coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

معرفی دستگاهی برای تصفیه آب شور دریا در حجم بالا؛ راهکاری برای بحران جهانی آب؟

پژوهشگران دانشگاه MIT همراه مهندسان چینی توانستند دستگاهی برای تصفیه آب شور دریا طراحی کنند که توانایی شیرین کردن آب را با نرخ بالا به کمک نور خورشید دارد.

ظاهراٌ این دستگاه قابلیت این را دارد که هر 4 ساعت 4 تا 6 لیتر آب شرب تولید کند. پژوهشگران به کمک مهندسان چینی فناوری جدیدی تولید کردند که 2 مزیت دارد؛ توانایی تولید آب شیرین را با نرخ بالا دارد و به شکل خوبی نمک را از آب جدا و استخراج می‌کند. همچنین، در طراحی این فناوری جدید از ترکیب دو ساز و کار چندمرحله‌ای از تبخیرکننده‌ها و کندانسورها (چگالنده‌ها) استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: پایان عصر تزریق انسولین با اختراع جدید دانشمندان

دستگاهی برای تصفیه آب شور دریا

نحوه عملکرد این دستگاه تصفیه آب کم‌ هزینه و جدید، با الهام از فرایند گردش دماشوری در اقیانوس‌ها طراحی شده است که بر اثر تغییرات دما در آب‌ها به‌وجود می‌آید. دستگاه حاضر حتی موجب می‌شود که آب در درون محفظه، گردش‌ها و گرداب‌های کوچکی داشته باشد.

با ترکیبی از جریان آب و گرمای خورشید باعث تبخیر آب می‌شود و نمک را باقی می‌گذارد. با این اتفاق، بخار آب حاصل می‌شود که می‌تواند فشرده و به آب شیرین تبدیل شود. نمک حاصله نیز به‌جای انباشته شدن در دستگاه و مختل‌سازی عملکرد آن، به جریان خود ادامه می‌دهد.

لنان ژنگ، دانشمند آزمایشگاه تحقیقات MIT اینگونه توضیح داد: «زمانی که آب دریا در مقابل آفتاب قرار می‌گیرد، نور خورشید موجب تبخیر کردن آن می‌شود. زمانی که آب از سطح خارج می‌شود، نمکی که در آب بود باقی می‌ماند. و هرچه چگالی نمک بالاتر باشد، آب غلیظ‌تر می‌شود، و این آب سنگین می‌خواهد به سمت پایین جریان پیدا کند. ما با شبیه‌سازی این پدیده بزرگ [گردش دماشوری] در این دستگاه، می‌توانیم نمک‌زدایی را به درستی انجام دهیم.»

دستگاهی برای تصفیه آب شور دریا

جعبه کوچکی که در این فناوری وجود دارد از یک ماده خاص با قابلیت جذب گرمای بالا استفاده می‌کند، و این بخش اصلی این فناوری است. این جعبه از داخل به بخش‌های بالایی و پایینی تقسیم شده است. در بیانیه رسمی منتشره درباره کارکرد این فناوری اینگونه توصیف شده است: «آب می‌تواند از نیمه بالایی جریان پیدا کند. در این نیمه یک لایه تبخیرکننده وجود دارد که از گرمای آفتاب برای تبخیر آب استفاده می‌کند. سپس بخار آب به نیمی پایینی دستگاه هدایت می‌شود که یک لایه کندانسور آن را سرد و به آب بدون نمک و قابل نوشیدن تبدیل کند.»

این دستگاه ابعاد چندان بزرگی ندارد و اندازه یک چمدان است، با همین ابعاد می‌تواند در هر ساعت بین 4 تا 6 لیتر آب آشامیدنی تولید کند و تا سال‌ها بی‌مشکل به کار خودش ادامه دهد. دانشمندان این پروژه امیدوارند بتوانند از این دستگاه‌ها برای تامین نیازهای خانه‌های کوچک استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درمورد استفاده از دستگاهی برای تصفیه آب شور دریا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    درود
    در ابتدای متن گفته شده این دستگاه می‌تواند هر 4 ساعت 4 تا 6 لیتر آب شرب تولید کند.
    ولی در انتهای متن بیان شد که در هر ساعت بین 4 تا 6 لیتر آب آشامیدنی تولید می‌کند.
    حالا جمله صحیح کدوم هستش؟!؟
    ممنون

    پاسخ