;
coinex

گلایه ایران‌خودرو از قیمت‌گذاری دستوری دولت ؛ دعوایی که به نفع مردم نیست!

گلایه ایران‌خودرو از قیمت‌گذاری دستوری دولت و درخواست دوباره این شرکت برای افزایش قیمت محصولات همزمان با واردات خودرو خبرساز شد.

گلایه ایران‌خودرو از قیمت‌گذاری دستوری دولت همزمان با واردات خودرو مطرح شد. ایران خودرو برای چندمین بار از دولت درخواست کرد تا قیمت محصولاتش را افزایش دهد. مدیرعامل این شرکت معتقد است این شیوه قیمت‌گذاری، شرکت‌های خودروساز را در معرض زیانی بزرگ قرار می‌دهد. این فرآیند قطعاً به سود مردم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: انتقاد نماینده مجلس از وضعیت بازار خودرو ؛ باید منتظر 206 با قیمت 900 میلیونی باشیم!

گلایه ایران‌خودرو از قیمت‌گذاری دستوری دولت

مدیرعامل ایران‌خودرو در اظهارات اخیر پیرامون واردات خودرو، ضمن اشاره به عدم مخالفت با این پروسه سودمند، از دولت خواست محدودیت قیمت‌گذاری در صنعت خودروسازی را از میان بردارد. قیمت‌گذاری دستوری، کابوس شرکت‌های خودروسازی بوده که آن‌ها را با زیان‌های کلانی مواجه کرده است. بنابراین درخواست ایران‌خودرو جهت افزایش قیمت چندان هم غیرمنطقی و غیرمنتظره به‌نظر نمی‌رسد.

دولت با اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری، کام خودروسازان را تلخ کرده و موجب زیان‌دهی و کاهش نقدینگی آن‌ها شده است. از طرف دیگر، خودروسازان ملزم به افزایش محصولات خود و عرضه هرچه بیشتر خودرو به بازار هستند تا بلکه ثباتی هرچند جزئی در بازار به‌وجود آید. البته در این میان، واردات خودرو نیز به ثبات بازار و پاسخگویی به نیاز متقاضیان کمک کرده و سنگینی بار را تا حدی از دوش خودروسازان برداشته است.

از‌این‌رو، نه‌تنها ایران‌خودرو، بلکه خودروسازان دیگر نیز مخالفتی با واردات خودرو ندارند. با این وجود، درخواست ایران‌خودرو جهت افزایش قیمت نه یک گلایه انحصاری، بلکه یک درخواست واحد از سوی تمام خودروسازان محسوب می‌شود. چراکه قیمت‌گذاری دستوری تاکنون به غیر از زیان و بدهی سنگین به بانک‌ها، هیچ نتیجه دیگری برای شرکت‌های تولیدکننده به همراه نداشته است.

عرضه خودرو در بورس کالا تا حدی یک راهکار مناسب برای جبران ضرر ناشی از سیاست قیمت‌گذاری دستوری به‌نظر می‌رسد. ایران‌خودرو و سایپا، به‌عنوان خودروسازان اصلی کشور در تلاشند تا عرضه محصولات در این بستر مزایده‌ای را افزایش دهند. البته به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو:

این فعالیت نه در راستای مدیریت بازار، بلکه با هدف افزایش تولید و کاهش زمان تحویل خودرو به خریداران صورت می‌گیرد.

در بحث واردات بد نیست بدانید که ایران‌خودرو به‌عنوان یک شرکت تولیدکننده، فعلاً تمایلی به ورود خودروهای خارجی ندارد. این شرکت خود را در جایگاه بالایی در ساخت خودروهای باکیفیت می‌بیند و رقابت با محصولات خارجی را به واردات ترجیح می‌دهد. البته زیرمجموعه‌های این شرکت برنامه‌هایی برای واردات دارند، هرچند که این برنامه‌ها برای سال آینده تنظیم شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص گلایه ایران‌خودرو از قیمت‌گذاری دستوری دولت چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر