;
coinex

آب پاکی روی دست طرفداران اپل؛ سری آیفون 15 رجیستر نمی‌شوند

همانطور که انتظار می‌رفت و به همان دلیلی که سری آیفون 14 مجوز واردات و رجیستری در ایران را نگرفتند، سری آیفون 15 رجیستر نمی‌شوند.

دور از انتظار نبود که سری آیفون 15 هم برای واردات به ایران به سرنوشت سری آیفون 14 دچار شوند. ساعاتی قبل از مراسم رونمایی اپل، مهدی عبقری دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگویی با اقتصاد آنلاین این موضوع را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: ایرپادز پرو 2 با درگاه USB-C معرفی شد

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل: سری آیفون 15 رجیستر نمی‌شوند

از اسفند ماه 1401 بود که به صورت رسمی اعلام شد گوشی‌های سری آیفون 14 اپل مجوز واردات رسمی به کشور را ندارند. این بدان معناست که هر آنچه از این سری گوشی را در حال حاضر در بازار بیابید به صورت غیررسمی (یا قاچاق یا مسافری) وارد کشور شده و به هیچ عنوان در سامانه همتا نیز ثبت نشده است.

همچنین بازار با این ممنوعیت دچار التهاب شد و قیمت آیفون ۱۳های موجود در بازار به دو برابر قیمت واقعی خود رسید. در همین زمینه مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در مورد ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به اقتصادآنلاین گفت:

به خاطر شرایط تحریم، کمبود ارز و گران بودن آیفون‌ها حکومت به این نظر رسیده است که بهتر است واردات آیفون را محدود نگه دارد. البته نباید فراموش کنیم که عوامل دیگر هم در این تصمیم تاثیر داشته‌اند. آمریکا واردات فرش و پسته ایران را تحریم کرده است و اجازه نمی‌دهد، تصمیم ایران در مورد ممنوعیت واردات آیفون هم به نوعی پاسخ به این عمل بوده است.

تاریخ عرضه و قیمت سری آیفون 15 توسط اپل اعلام شد

وی با اشاره به این که خریداران آیفون ۱۴ با استفاده از راه‌های مختلف و تقلب‌های ممکن مثل استفاده از دانگل اینترنت این گوشی‌ها را فعال کرده‌اند و در حال استفاده هستند، به این نکته اشاره کرده که یکی از نگرانی‌های انجمن این بود که این روش‌ها باعث شود طرح موفق ثبت نام به حاشیه و بیراهه بروید. عبقری گفت:

گوشی‌های آیفون ۱۴ به چندین روش وارد کشور شده، یک نوع گوشی برای مسافر حقیقی بوده و تا قبل از نامه محدود کننده گمرک، قانونی وارد کشور و در سامانه ثبت شده است. به نظرم شاید دولت یک برنامه جدید داشته باشد و نیاز به یک تنظیم است تا وضعیت این افراد معلوم شود.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه پیرامون مسئله رجیستری آیفون 15 نیز صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد:

یکی از خواسته‌های ما در سال قبل این بود که اگر رویه مسافری آزاد است رویه تجاری هم فعال باشد چون رویه تجاری کاملا شفاف است و بازرگان، نوع و کیفیت کالا، مبدا واردات و خدمات پس از فروشش مشخص است. از تاریخ اول اسفند ماه به بعد هر گوشی آیفونی که در بازار فروخته شود، کالای قاچاق است. آیفون ۱۴ و ۱۵ ثبت نام نخواهد شد و وادرات‌اش قانونی نیست.

بیشتر بخوانید:

مطابق انتظار سری آیفون 15 رجیستر نمی‌شوند. نظر شما درباره رویکرد سیاستگذار در امر واردات گوشی‌های آیفون چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر