coinex
راهنمای خرید تکراتو

تشخیص ایدئولوژی سیاسی افراد با تحلیل چهره آن‌ها توسط هوش مصنوعی ؛ قابلیتی ایده‌آل برای حکومت‌های خودکامه!

پیشرفت‌های چشمگیر هوش مصنوعی یک جنبه تاریک هم دارد و آن احتمال سواستفاده دولت‌ها است. خصوصا حالا که مشخص شده امکان تشخیص ایدئولوژی سیاسی افراد با تحلیل چهره آن‌ها توسط هوش مصنوعی وجود دارد.

همیشه پیشرفت جنبه‌های گوناگون تکنولوژی علی‌رغم مواهب نسبتا قابل توجهی که برای بشریت در معنای عام دارد، یک نگرانی عمیق را هم به ارمغان می‌آورد و آن احتمال سواستفاده دولت‌ها و به معنایی دقیق‌تر نهاد قدرت جهت تحکیم و تقویت قابلیت‌های نظارتی خود است.

این روزها ترند دنیای تکنولوژی بی‌تردید مقوله هوش مصنوعی و پیشرفت‌های قابل توجه آن است که در ابزارهای مختلفی در اختیار افراد قرار می‌گیرند. اما حالا یک بررسی جدید نشان داده که الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با بررسی خصوصیات و ویژگی‌های چهره افراد، دیدگاه و ایدئولوژی سیاسی آن‌ها را تشخیص دهند! اما این موضوع چرا خطرناک است؟

بیشتر بخوانید: پیش بینی دقیق زمان فوت بیماران با هوش مصنوعی NYUTron

تشخیص ایدئولوژی سیاسی افراد با تحلیل چهره آن‌ها توسط هوش مصنوعی

گروهی از محققان دانمارکی در مطالعه‌ای اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل تصاویر به این نتیجه رسیده که افراد راست‌گرا بیشتر در عکس‌ها با چهره شاد و افراد چپ‌گرا با چهره خنثی ظاهر می‌شوند.

این بررسی که با عنوان «استفاده از فناوری یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی ایدئولوژی از روی عکس‌های چهره» انجام شد، به خوبی نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی یک عکس، ایدئولوژی سیاسی افراد را با دقت 61 درصدی پیش‌بینی کند.

محققان در این بررسی که نتایج آن در نشریه Scientific Research  منتشر شد، اعلام کردند که یادگیری عمیق، روشی در هوش مصنوعی است که در آن، متخصصان علوم رایانه، به رایانه‌ها می‌آموزند تا اطلاعات را همانند انسان‌ها بیاموزند و پردازش کنند و از آنها برای پیش‌بینی ایدئولوژی افراد با استفاده از عکس‌ها استفاده کنند.

تشخیص ایدئولوژی سیاسی افراد با تحلیل چهره آن‌ها توسط هوش مصنوعی ؛ قابلیت ایده‌آل حکومت‌های خودکامه!

پژوهشگران در این مطالعه به دنبال این بودند که متوجه شوند آیا شبکه‌های عصبی محاسباتی یا همان الگوریتم‌ها که تقریبا عملکردی شبیه به ساختار و عملکرد مغز دارند می‌‌توانند ایدئولوژی سیاسی افراد را صرفا از طریق بررسی یک عکس تشخیص دهند یا خیر؟

متخصصات دانمارکی این شبکه عصبی را با هزاران عکس سیاستمداران آموزش دادند و در این تصاویر فقط مشخصات و ویژگی‌های چهره افراد مشخص بود. درواقع هیچ عنصری در پس‌زمینه که نشان‌دهنده گرایش‌ آن‌ها بود وجود نداشت.

در نهایت، ۴۶۴۷عکس با اعمال این فیلترها، استخراج شد که ۱۴۴۲تصویر متعلق به سیاستمداران زن بود. در مجموع، این تحقیق نشان داد که هوش مصنوعی آموزش‌دیده با این داده‌ها، می‌تواند با دقت ۶۱درصدی، ایدئولوژی افراد را پیش‌بینی کند.

محققان اذعان کردند که این نتایج، تهدید نشأت‌گرفته از فناوری یادگیری عمیق برای حریم خصوصی را تایید می‌کند. به گفته آنها، با استفاده از الگوریتم‌های توسعه‌یافته و با استفاده از داده‌هایی که دسترسی به آنها کار سختی هم نیست، این ابزار توانست ایدئولوژی فرد را با دقتی بیش از ۶۱درصد پیش‌بینی کند.

بی‌تردید چنین قابلیتی در نگاه اول مورد خطرناکی به نظر نمی‌رسد اما باید در نظر داشت که همچنان در بسیاری از رژیم‌های خودکامه در سراسر جهان، افراد صرفا به دلیل عقاید و باورهای سیاسی-اجتماعی خود دستگیر، مجازات و حتی در مواری اعدام می‌شوند. چنین قابلیتی در صورتی که به دست چنین حکومت‌هایی برسد با برنامه‌ریزی دقیق ممکن است دردسرهای زیادی برای افراد به علت عقاید متفاوت‌شان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تشخیص ایدئولوژی سیاسی افراد با تحلیل چهره آن‌ها توسط هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر