;
coinex

اولین زن فضانورد عربستان معرفی شد [+عکس]

طبق اعلام ناسا، اولین زن فضانورد عربستان به‌زودی راهی فضا می‌شود. پیشرفت‌های عربستان در زمینه علوم فضایی درحال سرعت گرفتن است.

اداره ملی هوانوردی و فضا ناسا واقع‌در ایالات متحده آمریکا عنوان کرد که اولین زن فضانورد عربستان در تاریخ 21 مه 2023 راهی فضا خواهد شد تا زنان عربستان نیز سهمی در تحقیقات و اکتشافات فضایی داشته باشند. مأموریت ریانه برناوی به‌عنوان نخستین زن اهل عربستان که به جو زمین سفر خواهد کرد، 10 روزه خواهد بود و احتمالاً این اتفاق نویدبخش گسترش محققین زن عربستانی و افزایش تعداد آنها در اکتشافات فضایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سازمان فضایی ایران از پرتاب حداقل دو ماهواره تا پایان سال 1402 خبر داد

ناسا اولین زن فضانورد عربستان را معرفی کرد

دولت عربستان سعودی و شرکت آمریکایی Axiom بهمن سال گذشته در بیانیه مشترکی اعلام کردند که چهار فضانورد را در سریع‌ترین حالت در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) با راکت فالکون 9 اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند فرستاد. این چهار نفر شامل دو فضانورد عربستانی به نام‌های «ریانه برناوی» و «علی القرنی» و دو فضانورد آمریکایی به نام‌های «پگی ویتسون» و «جان شافنر» خواهد بود.

حال اداره ملی هوانوردی و فضا ناسا واقع‌در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که اولین فضانورد زن اهل عربستان سعودی روز ۲۱ مه به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت.

ریانه برناوی، ۳۳ ساله به همراه علی قرنی، فضانورد مرد اهل عربستان به فضا خواهد رفت. ماموریت ۱۰ روزه این دو فضانورد اهل عربستان قرار بود روز دوشنبه آغاز شود اما پرتاب آنها از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدای آمریکا به تعویق افتاد.

ناسا اولین زن فضانورد عربستان را معرفی کرد

این فضانوردان عرب اولین فضانوردان کشور عربستان سعودی هستند که به ایستگاه فضایی می‌روند و درمجموع دومین و سومین افرادی خواهند بود که از این کشور راهی فضا می‌شوند. در بیانیه دولت عربستان آمده که این پرواز فضایی نمادی از تلاش این کشور برای پیشگامی و رقابت در حوزه‌های مختلف ازجمله فناوری، مهندسی، تحقیق و نوآوری است.

مأموریت Ax-2، دومین مأموریت شرکت اکسیوم به ایستگاه فضایی است. فرمانده این عملیات «پگی ویتسون»، فضانورد سابق ناساست که با سپری‌کردن 665 روز در فضا بیش از هر زن یا آمریکایی دیگری در فضا بوده است. او اکنون مشاور شرکت اکسیوم است. نفر چهارم، یعنی «جان شافنر» نیز یک سرمایه‌گذار خصوصی است که خلبانی این مأموریت را بر عهده خواهد داشت.

پیش‌تر تنها «سلطان بن سلمان بن عبدالعزیز»، فرزند «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی، در سال 1985 از این کشور به فضا رفته بود. او درواقع اولین فرد عرب و مسلمانی بود که به فضا رفت. حالا Ax-2 از آن جهت اهمیت دارد که برای کشوری با حقوق نابرابر در قبال زنان، جایگاهی برابر را در کنار یک مرد فضانورد در نظر گرفته است. این در حالی است که ما در ایران همچنان درگیر مسئله مو، آرایش و حجاب دختران هستیم و دختران برای خروج آزادانه از خانه نیز مشکل دارند، چه رسد به خروج آزادانه از جو زمین!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اولین زن فضانورد عربستان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر