coinex
راهنمای خرید تکراتو

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر ؛ از تردز تا ماستودون و پست!

با بلوایی که ایلان ماسک در توییتر رقم زد، خیلی از کاربران تصمیم به ترک این شبکه اجتماعی گرفتند؛ اما همیشه برای همه سوال بود که کدام پلتفرم جایگزین مناسب برای پر کردن خلأ توییتر خواهد بود؟ در این مطلب می‌خواهیم بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

ماسک از راه نرسیده و جوهر قرارداد خریدش خشک نشده، به دلیل اخراج حدود 80 درصد از کارکنان شرکت، بازگرداندن پروفایل‌های محدود شده و توییت‌های تئوری‌ توطئه مورد انتقاد قرار گرفته بود. رهبری بحث برانگیز ماسک در توییتر که حالا به X تغییر نام داده، برخی از کاربران را در جست و جوی یک بستر ریزه‌وبلاگ‌نویسی یا میروبلاگینگ دیگری قرار داده است. بلوا به همین‌جا خلاصه نشده و ماسک بنا دارد برند جدید ایکس را که هدفش ارتقای نفوذ امپراطوری ماسک در سرتاسر اقتصاد آنلاین است گسترش دهد. کم‌‌کم دیگر نامی هم از توییتر نخواهد ماند! تو گویی ماسک خودش رقیب توییتر شده است!

بیشتر بخوانید:

تعداد پیام‌های خصوصی قابل ارسال برای کاربران عادی توییتر محدود شد!

جهش 1000 درصدی رمزارز X بعد از تغییر لوگوی توییتر!

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر

توییتر، پرنده آزادی، به دیار باقی شتافت؛ جایگزین کدام است؟ در ادامه، از تردز گرفته تا ماستودون، شش جایگزین مناسب را معرفی می‌کنیم، که پیش‌تر، با بودن توییتر قریب به یقین هیچ‌کدام‌شان حرفی برای گفتن نداشتند. ولی ظاهراً جدی‌ترین رقیب توییتر یا همان ایکس (برند جدید توییتر)، تردز (Threads) است که به پشتیبانی متا (Meta) دل‌گرم است. از مجموعه‌ی بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر گزینه اول ما تردز خواهد بود!

تردز؛ یکی از بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر
بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر

کمپانی متا که رقیب سنتی توییتر به حساب می‌آید، اینستاگرام تردز (Threads) را در 5 ژوئیه (چهاردهم تیرماه) راه اندازی کرد که در همان روزهای نخست هم، پتانسیل عظیم خود را با جذب میلیونی کاربران اینستاگرم نشان داد. خط و نشان اینستاگرام برای ریلز (Reels) را که خاطرتان هست؟ متا برای رقابت با غول چینی تیک‌تاک (TikTok) هم ریلز را عَلَم کرده بود. این هم همان است، فقط این بار رقابت را به خاک آمریکا کشانده و متا به مدیریت مارک زاکربرگ، اخیرا Threads را منتشر کرده تا پلتفرمی بر پایه میکرو-بلاگینگ را در روزهای ضعف توییتر به میدان بیاورد.

کارشناسان می‌گویند بزرگترین تفاوت بین برنامه متا و توییتر این است که تردز خل‌بازی‌های ماسک و تیم او را ندارد. خلاصه اگر علاقه‌مند هستید که این پلتفرم را بررسی کنید، کافی است با اطلاعات کاربری و نام کاربری اینستاگرام خود وارد سیستم شوید و به راحتی همان حساب‌هایی را که در اینستاگرام هم دارید دنبال کنید. فعلاً این برنامه از امکان پیام خصوصی برخوردار نیست ولی کسی چه می‌داند در روزهای پیش‌رو چه ویژگی‌های به آن افزوده شود. باید دید و منتظر ماند که ترزد می‌تواند بهترین برنامه جایگزین توییتر شود یا خیر!

بلواسکای؛ حرکت زیگزاگی جک دورسی خالق توییتر

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر
اپلیکیشن های جایگزین برای توییتر

در ادامه بررسی بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر می‌خواهیم به بلواسکای (Bluesky) بپردازیم که در سال 2021 توسط جک دورسی، یکی از خالقان و مدیر عامل اسبق توییتر تاسیس شد. هم اکنون، این سایت در قالب دعوت، عضوگیری می‌کند و در نهایت نیز کاربران می‌توانند با حداکثر 300 کاراکتر مطلبی را ارسال کنند.

از آنجایی که این پلتفرم انحصاری‌تر از نسخه قبلی خود است، تعدادی در حدود 180 هزار کاربر فعال داشته و حدود 1.9 میلیون نفر نیز در فهرست انتظار به سر می‌برند. بلواسکای از قرارداد ای‌تی (AT Protocol) یا پروتکل اصالت‌سنج انتقال داده، برای باز کردن دوره جدیدی از آزمایش و نوآوری، در رسانه‌های اجتماعی، استفاده می‌کند.

وب‌سایت رسمی این شبکه، توضیح می‌دهد که «جوامع علمی و پژوهشگران می‌توانند برای کمک به حل معضلاتی که شبکه‌های اجتماعی هم‌اکنون با آن دست به گریبان‌اند، وارد میدان شده و بسیاری از اشکال جدید تعاملی را آزمایش کنند».

بیشتر بخوانید:

مقایسه اینستاگرام تردز با توییتر

دنبال کردن فالوورهای اینستاگرام در اپلیکیشن Threads

ماستودون؛ جاه‌طلبی اروپایی‌ها

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر
بهترین برنامه جایگزین توییتر

ماستودون (Mastodon) یک رسانه اجتماعی غیردولتی آلمانی‌الاصل است که می‌تواند بهترین برنامه جایگزین توییتر در اروپا باشد. ماستودون به طور گسترده از کشتی غر شده توییتر سود می‌برد؛ چنان‌که در یک ماه پس از تصاحب ماسک، 70000 کاربر جدید جمع‌آوری کرد.

ماستودون متن‌باز است و به هر کسی اجازه می‌دهد تا این نرم‌افزار را روی سرور خود بارگذاری یا ویرایش کند. این بسترکار (پلتفرم) که با هدف بلندپروازانه «دموکراتیک‌سازی رسانه‌های اجتماعی» ساخته شده، علی‌رغم ساختار کاملاً متفاوتش، به یکی از بزرگترین رقیبان توییتر تبدیل شده است.

برنامه‌ ماستودون از مجموعه سرورهای مجزا از هم به نام «نمونه‌ها» تشکیل شده است که به عنوان جوامع شخصی با قوانین و اهداف متمایز از هم عمل می‌کنند. هر یک از این پلتفرم‌ها می‌توانند از راه گره‌ها (Nodes) به یکدیگر متصل شده و یک شبکه به‌هم پیوسته به نام جهان هم‌بسته (Fediverse) ایجاد کنند. شاید آن روز دور نباشد که ماستودن را در زمره بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر بدانیم.

پست؛ مجمع‌الجزایر خرده ایده‌ها

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر
رقیب توییتر

یکی دیگر از اپلیکشین های جایگزین برای توییتر برنامه پست (Post) است که یک بستر اشتراک محتوا به روشی تقریباً مشابه توییتر است. این برنامه، سال گذشته در نسخه‌ بتا به عنوان جایگزین توییتر با تمرکز بر انتشار خبر راه اندازی شد، پست طراحی کاربر پسندی دارد که در آن افراد می‌توانند محتوا را به اشتراک گذاشته، بازپست کرده و مقالات خبری از تنور درآمده را مرور کنند. پس از این نظر می‌تواند جایگزین توییتر در سال 2023 برای بسیاری از کاربران شود.

پست مانند همتایان خودش یعنی دیسکورد (Discord) یا ماستودون (Mastodon) غیرمتمرکز نیست و به کاربران امکان می‌دهد با ویژگی منحصر به فرد ریزپرداخت (micropayment) محتوا را از طیف وسیعی از خبرگزاری‌ها مرور کنند. برخلاف توییتر، محتوای این برنامه در درجه اول توسط کاربران هدایت نمی‌شود و هدف نهایی آن کاملاً متفاوت از رسانه اجتماعی ماسک است.

بیشتر بخوانید:

حمایت طالبان از توییتر در مقابل تردز

آموزش پست گذاشتن در اپلیکیشن Threads

دیسکورد؛ برنامه‌ای که راه خودش را می‌رود!

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر
جایگزین توییتر در سال 2023

رسالت اصلی دیسکورد (Discord) مهیا کردن بستری برای بازی‌دوستان بود، اما از آن زمان تا به حال، تبدیل به پلتفرم چند منظوره‌ای شده که کاربران می‌توانند با طیف گسترده‌ای از علایق مشترک به‌هم متصل شوند.

برخلاف توییتر که یک شبکه عمومی واحد ارائه می‌دهد، دیسکورد با اجازه ایجاد اصطلاحاً سرورهایی در فضاهای عمومی و خصوصی به کاربران اجازه می‌دهد که باهم ارتباط برقرار کنند. در این سرورها، کاربران می‌توانند با سایر اعضا درباره موضوعات گوناگونی از جمله انیمه، ارز دیجیتال و البته بازی تماس بگیرند یا پیامک عمومی و خصوصی ارسال کنند.

ریک لینگ، رئیس بخش محصولات و جوامع دیسکورد گفت: «ما واقعاً پلتفرمی نیستیم که در آن ابلهانه پست‌ها را اسکرول کنید و پست‌هایی که بیشتر لایک خورده را ببینید.»

دیسکورد بهترین برنامه جایگزین توییتر؟

در ظاهر، دیسکورد و توییتر اهداف کاملا متفاوتی در سر دارند. اما با سه برابر شدن تعداد کاربران این برنامه از حوالی سال 2019، واضح است که دیسکورد برخی از کاربران سابق توییتر را جذب کرده و می‌کند. بنابراین چگونه دیسکورد جایگزین توییتر در سال 2023 محسوب می‌شود؟

دیسکورد را درست مانند توییتر می‌توان برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و ایجاد بحث درباره موضوعات مختلف استفاده کرد. هم‌چنین هر دو برنامه به شما این امکان را می‌دهند که مستقیماً پیام ارسال کنید.

با این حال، بر خلاف پلتفرم میکروبلاگینگ توییتر، دیسکورد بیشتر شبیه یک اتاق گفتگو عمل می‌کند و آن را بیشتر مناسب افرادی می‌سازد که سعی در برقراری ارتباط میان گروه‌هایی با علایق مشترک دارند.

مدل مبتنی بر سرور دیسکورد هم‌چنین یک راه گریز خوشایند از تایم‌لاین عذاب‌آور توییتر ارائه می‌دهد و به همین دلیل هم می‌تواند یکی از اپلیکشین های جایگزین برای توییتر باشد. اما با توجه به ویژگی‌های ضعیف دیسکورد در امر میکروبلاگینگ، برای کسانی که به دنبال بدست آوردن دنبال‌کننده یا فالوور هستند، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

کوهاست؛ جایگزین توییتر در سال 2023

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر
اپلیکیشن های جایگزین برای توییتر

علی‌رغم آن‌که کوهاست (Cohost) در روزهای جنینی خود به‌سر می‌برد، اما به دلیل ساختار مشابه‌، رویکرد آگاهانه نسبت به تعدیل محتوا و رایگان بودنش، به عنوان یک جایگزین مناسب برای توییتر دارد برای خود اسم و رسمی به‌هم می‌زند.

کوهاست یک پلتفرم بدون پشتوانه است، هیچ تبلیغاتی ندارد و مجموعه‌ای عالی از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد – از ادغام کد سی‌اس‌اس CSS بگیرید تا پست‌هایی بدون محدودیت کاراکتر. با این‌حال، از آنجایی که کوهاست هنوز در مرحله بتاست، برخی از بخش‌های برنامه هنوز توسعه می‌یابند و کاربران برای شروع به یک کد دعوت نیاز دارند.

در ظاهر، کوهاست و توییتر مشابه هستند و هر دو پلتفرم راهی برای به اشتراک گذاشتن افکار، بازارسال مطالب و به دست آوردن دنبال کننده (فالوور) در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ اما کوهاست برخلاف توییتر، که از یک الگوریتم شخصی‌ساز برای تبلیغ محتوای کاربرانش استفاده می‌کند، پست‌هایش را به صورت اولویت زمانی نمایش می‌دهد. این امر، برنامه را برای کاربرانی که به دنبال مشاهده عینی‌تر محتوا هستند، ایدئال‌تر می‌سازد. پس کوهاست را می‌توانیم یکی از بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر در نظر بگیریم!

جمع‌بندی

در این مقاله، سعی بر آن بود که تصویری به دست دهیم از اپلیکشین های جایگزین برای توییتر که هم‌اکنون رسم روز هستند. اما به واقع انتخاب بهترین برنامه جایگزین توییتر بستگی به این دارد که نیاز شما چیست، اگر به دنبال تجربه‌های جدید و تازه هستید برنامه‌‌هایی نظیر پست، بلواسکای و ماستودون جذاب به نظر می‌رسند و اگر هم می‌خواهید فقط رقیب توییتر را امتحان کنید، ترزد از بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر است که کاربران زیادی را به خود مشغول کرده است.

سوالات متدوال

بهترین جایگزین توییتر در سال 2023 کدام‌ اپلیکشین است؟

در مطلب بالا کوشیدیم که سیر و سیاحتی بکنیم به پلتفرم‌های کهنه‌کار و تازه تأسیسی که رقیب توییتر محسوب می‌شوند ولی اگر بخواهید شخصاً توصیه کنم، تردز، دیسکورد و بلواسکای بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر به‌نظر می‌رسند.

رقیب توییتر کدام برنامه است؟

بدون شک تردز مهم‌ترین رقیب توییتر است؛ چرا که دعواهای زرگری و دعوت به رینگ بوکس از مارک زاکربرگ و ایلان ماسک، دو مالک شرکت متا و توییتر حاکی از رقابت جدی بین آن‌ها است.

بیشتر بخوانید:

منابع: variety و tech

دیدگاه شما درباره بهترین اپلیکشین های جایگزین برای توییتر چیست؟ آیا تا به کنون از این برنامه‌ها استفاده کرده بودید؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر