;
coinex

تابستان امسال به عنوان گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته ثبت شد!

طبق داده‌های منتشر شده در سازمان جهانی هواشناسی، تابستان امسال به عنوان گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته ثبت شده است.

داده‌های منتشر شده در روز چهارشنبه توسط سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد که تابستان سال ۲۰۲۳ رسماً گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته بوده است.

گزارش سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک نشان می‌دهد که تابستان امسال گرم‌ترین تابستانی بود که تاکنون روی زمین ثبت شده است. ژوئن تا آگوست ۲۰۲۳ گرم‌ترین ماه‌های تاریخ بوده‌اند و می‌توان آنها را علائمی از وقوع تغییرات آب و هوایی شدید دانست.

بیشتر بخوانید: آیا فوران آتشفشان تونگا دلیل گرمای شدید امسال بود؟

تابستان امسال به عنوان گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته ثبت شد!

در طول تابستانی که آخرین روزهای آن سپری می‌شود، دمای سطح جهانی دریاها هر ماه متوالی رکوردهای جدیدی را شکست و وسعت یخ دریای قطب جنوب به پایین‌ترین حد خود رسید.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت:

سیاره ما به تازگی یک فصل جوشان را تحمل کرده و گرم ترین تابستان تاریخ را پشت سر گذاشته است. تابستان با امواج گرمای بی‌امان نشان می‌دهد که فروپاشی آب و هوا آغاز شده است.

در ماه ژوئیه، بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، مکزیک، اسپانیا و چین شکسته شدن رکورد شدیدترین گرما را تجربه کردند و بیش از ۲۰۰ مرگ ناشی از گرما تنها در مکزیک گزارش شد.

دمای سطح جهانی دریا به ویژه در پنج ماه گذشته بالا بوده است و در طول آوریل، می، ژوئن و جولای ۲۰۲۳ در سطوح بی‌سابقه باقی مانده است. در آگوست ۲۰۲۳، دمای سطح دریا ۶۹.۷۶ درجه فارنهایت (۲۰.۹۸ درجه سانتیگراد) بود. گرمای شدید به قدری بود که رکورد گرمای مارس ۲۰۱۶ را شکست.

تابستان امسال به عنوان گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته ثبت شد!

آگوست حدود ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ درجه فارنهایت) گرمتر از میانگین پیش از صنعتی شدن بود. این آستانه‌ای محسوب می‌شود که جهان در تلاش است از آن عبور نکند، اگرچه دانشمندان بیشتر نگران افزایش دما در طول دهه‌ها هستند، نه صرفاً افزایش دما در یک ماه.

اقیانوس‌های جهان به‌عنوان تشکیل‌دهنده‌ی بیش از ۷۰ درصد از سطح زمین، گرم‌ترین اقیانوس‌های ثبت‌شده تاکنون بوده‌اند، نزدیک به ۲۱ درجه سانتی‌گراد (۶۹.۸ فارنهایت)، و برای سه ماه متوالی درجه‌های بالایی را ثبت کرده‌اند.

کارلو بوونتمپو، مدیر کوپرنیک گفت:

آنچه که ما مشاهده می‌کنیم نه تنها شرایطی فاجعه‌بار و جدید را نشان می‌دهد، بلکه تداوم این شرایط رکوردشکنی و تأثیراتی که بر مردم و سیاره زمین می‌گذارد، پیامد روشنی از گرم شدن سیستم آب و هوایی است.

بر اساس داده‌های WMO، آگوست امسال گرم‌ترین ماه تاریخ پس از جولای 2023 بود. دمای ترکیبی سطح زمین و اقیانوس در این ماه 2.7 فارنهایت (1.5 درجه سانتی‌گراد) بالاتر از سال‌های 1850 تا 1900 بود.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که سوزاندن بیش‌از حد سوخت‌های فسیلی گرمای شدیدی را آزاد می‌کند و سبب افزایش دمای جهانی می‌شود. رهبران صنعت اکنون باید برای جلوگیری از ادامه‌دار بودن این بحران در آینده و اندیشیدن در مورد راه‌حل‌های اقلیمی پیش قدم شوند.

دانشمندان سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی با فشار اضافی ال نینو را از عوامل مؤثر بر ثبت گرمترین تابستان تاریخ و دلایل گرمای امسال می‌دانند که آب و هوا را در سراسر جهان تغییر می‌دهد.

تابستان امسال به عنوان گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته ثبت شد!

اندرو ویور، اقلیم‌شناس، گفت که اعداد اعلام شده توسط WMO و Copernicus جای تعجب ندارد و از اینکه دولت‌ها چگونه موضوع مهم گرمایش جهانی را آنطور که باید جدی نمی‌گیرند ابراز تاسف کرد. او همچنین اظهار داشت که با کاهش مجدد دما، مردم احتمالاً میزان اهمیت و بحرانی بودن این موضوع را فراموش خواهند کرد. ویور از این کم‌توجهی ابزار نگرانی کرد و گفت:

«زمان آن رسیده که رهبران جهانی شروع به گفتن حقیقت کنند. ما گرمایش را به ۱.۵ درجه یا ۲.۰ درجه سانتیگراد محدود نخواهیم کرد. اکنون همه دست به کار شده‌اند تا از گرمایش جهانی ۳.۰ درجه سانتیگراد جلوگیری شود، گرمایشی که در سراسر جهان ویران‌کننده خواهد بود.»

دانشمندان از حلقه‌های درختان، هسته‌های یخی و دیگر شاخص‌ها استفاده کرده‌اند تا تخمین بزنند که دما اکنون گرم‌تر از حدود ۱۲۰ هزار سال گذشته است. جهان قبلاً گرم‌تر نیز بوده، اما قبل از تمدن بشری! نسل انسان تنها می‌تواند درجه خاصی از گرمای هوا را تحمل کند و در صورت ادامه‌دار بودن گرمای شدید آمار مرگ‌ومیر به‌شدت افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: گرمترین نقطه کیهان کجاست؟

هم‌اکنون نیز سازمان ملل گزارش می‌دهد که هر ساله عوامل محیطی جان حدود ۱۳ میلیون نفر را می‌گیرد و هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این مرگ‌ومیرها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به دلیل تغییرات آب و هوایی هستند.

در حالی که شرایط آب‌وهوایی و اقیانوس‌های جهان در حال ثبت رکورد گرما بودند، قطب جنوب همچنان به رکوردهای کم‌یخ دریا ادامه داد و وسعت یخ‌های قطب جنوب به معنای واقعی کلمه از نمودارها خارج شد و دمای سطح دریاهای جهانی بار دیگر به رکورد جدیدی رسید.

هنوز برای جلوگیری از گرمای کشنده در آینده‌ای نزدیک دیر نشده است و ما می‌توانیم با اقدامات پیشگیرانه از بدترین هرج و مرج آب و هوایی جلوگیری کنیم. دانشمندان هشدار می‌دهند که انسان‌ها باید متوسط ​​دمای جهانی را به کمتر از ۲.۷ درجه فارنهایت (۱.۵ درجه سانتیگراد) محدود کنند تا از فاجعه‌بارترین اثرات تغییرات آب و هوایی جلوگیری شود.

تابستان امسال به عنوان گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته ثبت شد!

اما در کوتاه مدت با شکل‌گیری پدیده ال نینو، شرایط می‌تواند بدتر شود. دانشمندان و کارشناسان اعلام کرده‌اند که پدیده ال نینو – El Niño رسما شکل گرفته است و گرمای جهانی را تشدید خواهد کرد. رویدادهای ال نینو با دمای گرمتر از حد متوسط ​​سطح دریا در اطراف استوا در مرکز و شرق اقیانوس آرام مشخص می‌شوند، اما این اتفاقات در سطح جهانی قابل احساس است.

با ایجاد شرایط ال نینو در اقیانوس آرام استوایی برای اولین بار در هفت سال گذشته، موج گرما، آتش‌سوزی و سیل افزایش می‌یابد.

۹۰ درصد احتمال دارد که رویداد گرم شدن اقیانوس در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ ادامه یابد و جهان با بحرانی مواجه شود که بحران گرمترین تابستان تاریخ در کنار آن هیچ به نظر برسد. اگر امواج گرما در نتیجه ال نینو افزایش یابد، باید انتظار کاهش بیشتر کیفیت هوا را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص گرمترین تابستان در 120 هزار سال گذشته چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: گجت نیوز

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سروران عزیزی که در این مراسم یاری داده اند
    بار دیگر عرض تقدیر و تشکر دارم

    پاسخ