;
coinex

شکل‌گیری سیاره های سنگی در اثر تشعشع شدید

با استفاده از داده‌های به دست آمده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، دانشمندان توانستند دیسک‌های موجود در سحابی خرچنگ را که باعث شکل‌گیری سیاره های سنگی در اثر تشعشع شدید می‌شوند را مورد بررسی قرار دهند. این سحابی حدود ۵۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و این کشف جدید می‌تواند به درک بهترما از شرایط شکل‌گیری سیارات کمک کند.

به گزارش آی‌ای، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که متعلق به ناسا است، به تازگی توانسته اولین رصد خود را از ناحیه داخلی یک دیسک سیاره‌ای که در آن سیارات سنگی آغشته به تشعشعات شکل می‌گیرند، انجام دهد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


یافته‌های اخیر جیمز وب چگونگی شکل‌گیری سیاره های سنگی در اثر تشعشع شدید را نشان می‌دهد

جیمز وب با توجه به مطالعات خود، به طور چشمگیری، حضور آب و مولکول‌های متنوع در منطقه مورد نظر را تشخیص داد. این موضوع نشان‌دهنده این است که در چنین شرایط سختی، پتانسیل تشکیل سیاراتی مانند زمین وجود دارد. یک گروه دانشمندان چند ملیتی به تحلیل دیسک‌های سازنده‌ی سیاره‌ها در سحابی خرچنگ، یا همان NGC ۶۳۵۷، پرداخته‌اند. این سحابی از فاصله‌ای برابر با حدود ۵۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

شکل‌گیری سیاره های سنگی
شکل‌گیری سیاره های سنگی

ماریا کلودیا رامیرز-تانوس، سرپرست موسسه نجوم ماکس پلانک در آلمان، در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که تلسکوپ جیمز وب تنها تلسکوپ بوده که دارای وضوح و حساسیت فضایی برای مطالعه‌ی قرص‌های تشکیل دهنده سیاره‌ها در مناطق عظیم ستاره‌سازی است.

ابزار فروسرخ میانی وب (MIRI) توسط ستاره‌شناسان برای بررسی دیسک پیش‌سیاره‌ای XUE ۱ در خوشه ستاره‌ای Pismis ۲۴ استفاده شد. این ابزار که از اهمیت بالایی برخوردار است‌، برای دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد خواص فیزیکی و ترکیب شیمیایی این دیسک به کار می‌رود.

آرجان بیک، استاد دانشگاه استکهلم در سوئد، به طور مفصل اشاره کرده است که ما تنها با استفاده از محدوده طول موج MIRI و وضوح طیفی، قادر خواهیم بود تا موجودی مولکولی و شرایط فیزیکی گاز و غبار گرم را که در آن سیارات سنگی تشکیل می‌شوند، بررسی کنیم.

هنگام مشاهدات از دیسک XUE ۱ در NGC ۶۳۵۷، پژوهشگران انتظار داشتند که تابش فرابنفش آن توسط هسته‌های ستاره‌ای پرجرمی که در این منطقه وجود دارند فایق شوند. اما در حین مطالعه آنها موفق به کشف مولکول‌های مختلفی شدند که برای ایجاد سیارات سنگی در چنین شرایط دشوار محیطی ضروری هستند؛ که این اتفاق باعث تعجب آنها شد.

رنس واترز، عضو یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه رادبود در هلند، به این نتیجه رسید که دیسک داخلی اطراف ستاره XUE ۱ به طور چشمگیری شبیه به دیسک‌های موجود در مناطق ستاره‌سازهستند. او توانسته است آب و مواد دیگری از جمله مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، سیانید هیدروژن و استیلن را شناسایی کند. با این حال، انتشاریافته ی جدید،  ضعیف‌تر از پیش‌بینی برخی مدل‌ها بود. این ممکن است به آن شعاع دیسک بیرونی که احتمالاً کمی کوچکتر از چیزی که قبلاً پیش‌بینی شده بود مرتبط باشد.

به قول لارس کویپرز از دانشگاه رادبود، ما بسیار هیجان زده بودیم زیرا این‌ بار اول بود که در شرایط دشوار، این مولکول‌ها شناسایی شده بودند.

این تحقیق جدید گزارش می‌کند که شرایط لازم برای پیدایش سیارات مانند زمین ممکن است از آنچه قبلاً تصور می‌شد، متفاوت‌تر باشد و نظریه‌های قدیمی را به چالش بکشد.

یافته‌های اخیر این تحقیق که به بررسی دیسک‌های تشکیل‌دهنده سیارات در مناطق ستاره‌ساز بزرگ با فرابنفش شدید پرداخته، جزئی از برنامه تلسکوپ فضایی جیمر وب بود که در مجله علمی “Astrophysical” منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی مطلب شکل‌گیری سیاره های سنگی چیست؟ شما به نجوم علاقه دارید؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار علمی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر