;
coinex

تاثیر هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده از بمب هسته‌ای بیشتر است

مدیرعامل اسبق گوگل تاثیر هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده را بیشتر از بمب‌های هسته‌ای می‌داند. آیا این نظریه درست است؟

اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، معتقد است که تاثیر هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده بسیار بیشتر از سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود و این تکنولوژی می‌تواند جنگ‌ها را متحول سازد. تکنولوژی هوش مصنوعی سالهاست که در اخبار تکنولوژی خودنمایی می‌کند اما درهیچ زمانی به اندازه چندوقت اخیر استفاده از آن باب نشده بود.

مدتی می‌شود که شرکت‌های بزرگ فناوری درصدد استفاده هرچه بیشتر از این فناوری برآمده‌اند و دستگاه‌ها و اختراعات بسیاری نیز در حوزه‌های مختلف براساس هوش مصنوعی توسعه داده شده‌اند. موضوع دیگری نیز که درچند وقت اخیر در مورد هوش مصنوعی ایجاد شده، بهره‌گیری از آن در ساخت سلاح‌های متعدد و استفاده در زمان جنگ‌ است. با ما باشید تا نظریه اریک اشمیت دراین‌خصوص را موشکافی کنیم.

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک هوش مصنوعی را بزرگترین تهدید برای بشریت می‌داند!

تاثیر هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده بیشتر از سلاح هسته‌ای است

اشمیت در مصاحبه‌ی جدیدش به استارتاپی به نام Istari اشاره کرد که از فناوری یادگیری ماشین و متاورس برای مونتاژ و آزمایش مجازی وسایل نقلیه‌ی نظامی مثل تانک استفاده می‌کند. همچنین، مدیرعامل سابق گوگل از ایده‌ی شبکه‌ای مشابه اینترنت اشیاء برای پهپادهای کم‌خرجی می‌گوید که می‌توانند به‌طور‌یکپارچه در قالب دستگاهی واحد عملیات انجام دهند.

به‌اعتقاد اریک اشمیت، وزارت دفاع ایالات متحده باید از جنگ بین روسیه و اوکراین درس بگیرد. او می‌افزاید: «اوکراین از‌طریق بهره‌گیری از فناوری‌های توسعه‌داده‌شده‌ی بخش خصوصی توانسته است درمقابل حمله‌ی روسیه مقاومت کند.» یکی از راهکارهای اوکراین، تبدیل پهپادهای تجاری به سلاح نظامی و چاپ سه‌بعدی قطعات کم‌یاب است:

بیایید تصور کنیم که می‌خواهیم سیستم جنگ‌افزاری بهتری بسازیم. در این زمینه، صرفاً کافی است شرکت فناوری‌محور خلق کنیم.

تاثیر هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده بیشتر از سلاح هسته‌ای است

از نگاه اریک اشمیت، هوش مصنوعی می‌تواند قواعد جنگ را تغییر دهد: «اینشتین در دهه‌ی ۱۹۳۰ نامه‌ای به روزولت نوشت و گفت فناوری جدیدی با عنوان سلاح هسته‌ای وجود دارد که می‌تواند جنگ را تغییر دهد و چنین اتفاقی هم افتاد. به‌نظر من، سیستم‌های خودکار و غیرمتمرکز و توزیع‌شده‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی به همان اندازه قدرتمند هستند.»

اشمیت که در سال ۲۰۱۹ از تیم هیئت‌مدیره‌ی آلفابت (شرکت مادر گوگل) جدا شد، در دهه‌ی اخیر تلاش کرده است جنگ‌افزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی را وارد هیئت نوآوری دفاعی دولت آمریکا کند. رهبران این آژانس دولتی معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند تغییری انقلابی برای سخت‌افزار نظامی و جمع‌آوری اطلاعات و نرم‌افزارهای بک‌اند به‌همراه بیاورد و به ایالات متحده برای رقابت بهتر با چین کمک کنند.

اشمیت هنگام مقایسه‌ی هوش مصنوعی و سلاح هسته‌ای به قدرت تخریب این فناوری در تجهیزات نظامی اشاره نکرد و صرفاً به نحوه‌ی متحول‌سازی جنگ پرداخت؛ اما در‌هر‌صورت این مقایسه زنگ‌خطر را به صدا درمی‌آورد.

برخی از بزرگان صنعت فناوری اعتقاد دارند که هوش مصنوعی مزایای مثبت زیادی به‌همراه می‌آورد. برای نمونه، مدیرعامل انویدیا ChatGPT را بهترین اتفاقی می‌داند که برای صنعت رایانش رخ داده است. بااین‌حال، با‌توجه‌به پیشرفت‌های نظامی ناشی از هوش مصنوعی، همچنان نگرانی زیادی در این حوزه مطرح می‌شود. لاکهید مارتین، شرکت صنایع هوافضا و تجهیزات نظامی، اخیراً اعلام کرد که یکی از جت‌هایش با هوش مصنوعی به‌مدت ۱۷ ساعت به پرواز درآمده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تاثیر هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر