;
coinex

سال تحویل 1402 چه ساعتی است؟ [+تاریخچه نوروز، رنگ و حیوان سال 1402]

سال تحویل 1402 چه ساعتی است؟ در آخرین روز سال 1401، این مطلب ضمن پاسخ به این سوال به رنگ سال 1402 و حیوان سال 1402 نیز می‌پردازد.

نوروز از اصیل‌ترین و کهن‌ترین جشن‌های باستانی فلات ایران است که به گواه اسناد تاریخی و پژوهش‌های صورت گرفته، بعد از ورود اقوام آریایی به این منطقه رایج شده است. همین موضوع گواهی بر این است که نوروز و گرامی داشتن سال نو در بهار، میراثی از اقوام آریایی است که قرنها‌ست در سرزمین ایران و حتی آنچه از آن به ایران فرهنگی یاد می‌شود گرامی داشته می‌شود.

نوروز البته یکی از پرشمار جشن‌های ایرانی است که تقریبا در تمام ایام سال در ایران باستان برگزار می‌شدند و از آن تعداد این روزها تنها نوروز و چهارشنبه سوری بر جای مانده است.

ریشه تاریخی نوروز و اهمیت عظیم فرهنگی و اجتماعی آن در فلات ایران و کشورهای آسیای میانه که این سنت تاریخی را گرامی می‌دارند سبب شده تا نوروز با نام رسمی روز بین‌المللی نوروز از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری به ثبت جهانی برسد.

بیشتر بخوانید:

سریال های ماه رمضان 1402 ؛ معرفی سریال های شبکه‌های مختلف

سریال های نوروز 1402 ؛ معرفی سریال های عید 1402 شبکه های مختلف

سال تحویل 1402 چه ساعتی است

در تقویم خورشیدی، لحظه تحویل سال ، نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین است. آغاز جشن نوروز با اعتدال بهاری همزمان است؛ موعدی که خورشید در حرکت ظاهری‌اش در ابتدای برج حمل، استوای زمین را قطع می‌کند و ساعات روز و شب با هم برابر می‌شوند.

سال تحویل 1402
سال تحویل 1402 چه ساعتی است

در روزهای پایانی اسفند ماه سال 1401 هستیم و یکی از سوال‌های این روزها این است که سال تحویل 1402 چه ساعتی است ؟ براساس تقویم، امسال سال کبیسه نیست و لحظه سال تحویل، ساعت 54 دقیقه و 28 ثانیه بامداد روز سه‌شنبه یکم فروردین ماه سال 1402 هجری شمسی، برابر با بیست‌و هشتم ماه شعبان 1444 هجری قمری و بیست‌ویکم مارس 2023 میلادی است.

به بیان دیگر لحظه تحویل سال 1402 6 دقیقه مانده به ساعت یک بامداد روز سه شنبه 1402/1/1 است.

منشاء نوروز

نوروز یک جشن کهن در ایران است که از آن به عنوان نماد پیوند دهنده‌ی اقوام ایرانی یاد می‌شود. ما ایرانیان نوروز را آغاز رستاخیر طبیعت، موعد رویش و تولد نباتات می‌دانیم و باورمان بر این است که همگام با طبیعت، ما نیز باید روزگاری نو را با روح و روان تازه و پوشیدن لباس نو آغاز کنیم.

خاستگاه نوروز در ایران باستان است و مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. واژه نوروز (nōgrōz) برگرفته از زبان فارسی میانه است که ریشه در زبان اوستایی دارد. مورخان، معادل اوستایی آن را navaka raocah می‌دانند. ایرانیان باستان از نوروز به عنوان «ناوا سرِدا» یعنی سال نو یاد می‌کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه در دوره‌های سغدیان و خوارزمشاهیان، نوروز را نوسارد و نوسارجی، به معنای سال نو می‌خواندند.

سال تحویل 1402
سال تحویل 1402

ماه فروردین به فروهر ها یا فروشی ها تعلق دارد. جشن نوروز نیز در واقع نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به حیات منتهی می‌شود.

فروهر یکی از نیروهای غیر مادی در وجود انسان است و در واقع نوعی همزاد آدمیان که پیش از آفرینش مادی مردمان در جهان مینوی به وجود می‌آید و بعد از مرگ آدمیان نیز دوباره به جای نخستین خویش باز می‌گردد.

در تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز آمده است که ایرانیان باستان تنها قهرمان را فروهر می‌دانستند اما بعدها پرهیزگاران نیز از این نعمت برخوردار شدند. آنها سالی یک بار برای دیدار بازماندگانشان در خانه‌های خویش فرود می‌آیند و اگر خانه را درخشان و تمیز ببینند، ورود آنها موجب خیر و برکت خواهد شد. اگر خانه را در هم و آشفته ببینند، برای آنها طلب برکت نخواهند کرد.

در شاهنامه درباره نوروز اینگونه نوشته شده است: جمشید در حال گذشتن از آذربایجان بوده است که دستور می‌دهد برایش تختی قرار دهند، سپس با تاجی پر زرق و برق روی آن تخت می‌نشیند و با تابش نور خورشید به آن تاج زرین، روشنایی و نور فراوانی دنیا را فرا می‌گیرد و به خاطر شادمانی مردم آن روز را نوروز می‌نامند.

نوروز علاوه بر ایران در کشورهای افغانستان، تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، هند، پاکستان، قرقیزستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین و ازبکستان نیز تعطیل رسمی است و مردم به جشن و شادی و دید و بازدید می‌پردازند.

بیشتر بخوانید:

ساعت پخش سریال نون خ 4 در نوروز 1402 [+ساعت پخش تکرار]

ساعت پخش سریال جشن سربرون [+ خلاصه داستان]

رنگ و حیوان سال 1402

پس از پرداختن به ساعت سال تحویل 1402 و خاستگاه نوروز به معرفی رنگ و حیوانی که نماد این سال است می‌پردازیم. هر سال همراه با تقویم سال نو، نمادها، رنگ‌ها و رویدادهای نجومی خاص آن سال نیز اعلام می‌شوند. رنگ و حیوان سال 1402 نیز با انتشار تقویم سال پیش رو مشخص شده است.

بر این اساس، «خرگوش»، حیوان نماد سال 1402 است. برخی افراد بر این باورند که متولدین هر سال ویژگی‌های خاص خود را دارند. از نظر آن‌ها متولدین سال خرگوش هم ویژگی‌های شخصیتی مشابهی دارند.

سال تحویل 1402
رنگ و حیوان سال 1402

آن‌ها معتقدند اگر در این سال فرزنددار شوید، فرزند شما خوش ذوق و اهل معاشرت خواهد بود. ممکن است کمی بلند پرواز باشد، اما عاقل و صبور بودن متولدین سال خرگوش، باعث می‌شود آن‌ها در رفتار با دیگران، شرافتمند عمل کنند.

همچنین متولدین سال خرگوش در تمامی لحظات همراه خوبی هستند و پشت دوستان‌شان را خالی نمی‌کنند. اما برخی متولدین این ماه به حواشی علاقه دارند و می‌توانند زیرکانه شایعه پراکنی کنند. متولد سال خرگوش، صحبت از اتفاقات ناخوشایند را دوست ندارد. او، عاشق مهمانی و بسیار خوش سلیقه است.

متولدین سال خرگوش در خانه داری نیز حرف اول را می‌زنند. بعضی از آن‌ها انسان‌های خودشیفته و عاشق دنیا هستند که در ذات آنها فخر فروشی هم وجود دارد.

اما رنگ سال 1402 چیست؟ هر سال یا آغاز سال نو میلادی یک رنگ برگزیده می‌شود. در آستانه سال ۲۰۲۳ نیز که همپوشانی با سال ۱۴۰۲ خورشیدی دارد، رنگ سال جدید مشخص شد.

سال تحویل 1402

هر سال شرکتی به نام پنتون رنگ سال را اعلام می‌کند. امسال یک طیف خاص از رنگ قرمز از سوی پنتون که به عنوان مرجع جهانی حوزه رنگ شناخته می‌شود، اعلام شد.

طبق توضیحات داده شده رنگ سال 1402 یا ۲۰۲۳ میلادی، Viva Magenta یا قرمز پرشین است. این رنگ بر گرفته از خاک قرمز خلیج فارس و نیز یک حشره کوچک به نام cochineals است.

قرمز پرشین، رنگ سال 1402 نشاط و انرژی زیادی دارد. سیگنال‌های این طیف خاص از رنگ قرمز، حس خوش‌بینی را در ما تقویت کند. از ویژگی‌های رنگ سال 1402 این است که قدرت شما را به دیگران القا می‌کند، اما مدل قاطعانه قدرت و نه مدل تهاجمی آن! همچنین رنگ سال جدید تن قرمز-زرشکی ظریفی که تعادلی میان رنگ گرم و سرد است را ارائه می‌دهد. البته کمی هم سایه‌ی بنفش در آن دیده می‌شود.

سال تحویل 1402

اما رنگ سال چه کاربردهایی دارد؟ معمولا برندهای مطرح و محبوب جهان، پس از معرفی رنگ سال، گجت‌ها، محصولات و خدمات خود را بر محوریت رنگ سال نو تولید و عرضه می‌کنند. استفاده از رنگ سال در لباس‌های تولیدی توسط برندها از جمله موضوع‌های قابل پیش‌بینی در این حوزه است.

پس از پرداختن به رنگ و حیوان سال 1402 شاید برای‌تان جالب باشد بدانید منشأ این نامگذاری سال‌ها با نام حیوانات چیست؟ دو روایت برای این موضوع وجود دارد که اولی درباره‌ی عبور ۱۲ حیوان از آب بوده که نام این ۱۲ حیوان بر ماه‌های یک سال گذاشته شده است.

اما دومین روایت داستانی جالب و شنیدنی دارد. چنین می‌گویند که بودا در آغاز سال جدید دعوتی از حیوانات ترتیب داد، اما جز ۱۲ حیوان، بقیه اهمیتی به این دعوت ندادند. آن دوازده حیوان، موش، گاو، پلنگ (یا ببر)، خرگوش (یا گربه)، نهنگ (یا اژدها)، مار، اسب، گوسفند (یا بز)، میمون، مرغ (یا خروس)، سگ و خوک بودند که نامشان بر 12 ماه سال نهاده شد.

بیشترین تعطیلات 1402

در تقویم سال جدید پس مشاهده و دانستن لحظه تحویل سال 1402 ، تعطیلات سال پیش رو برای بسیاری از افراد مهم است. از این رو با یک نگاه به تقویم ۱۴۰۲ می‌توان دید که در برخی ماه‌های سال نو، به جز جمعه هیچ تعطیلی رسمی وجود ندارد. برای مثال، در ماه‌های آبان و آذر سال ۱۴۰۲ هیچ گونه تعطیلی در تقویم خورشیدی ثبت نشده است.

سال تحویل 1402 چه ساعتی است؟ [+تاریخچه نوروز، رنگ و حیوان سال 1402]

اما مثل اکثر سال‌ها، فروردین ۱۴۰۲، ماهی است که بیشترین روز‌های تعطیل را به خود اختصاص داده است. این تعطیلات مربوط به نوروز و آغاز سال جدید هستند. تعطیلات رسمی نوروز، برای اداره‌ها و مراکز کاری، ۵ تا ۷ روز است. اما مراکز آموزشی مانند دانشگاه‌ه‌ها و مدارس به مدت ۱۳ روز تعطیل هستند.

سوالات متداول

سال تحویل 1402 چه ساعتی است ؟

براساس تقویم، امسال سال کبیسه نیست و لحظه سال تحویل 1402 ساعت 54 دقیقه و 28 ثانیه بامداد روز سه‌شنبه یکم فروردین ماه سال 1402 هجری شمسی، برابر با بیست‌ و هشتم ماه شعبان 1444 هجری قمری و بیست‌ویکم مارس 2023 میلادی است.

رنگ سال 1402 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شرکت پنتون رنگ Viva Magenta 18-750 (قرمز پرشین) را به عنوان رنگ امسال اعلام کرده است. این رنگ بر گرفته از خاک قرمز خلیج فارس و نیز یک حشره کوچک به نام cochineals است.

مطالب بیشتر در تکراتو:

نظر شما در خصوص سال تحویل 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (8 نظر)

    شما محتــــرم گفتید کشورهای زیادی تعطیل است در نوروز چرا نام کشوری افغانستان را اضافه نکردی. همسایه و هم زبان خودت. در ضمن تعصب و نژاد پرستی نکن یکم دنیا را دور از تعصب زیباتر ببین😊

    پاسخ

    امیدوارم سال جدید سالی پر از اتفاقای خوب برای همه مردم باشه پایانی باشه بر چندین دهه بدبختی مردم ایران

    پاسخ

    الهی شکرت…🤲🏻🤲🏻🤲🏻

    پاسخ

    لعنت بر عید نوروز.لعنت به سال ۱۴۰۲.سالی نکبت تر از پارسال😞

    پاسخ

    خوشا به حال هر کسی که موقعیت مناسبی داره و میخواد عید را در کنار خانواده اش برگذار کنه. و بدا به حال امثال من که شرمنده زن و بچه اش هستش و نمیتونه حتی سبزه عید برای خانواده بگیره. 😔 شرم بر بیکاری شرم بر بی پولی

    پاسخ

    خداراشکر
    عالی بود وبسیارممنونم

    پاسخ

    عید تون مبارک 😍😍

    پاسخ

    عید نوروز مبارک سال خوب داشتنی

    پاسخ