coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

اسپرم سربازان کشته شده اسرائیلی برای لقاح مصنوعی در آینده منجمد می‌شود

هرچند چالش‌های اخلاقی و حقوقی زیادی بر سر نگه‌داری اسپرم سربازان کشته شده اسرائیلی وجود دارد، اما مقامات بهداشتی اسرائیل این کار را انجام می‌دهند.

راهنمای خرید تکراتو

پس از حمله حماس به اسرائیل و شروع جنگ، پزشکان اسرائیلی فرایند منجمدسازی و نگه‌داری اسپرم سربازان کشته شده را آغاز کردند. در روز اول، این کار با درخواست خانواده‌ها، بر روی سه جوان کشته شده در جشنواره موسیقی رعیم (سوپر نوا) انجام شد.

این روش تا به حال، بر روی ۳۹ مرد (شامل ۳۲ نظامی و ۷ غیرنظامی) انجام شده و روز به روز افزایش می‌یابد. هرچند قانونی در این راستا در اسرائیل وجود ندارد، اما این کار از نظر اخلاقی چه چالش‌هایی پیش رو دارد؟


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


اسپرم سربازان کشته شده اسرائیلی برای لقاح مصنوعی در آینده منجمد می‌شود

مقامات اسرائیلی گفته‌اند بیشتر درخواست‌های استخراج و نگه‌داری اسپرم سربازان کشته شده اسرائیلی از طرف والدین آنها انجام می‌شود. از همان زمان شروع درگیری، بخش حقوقی وزارت بهداشت اسرائیل یک دستور موقت را صادر کرد تا انجام این کار نیاز به تأییدیه دادگاه نداشته باشد. این کار، روند منجمدسازی اسپرم‌ها را سرعت بخشید.

در این فرایند، وزارت بهداشت اسرائیل یک سرویس آمبولانس ویژه برای انتقال اجساد از سردخانه پایگاه نظامی در مرکز کشور به یکی از چهار بیمارستان تل آویو و حومه آن آماده کرده است. پروفسور تالیا گوا، رئیس بخش باروری و زایمان وزارت بهداشت اسرائیل، در این باره اظهار کرده است: «ما ۲۴ ساعته کار می‌کنیم. دستور موقت باعث شده تا نیازی به دستور دادگاه نباشد، مگر اینکه شریک سربازی مخالف باشد یا بین والدین اختلاف نظر وجود داشته باشد.»

او درباره علت فوریت این کار اضافه می‌کند:

«هرچه سریعتر این کار را انجام دهیم، شانس یافتن اسپرم متحرک بیشتر است. بهترین شانس برای حفظ اسپرم ۲۴ ساعت پس از مرگ است و بین نیمه اول روز و نیمه دوم تفاوت‌هایی وجود دارد. این در حالی است که پس از ۷۲ ساعت نمی‌توان اسپرم زنده را از یک مرد مرده بازیابی کرد.»

اسرائیل در سال 2021 با داشتن حدود ۱۱ هزار نوزاد به دنیا آمده از طریق لقاح مصنوعی، تبدیل به یکی از قطب‌های درمان ناباروری در جهان شد. از این رو، بیشتر مشکلات منجمدسازی اسپرم سربازان کشته شده اسرائیلی مربوط به چالش‌های اخلاقی و قانونی بوده و از نظر فنی مشکلی وجود ندارد.

اسپرم سربازان کشته شده اسرائیلی برای لقاح مصنوعی در آینده منجمد می‌شود

وضعیت همسران سربازان کشته‌شده، تاثیرات روانی به دنیا آمدن نوزاد بر خانواده داغدیده و رابطه والدین مرد با عروس خود و همینطور سرنوشت کودکان آینده به مسائل اخلاقی و حقوقی این موضوع منجر شده است.

بعضی از خانواده‌های سربازان کشته‌شده از مقامات پزشکی قانونی اسرائیل خواستار استخراج و نگهداری اسپرم فرزندان خود شده‌اند. از زمان شروع جنگ و هنگامی که ارتش اسرائیل قصد اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها راجع به کشته شدن فرزندانشان دارد، فرمی را به آن‌ها ارائه می‌دهد که در آن گزینه نگه‌داری اسپرم ذکر شده است.

یکی از اعضای این واحد ارتش اعلام کرده است:

«در صورت تمایل خانواده، اطلاعات بیشتری در مورد این روش ارائه می‌شود و ارتش اسرائیل نیز به خانواده کمک می‌کند تا برای انجام آن با مسئولین مربوطه تماس بگیرد.»

با این حال، برخی از خانواده‌ها برای اعلام تصمیم خود نیاز به زمان دارند ولی اگر دادن رضایت تا دو روز به تاخیر بیفتد، دیگر خیلی دیر شده است. دکتر سماما هم در خصوص حفظ اسپرم سربازان کشته شده اسرائیلی گفته است: «حفظ اسپرم فقط چیزی نیست که داشتن آن مزیت محسوب شود. در واقع اصل آگاهی از این که پسر کشته‌شده در این دنیا خاطره‌ای از خود به جای گذاشته، می‌تواند تأثیر چشمگیری بر روند سوگواری و مقابله داشته باشد.»

حال خانواده‌های متقاضی حفظ اسپرم می‌بایست حداقل یک سال پس از انجام مراحل نگهداری اسپرم منتظر بمانند تا بتوانند برای استفاده از آن با دادگاه ارتباط برقرار کنند.

اسپرم سربازان کشته شده اسرائیلی برای لقاح مصنوعی در آینده منجمد می‌شود

چالش دیگری که در این راستا وجود دارد، به سربازان مجرد و 18 تا 20 مرتبط است. بعضی از سربازان کشته‌شده همسر و فرزند داشتند و به همین دلیل داشتن فرزند دیگری از نظر اخلاقی به چالشی خاص تبدیل نمی‌شود. اما درباره سربازان وظیفه ۱۸ تا ۲۰ ساله قضیه فرق می‌کند. منتقدان می‌گویند این افراد ممکن است درباره داشتن فرزند پس از مرگشان فکر نکرده باشند، چه برسد به اینکه فرزندشان از زنی باشد که هرگز در زندگیشان ندیده و نشناخته‌اند!

یکی از پرستاران مرکز پزشکی شبا در این باره‌ اظهار کرده است:

«من نیز پر از تردید هستم و والدینی را درک می‌کنم که می‌خواهند پسرشان فرزندی داشته باشد. اما از سوی دیگر کودک بار سنگینی را به دوش خواهد کشید و ممکن است به یادگاری زنده تبدیل شود. بنابراین من هیچ پاسخ صریحی در این باره ندارم و تنها به والدین می‌گویم که احتمالا باید منتظر یک نبرد حقوقی سخت باشند.»

به نظر می‌رسد این کار بارقه‌ای از امید را در دل مادران سربازان کشته شده ایجاد می‌کند. برای مثال در یکی از موارد مادر یک سرباز کشته‌شده با اشاره به تصویر پسرش گفته: «به او نگاه کن. او بی‌نقص بود و چنین آدمی نباید تمام شود.»

در سال ۲۰۰۳، الیاکیم روبینشتاین، دادستان کل وقت، با همکاری نهادهای حقوقی دستورالعمل‌هایی را منتشر کرد تا فرآیند انجماد اسپرم در اسرائیل را تنظیم کند. اهمیت این مسئله آنجاست که حفظ یاد و خاطره اموات و محافظت از مقام اولاد و وارث از مبانی اساسی سنت یهودی-اسرائیلی به حساب می‌آیند.

با این حال، اگرچه رضایت والدین متوفی برای حفظ و نگهداری اسپرم ضروری است، اما تنها حق «فرزندآوری» وجود دارد و حق «نوه‌آوری» تعیین نشده است. این مسئله نقش همسر فرد را به وضوح بیان می‌کند و در غیاب قانون مشخص، ممکن است منجر به اختلافات حقوقی در دادگاه‌ها شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره نگه‌داری اسپرم سربازان کشته شده اسرائیلی چیست؟ به نظر شما این کار از نظر اخلاقی درست است؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار علمی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر