;
coinex

نگرانی روسیه از موج مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات ؛ پوتین در تلاش برای بازگرداندن نخبه‌های تکنولوژی!

دولت روسیه برای جلوگیری از مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات قانون منع دورکاری متخصصان این حوزه را مسکوت و برخی کارمندان این بخش را ممنوع‌الخروج اعلام کرد.

دولت روسیه به نظر در مورد صنعت فناوری اطلاعات خود احساس خطر می‌کند. زیرا این بخش در معرض مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات قرار گرفته است. در همین راستا دولت روسیه اخیرا مصوبه قانون‌گذاران این کشور مبنی بر ممنوعیت دورکاری متخصصان و کارمندان این بخش را مسکوت باقی گذاشته است. این گونه تصمیمات در جهتی است که مقامات روسیه تلاش به بازگشت هزاران نفر از متخصصان این بخش را که به اجبار به‌منظور کار به خارج از کشور کوچ کرده‌اند را به وطن خود برگردانند.

بیشتر بخوانید: ترس پوتین از اینترنت و فضای آنلاین ؛ رئیس جمهور روسیه نگران چیست؟

مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات روسیه

در همین راستا ترس قانون‌گذاران روسی همواره از مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات روسیه به کشورهای عضو ناتو بوده و در نتیجه این مهاجرت‌ها همواره بیم افشای داده‌های حساس امنیتی این کشور وجود داشته است.

به همین دلیل در پیشنهاد جدیدی اعلام ممنوع‌الخروجی برخی متخصصان این حوزه از کشور را خواستار شدند. با این حال وزارت دیجیتال روسیه در دسامبر 2022 (آذر ماه 1401) به دلیل کاهش کارکرد شرکت‌های فناوری اطلاعات و در نتیجه نابودی قدرت رقابتی آن‌ها، چنین ممنوعیتی را تصویب نکرد. در نتیجه اعلام کرد که هر شرکتی توانایی جذب متخصصان مستعدتری را داشته باشد، با موفقیت بیشتری عمل خواهد کرد.

نگرانی روسیه از موج مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات

از طرفی کارکنان بخش فناوری اطلاعات عموماً به لحاظ ماهیت شغل خود توانایی دورکاری را دارند. همچنین بسیاری از آن‌ها پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 میلادی تصمیم به ترک مسکو گرفتند.

این روند مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات روسیه در ماه سپتامبر 2022 نیز شدت گرفت و به آمار صدها هزار نفر هم دست یافت. در همین راستا، طبق برآوردهای دولت روسیه در حال حاضر نزدیک به 100 هزار نیروی متخصص فناوری اطلاعات از خارج کشور به دورکاری برای شرکت‌های روسی می‌پردازند. لذا در همین جهت قرار بر تصویب قانونی برای منع دورکاری از سال آینده بود که البته در حال حاضر مسکوت باقی مانده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طرح دولت روسیه برای جلوگیری از مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر