;
coinex

ماجرای شماره های ناشناس خارجی که تماس می گیرند چیست؟

شماره های ناشناس خارجی که تماس میگیرند چه داستانی پشت سر خود دارند؟ در مقابل با آنها باید چه کاری انجام دهیم؟

پشت پرده شماره های ناشناس خارجی که تماس میگیرند چیست؟ شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که شماره‌هایی با کد کشورهای خارجی با گوشی شما تماس می‌گیرند و بلافاصله قطع می‌کنند. به عبارت دیگر Miss Call می‌اندازند. حال با بررسی این موضوع مشخص شده است که این تماس‌ها از کشورهای آفریقایی گرفته می‌شود و اگر بنابر کنجکاوی با آنها تماس بگیرید، مبلغ زیادی از اعتبار یا شارژ خود را از دست خواهید داد. در ادامه جزئیات خبر را مطالعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: 

شبکه 6G چین تا 2025 عملیاتی می‌شود

ماجرای شماره های ناشناس خارجی که تماس می گیرند چیست؟

هرازگاهی تعداد تک زنگ‌های ناشناس از شماره‌های ناشناس خارجی برای مشترکین ایرانی زیاد می‌شود و با ورود به سال جدید و تعطیلات عید نوروز نیز بار دیگر شاهد ازدیاد این تماس‌ها برای برخی مشترکین هستیم. در این حالت، شماره‌هایی ناشناس از کشورهای خارجی که پیش شماره آنها عمدتا به آفریقای جنوبی مربوط است؛ با مشترکین تماس می‌گیرند و یک Miss Call برای او می‌اندازند. ماجرای این تماس‌ها چیست و باید در برابر آنها چه کرد؟

دریافت تماس از شماره‌های ناشناس بین‌المللی باعث برانگیخته‌شدن حس‌ کنجکاوی مشترکین می‌شود. مشترکین پس از دریافت این تماس‌ها، برای برطرف کردن حس کنجکاوی خود به این شماره‌ها زنگ می‌زنند؛ غافل از اینکه تماس آنها برایشان چند ده هزار تومان هزینه درپی خواهد داشت. به این روش کلاهبرداری به اصطلاح کلاهبرداری واناگیری می‌گویند.

ماجری شماره های ناشناس خارجی که تماس میگیرند چیست؟
شماره های ناشناس خارجی که تماس می گیرند

عبارت Wangiri برگرفته از کلمه ژاپنی است که به معنی یک زنگ و قطع کردن تماس می‌دهد. داشتن Missed Call از شماره ناشناس، به‌ویژه شماره متعلق به کشورهای آفریقایی مانند زیمبامبوه، ترینیداد و توباگو، آفریقای جنوبی، سودان، غنا و… به‌احتمال زیاد به‌معنای درگیر شدن با این نوع کلاهبرداری است و نباید به این شماره‌ها زنگ بزنید. در این نوع کلاهبرداری، یکسری شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه می‌کند و از آن‌ها بصورت رندوم به شماره‌های سراسر دنیا تماس‌هایی را برقرار و بلافاصله قطع می‌کنند تا یک تماس از دست‌رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود. در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط‌شده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می‌شود به‌طوری که ممکن است حتی یک برقراری یک ثانیه تماس با این شماره‌ها، چند ده هزار تومان هزینه به بار بیاورد.

این روش کلاهبرداری در همه جای جهان مرسوم است و برای اولین بار در آمریکا ظاهر شد و حالا به تمام نقاط جهان از جمله ایران رسیده است. وزیر ارتباطات سابق درباره این تماس‌ها هشدارهایی داده بود اما به‌نظر می‌رسد پیگیری برای توقف این تماس‌ها به نتیجه نرسیده است. صرف‌نظر از منشأ این تماس‌ها و کلاهبرداری که از داخل یا خارج از کشور هدایت می‌شود، توصیه می‌شود که کاربران پس از برقراری هر تماس ناآشنای بین‌المللی و قطع مکالمه، نسبت به تماس دوباره با شماره مذکور خودداری کنند تا هزینه‌های سنگینی به آن‌ها وارد نشود.

بهترین راهکار مقابله با این تماس‌ها در درجه اول جواب ندادن به آنها و عدم زنگ زدن به آنهاست و در وهله دوم در اختیار گذاشتن این شماره به پشتیبان اپراتور سیم‌کارت‌تان و یا در قدمی بالاتر، ارائه این شماره به سامانه ۱۹۵ که پیگیر شکایات مردمی در زمینه ارتباطات است. همچنین پلیس فتا اعلام کرده:

«شهروندان در صورت دریافت تماس‌های مشکوک و یا اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش دهند.»

نکته مهم که باید در برابر این تماس‌ها بدانید این است که برخی از این تماس‌ها آنقدر صبر می‌کنند تا مشترک تلفن را جواب بدهد و سپس درجا این تماس را قطع می‌کنند. باید بدانید اگر به این تماس‌ها پاسخ دهید، شماره تلفن شما در لیست سودجویان پشت پرده، جز شماره تلفن‌های ویژه ثبت خواهد شد و تعداد تماس‌ها با شما بیشتر و بیشتر خواهد شد. بنابراین بی‌اعتنایی به این تماس‌ها و عدم پاسخ به آنها تا آخرین لحظه زنگشان، بهترین راهکار مقابله با آنها است.

ماجری شماره های ناشناس خارجی که تماس میگیرند چیست؟

در هنگام برقراری تماس با این شماره‌ها از سمت مشترک، معمولا به یک صدای از پیش ضبط شده وصل خواهد شد که سعی در نگه داشتن مشترک روی تماس دارد. مواردی مانند برنده شدن در لاتاری و یا حتی استفاده از آیات قرآنی تا کاری کند که کاربر تلفن را قطع نکند؛ از جمله اقدامات سودجویان پشت پرده این نوع تماس‌ها است.

این تماس ها که معمولا از پیش شماره‌هایی مانند +678 ، +960 ،‌ +267 ، +2424 ، +592 و … متعلق به کشورهای ⁣وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار، بوتسوانا، گینه، گویان و… رخ می دهند، فقط مختص ایران نبوده و همانطور که گفته شد در حال حاضر در کشورهای زیادی این پدیده در حال وقوع است. هدف از این تماس‌ها کسب درآمدهای غیرقانونی از مشترکین سایر کشورهاست.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص ماجرای شماره های ناشناس خارجی که تماس می گیرند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر