;
coinex

قطع اینترنت بین‌الملل از سوم دی ماه چقدر صحت دارد؟

ادعایی مطرح شده است مبنی‌بر اینکه، وزارت ارتباطات درصدد قطع اینترنت بین‌الملل از سوم دی ماه است. ماجرا چیست و آیا این ادعا واقعیت دارد؟

قطع اینترنت بین‌الملل از سوم دی ماه توسط وزارت ارتباطات، خبری است که اخیرا در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شود. پیش‌تر نیز در خبری عنوان کردیم که سامانه شاپرک، شرکت‌های پرداخت‌یاری را موظف به تغییر دامنه خود از com. به ir. تا تاریخ سوم دی‌ماه کرده است زیرا این امکان وجود داشت که دامنه مذکور مسدود شود.

در ادامه این جریانات حالا ادعاهایی مبنی‌بر قطع اینترنت بین‌الملل مطرح شده است که فعلاً کسی از چند و چون آن اطلاعی ندارد. اگر این کار عملی شود، اینترنت ایران، ملی خواهد شد و محدودیت‌های بیشتری نیز اعمال در راه است.

بیشتر بخوانید: مهمترین و جدیدترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

قطع اینترنت بین‌الملل از سوم دی ماه

نزدیک به سه ماه است که همزمان با آغاز اعتراضات، اینترنت بین الملل با محدودیت‌هایی مواجه شده و برخی پلتفرم‌های خارجی نظیر واتساپ و اینستاگرام نیز فیلتر شده‌اند. رایزنی‌هایی برای رفع فیلترینگ انجام شد، ولی متاسفانه نهادهای امنیتی و دولتی با آن مخالفت کردند.

چند روز پیش مطلع شدیم که شاپرک به پرداخت‌یارها اعلام کرده باید هر چه سریع‌تر دامنه‌های خود را از com. به ir. تغییر دهند. حالا عده‌ای در فضای مجازی معتقدند که این اولتیماتوم برای تغییر دامنه نشان دهنده قطع شدن اینترنت از سوم دی ماه سال جاری و ملی شدن آن است. آیا این گمانه‌زنی‌ها صحت دارد یا خیر؟

قطع اینترنت بین‌الملل از سوم دی ماه

در راستای پاسخ به این پرسش، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات گفته:

«چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و اگرچه پیش‌تر هم شایعاتی مبنی بر قطع شدن اینترنت بین الملل وجود داشت، اما چنین اتفاقی نیفتاده است.»

رئیس جمهور کشورمان، سید ابراهیم رئیسی به‌تازگی اعلام کرده: «هر چه زودتر اینترنت ملی را راه‌اندازی کنید.» این موضوع شایعه قطع شدن نت بین الملل را بیش از پیش تقویت نموده است.

اگرچه شاپرک اعلام کرد که باید پرداخت‌یارها دامنه خود را به آی آر تغییر دهند و نتیجه را اعلام نمایند، اما بعد از جریان اعتراضی که صورت گرفت از کرده خود پشیمان شدند و مجددا بیان کردند که نیازی نیست حتماً این کار انجام شود. با این اوصاف گفتیم که محمد احسان خرامید به عنوان رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرده:

هر ماه شایعات و حرف‌هایی مبنی بر ملی شدن اینترنت در کشور مطرح می‌شود و هیچ‌وقت هم چنین اتفاقی رخ نداده است و اصلا چرا باید این کار انجام شود؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص قطع اینترنت بین‌الملل از سوم دی ماه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (9 نظر)

    إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ
    یه عده از لشکریان یزید توی کربلا رفته بودن بالای کوه دعا میکردن که خدایا خودت به حسین بن علی (ع) کمک کن تا نکشنش. حکایت مردم ماست. نه حرفی نه اعتراضی نه راهپیمایی نه تظاهراتی، توی خونه هاشون نشستن میگن خدایا ظالم رو از بین ببر. باشه. بشین تا ببره.

    پاسخ

    همینو کم داشتیم اینترنتو ملی کردن که ارتباطمون با کل دنیا قطع بشع شدیم کره شمالی حتما فردا پس فردا هم نفس کشیدن و زندگی رو میخان فیلتر کنن

    پاسخ

    سید تورو جدت ناموست فلسطین کربلا یمن سوریه بگو این فیلتر اینستا گوگل پلی وات ساپ توییتر رو بردارن با فیلتر کردن دردی دوا نمیشه برعکس بیشتر و تنفر در دل مردم ایجاد میشه اینا برنامه های کاربردی تمام جوامع هست بین المللی هستن چرا منع میکنی چرا حق اختیار و حق انتخاب رو به اجبار میگیری خودت میبینی که مردم بیشتر با این برنامه ها سرکار و امرار معاش دارن که استوری و پست میزاری والا برنامه های داخلی انجام میدادی تمام مسولان ما از توییتر استفاده میکنن چون دنیای سیاست و روابط مسولان در اونجا رد بدل میشه ولی فیلتره و از فیلتر بودنش حمایت میشه هرچند این ظاهره قضیه هست الان چن ماهه توریستی رفت امد نداره به شهر ما مهمترین عاملش همین فیلترینگ برنامه هاست ببین چقدر و چن درصد مردم و دولت و نظام متضرر میشن در ترکیه انفجار شد چن ساعت برنامه هارو بستن بعدش ازاد شد ولی در مملکت ما متاسفانه به خاطر مشکلات اکثرا مردم به حق معترض اند درجا برنامه هارو بستین ههمون الاف سرگردان شدیم بچه دوساله نمیفهمه که اینترنت هست یا نه بازم توی اینستا سرگرم بود و از گوگل پلی بازی در میاورد من اینو کجای دلم بزارم خلاصه تورو ارواحت رسیدگی بکن هرچه زود تر این فیلترینگ بردار و این بند بساط گشت ارشاد و ستاد امر رو جمعش کن مردم اونقدری مشکلات دارن که با تاری مو زنان دیگه تحریک نمیشن و سمت کارهای غیر اخلاقی نمیرن مردم به فکر نون شب شون و اینده شون هستن

    پاسخ

    مردم ازادی خواستن از بقیه ی حق های خودشونم محروم کردین خدا انشالله هر چه زودتر ازتون تقاص پس بگیر

    پاسخ

    وقتی میگن قطع نمیشه حتما قطع میشه این دولت هرچی میگه باید برعکس کرد حرفاشو میگه گرون نمیشه دقیقا از فرداش همه چی منفجر میشه تو قیمت ،میگه قطع نمیشه بدون قطع میشه ،میگه فراوانی محصول و موادغذایی داریم بدون قحطی در راهه و امثالش که شاخدیم،چقدر مصداق دجال برازندشه

    پاسخ

    چه نتو طبقاتی کنن چه ملی،گورشونو کندن

    پاسخ

    فقط دعا میکنم خدا ریشه تونو خشک کنه، شما که از اول میدونستین این اپلیکیشن ها خارجیه، خیلی بیجا کردین از اول فکر نکردیم به این روزها، نه الان که مردم همه ی کسب و کارشون اونجاست، کلی عکس و فیلم دارن، چقدر مردمو بیزار میکنین از زندگی آخه

    پاسخ

    ان‌شالله هر چه زودتر اینترنت قطع بشه تا مردم از سایت‌ها معاند استفاده نکنند

    پاسخ

    خدا خیر بده دولت مردمی رو که مردم از داشتن اینترنت محروم می‌کنن !

    پاسخ