;
coinex

لئوناردو داوینچی سالها پیش از نیوتون گرانش را کشف کرده بود!

یک دانشمند ایرانی به یک واقعیت غیرقابل انکار دست یافت. وی گفت لئوناردو داوینچی سال‌ها قبل از نیوتون به وجود نیروی گرانش پی برده بود.

یک دانشمند ایرانی کشف کرده است که لئوناردو داوینچی سالها قبل‌از نیوتون به نیروی گرانشی زمین پی برده بود. این دانشمند ایرانی که “مرتضی قریب” نام دارد با بررسی طرح‌ها و یادداشت‌های داوینچی دریافته بود که این دانشمند ایتالیایی سالیان بسیاری قبل از نیوتون توانسته بود جاذبه زمین را با دقت 97 درصد کشف و در مورد آن توضیح دهد. با جزئیات خبر همراه تکراتو باشید.

بیشتر بخوانید: ابربحرانی در کمین زمین: تغییرات اقلیمی موجب فروپاشی گردش واژگونی اقیانوسی می‌شود!

لئوناردو داوینچی قبل از نیوتون جاذبه را کشف کرده بود

یادداشت‌ها و طراحی‌های «لئوناردو داوینچی» از اوایل قرن شانزدهم میلادی نشان می‌دهند که او احتمالاً زودتر از نیوتن و اینشتین نیروی گرانش را کشف کرده است. محققانی به رهبری یک پژوهشگر ایرانی به نام «مرتضی قریب» در آمریکا با بررسی این یادداشت‌ها دریافته‌اند که او قرن‌ها پیش موفق شده بود با دقت 97‌درصدی جاذبه را توضیح دهد.

گروهی از دانشمندان مؤسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) با بررسی یکی از یادداشت‌های لئوناردو داوینچی متوجه شده‌اند که او از طریق انجام آزمایش‌هایی دریافته که گرانش شکلی از نیروی شتاب است. محققان می‌گویند: «داوینچی با وجود محدودیت‌های ابزاری، مدل‌سازی‌هایی را انجام داده بود که با دقت بالا ثابت گرانشی را نشان می‌دادند.»

مرتضی قریب، استاد علوم هوانوردی و مهندسی پزشکی «کلتک»، می‌گوید:

این حقیقت که [داوینچی] در اوایل 1500 با این مسئله سروکله می‌زده، نشان می‌دهد که او چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

لئوناردو داوینچی قبل از نیوتون جاذبه را کشف کرده بود

برای درک مدل‌سازی داوینچی بگذارید یک مدل ساده‌تر را در نظر بگیریم. فرض کنید یک توپ به‌صورت افقی درحال حرکت روی یک صخره است و پس از رسیدن به لبه صخره به پایین سقوط می‌کند. ولی این سقوط نه به‌خاطر نیرویی نامرئی که توپ را به پایین بکشد، بلکه به‌خاطر پایان لبه صخره است. وقتی صخره‌ای وجود ندارد، مسیر حرکت توپ تغییر می‌کند و شتاب آن به‌جای حالت افقی در حالت عمودی ادامه می‌یابد.

لئوناردو داوینچی قبل از نیوتون جاذبه را کشف کرده بود

داوینچی چنین آزمایشی را با ریختن آب روی زمین از داخل یک کوزه انجام داده بود. او در یادداشت‌های خود می‌گوید: «آبی که به‌سمت زمین سقوط می‌کند، دارای شتاب و جهت آن به‌سمت پایین است.» داوینچی همچنین سعی کرده بود تا به‌صورت ریاضی سازوکارهای داخلی اشیای درحال‌سقوط را در طول زمان نشان دهد. هدف او اندازه‌گیری افزایش شتاب اشیایی بود که شتاب آن‌ها در هر ثانیه از سقوط بیشتر می‌شود.

محققان برای بررسی صحت محاسبات داوینچی، مدل‌سازی او را شبیه‌سازی کرده و متوجه شده‌اند که اگرچه این معادلات اشتباه بوده، اما این دانشمند ایتالیایی به روشی درست از این معادلات اشتباه استفاده کرده است. با توجه به اینکه داوینچی در آن دوره به ابزارهای مناسب برای اندازه‌گیری متغیرهایی مثل زمان دسترسی نداشته، می‌توان گفت که او در توضیح گرانش عملکرد درخشانی داشته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف نیروی جاذبه توسط لئوناردو داوینچی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر