;
coinex

فرو رفت آب در آمازون صورتک های سنگی را نمایان کرد

خشکسالی و فرو رفت آب در آمازون باعث شده که ده‌ها سنگ کنده کاری شده به شکل صورتک‌های انسانی دیده شوند که به‌نظر این چهره‌ها قدمتی 2000 ساله دارند.

خشکسالی شدید در قسمت‌هایی از رودخانه آمازون باعث فرو رفت آب در آمازون به شکل چشمگیری شده‌است و با این رخداد ده‌ها سنگ غوطه‌ور در زیر آب همراه با کنده‌کاری‌هایی از اشکال انسانی که احتمالا قدمت آن‌ها به حدود 2000 سال پیش برمی‌گردد، در معرض دید قرار گرفته‌اند. یکی از ساکنان قدیمی مانائوس، بزرگ‌ترین شهر آمازون، اعلام کرد که در مورد حکاکی‌های صخره‌ای از دوستانش صحبت‌هایی را شنیده و قصد بررسی بیشتر آنها را دارد. وی پس از مشاهده آثار خیره‌کننده، عنوان کرد:«فکر می‌کردم دروغ است، من 27 سال در مانائوس زندگی کرده‌ام و هرگز این مورد را ندیده بودم.»


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


نمایان شدن صورتک‌های سنگی پس از فرو رفت آب در آمازون

خشکسالی در آمازون طی هفته‌های گذشته سطح رودخانه‌ها را به شدت با کاهش روبرو کرده و منطقه‌ای را تحت تأثیر قرار داده است که به‌منظور حمل و نقل و آذوقه به پیچ و خم آبراه‌ها نیاز دارد. بنابر اعلام کارشناسان، فصل خشک سال جاری به علت پدیده «ال نینو» بدتر شده است. ال نینو، الگوی آب و هوایی نامنظم بر روی اقیانوس آرام بوده که آب و هوای عادی را با مشکلاتی روبرو می‌سازد و بر تأثیر تغییرات آب و هوایی دامن می‌زند.

فرو رفت آب در آمازون

در همین راستا با فرو رفت آب در آمازون حکاکی‌های صخره‌ای در پس‌زمینه‌ای از جنگل‌های انبوه و در نزدیکی آب‌های قهوه‌ای کم‌رنگ رودخانه، نمایان شده‌اند. بیشتر حکاکی‌ها از چهره‌های انسان بوده، تعدادی از آن‌ها مستطیلی و برخی دیگر هم بیضی شکل، با لبخند یا حالت‌های ترسناک هستند.

فرو رفت آب در آمازون

حکاکی‌های صخره‌ای در غالب موارد قابل روئت نیستند زیرا توسط آب‌های رودخانه پوشانده شده‌اند، بااین‌حال جریان آب‌های این رودخانه طی هفته اخیر پایین‌ترین سطح خود را در 121 سال گذشته به ثبت رساند. یک کارشناس از موسسه میراث تاریخی برزیل اعلام کرد:«این حکاکی‌ها نشان دهنده یک سایت باستان‌شناسی هستند. آن‌ها در محلی به نام Praia das Lajes قرار دارند و اولین بار در سال 2010، در دوره خشکسالی دیگری که به شدت خشکسالی فعلی نبود، دیده شدند.»

فرو رفت آب در آمازون

سطح حکاکی‌ها در ساحل رودخانه دانشمندان و عموم مردم را بسیار خوشحال کرده، بااین‌حال سوالات نگران‌کننده‌ای را هم ایجاد کرده است. یکی از ساکنان این منطقه بیان داشت:«ما می‌آییم، به نقش‌ها نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم زیبا هستند. اما در عین حال، این موضوع نگران کننده است؛ من به این فکر می‌کنم که آیا این رودخانه 50 یا 100 سال دیگر وجود خواهد داشت؟»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نمایان شدن صورتک‌های سنگی فرو رفت آب در آمازون چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر