمای پیشرو بود که یکی از مطالبات ریاست محترم مجلس بود و ما در فعالیت‌های اصلی مرکز آن را نصب‌العین قرار داده‌ایم. ستاد برنامه هفتم نیز برای اولین بار در این مرکز با مشارکت همه دفاتر راه اندازی شده است و از ۵ ماه پیش برنامه مان را آماده کرده ایم.» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد:

موضوع دیگر با عنوان تنقیح قوانین با هوش مصنوعی است که تا پایان سال این پروژه تمام شده و تحویل مجلس خواهد شد. همچنین راه اندازی شوراهای راهبردی در دستور کار مرکز پژوهش‌ها قرار دارد.

وی افزود: «همچنین کنسرسیوم مراکز تحقیقات پژوهشی حکمرانی را راه اندازی کردیم که دبیرخانه آن در مرکز پژوهش‌ها مستقر است و با عضویت مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشگاه قوه قضائیه و مؤسسه مدیریت دولتی راه اندازی شده است. همچنین انعقاد ۱۷ توافق نامه همکاری علمی- پژوهشی را داشته ایم تا وفاقی بین قوای سه گانه ایجاد شود.»

نگاهداری با بیان اینکه رویکرد بعدی مرکز پژوهش‌ها مردمی سازی برنامه‌ها بوده که در دستور کار قرار داشته است، تصریح کرد:

همچنین با راه اندازی مرکز نوآوری و خانه خلاق مرکز پژوهش‌های مجلس سعی کردیم با تقویت خانه نوآوری و خلاق قوه مقننه به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانش بنیان کشور در قانونگذاری استفاده کنیم. همچنین در انواع رویدادهایمان تقویت بخش مردمی سازی را مد نظر داشته ایم.

تنقیح قوانین با هوش مصنوعی
تنقیح قوانین با هوش مصنوعی

وی افزود: «همچنین در راستای هوشمندسازی سامانه امروز طراحی نرم افزار تلفن همراه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را رونمایی می‌کنیم و یکی از کارهای خوب ما نمایه سازی ۱۳۵۰۰ گزارش کارشناسی مرکز در نورمگز، و ISC، civilica و … بوده است.»

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس رویکرد دیگر این مرکز را شفاف سازی مطرح کرد و گفت:

سعی شده فرایندهای مدیرتی مرکز را شفاف کنیم که از جمله آن نحوه جذب نیرو از نخبگان سراسر کشور بوده است که برای آن فراخوان عمومی دادیم و ۵۰۰۰ هزار نفر شرکت کردند که در نهایت ۲۰۳ نفر انتخاب شدند.

نگاهداری در پایان گفت: «همه اختیارات را از خود سلب کردم و تصمیم گیری‌ها را به صورت جمعی انجام می‌دهیم و به دنبال این هستیم تا تصمیمات در پشت درهای بسته انجام نشود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر