;
coinex

پربازدیدترین مقالات ویکی پدیا در سال 2023 ؛ از ChatGPT تا متیو پری

موسسه ویکی‌پدیا می‌گوید که در سال 2023 مقالات انگلیسی 84 میلیارد بازدید کننده داشته که 50 میلیون آن مربوط به ChatGPT بوده است. با این حساب می‌توان لقب پربازدیدترین مقالات ویکی پدیا را به مطالبی داد که به موضوع هوش مصنوعی و ChatGPT پرداخته‌اند.

تنها یک‌سال از عمر ChatGPT می‌گذرد، اما در طول این مدت زمان کم هم به سرعت مورد توجه عموم قرار گرفت و کاربران برای درک مفهوم و کاربرد آن به سراغ مقالاتی رفتند که در مورد این موضوع صحبت کرده بودند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

در این دسته‌بندی‌ صفحات مربوط به مرگ و میر هنرمندان تازه درگذشته دومین موضوعی بود که مردم در ویکی‌پدیا 2023 آن را سرچ کرده‌اند و آمار بازدید بالایی نیز داشتند. به طورمثال، صفحه‌هایی که اطلاعات شخصی متیو پری و لیزا ماری پریسلی که تنها دختر الویس پریسلی را منتشر کرده بودند جزء پربیننده‌ترین مقالات ویکی‌ پدیا ثبت شدند.

در میان پربازدیدترین‌ مقالات ویکی‌ پدیا ، صفحات مربوط به فیلم‌هایی که امسال اکران شدند نیزدیده می‌شوند. مثلا، صفحه فیلم اوپنهایمر با بیش از ۲۸ میلیون بازدیدکننده، صفحه باربی با ۱۸ میلیون بازدید و صفحه فیلم آواتار؛ راه آب با ۱۴ میلیون بازدیدکننده بیشترین بازخورد را داشتند.

پربازدیدترین مقالات ویکی پدیا
پربازدیدترین مقالات ویکی پدیا

علاوه بر این، صفحه‌های مربوط به فیلم‌های سینمای هند و ورزش ملی کریکت نیز در بین صفحات پربازدید ویکی‌پدیا قرار گرفتند.

از بین تقریبا ۸۴ میلیارد بازدید کلی ویکی‌پدیای انگلیسی، شهروندان ایالات متحده (با ۳۳.۲ میلیارد)، بریتانیا (با ۹ میلیارد)، هند (با ۸.۴ میلیارد)، کانادا (با ۳.۹ میلیارد) و استرالیا (با ۲.۵ میلیارد) به طور کلی بیشتر از دیگر کشورها به ویکی‌پدیای انگلیسی دسترسی داشته‌اند.

ویکی‌پدیای فارسی هنوز آمار رسمی از مقالات پربازدید سال ۲۰۲۳ خود را منتشر نکرده است. با این وجود، بر اساس لیست مقالات پربازدید ویکی‌پدیای فارسی، می‌توان به چندین صفحه پربازدید در سال گذشته در این دانشنامه اشاره کرد.

به عنوان نمونه، صفحه‌ی داریوش مهرجویی، کارگردان ایرانی که به قتل رسیده بود، با بیش از ۹۱۰ هزار بازدید کننده، در صدر پربازدیدترین مقالات ویکی‌پدیای فارسی قرار داشت. قتل وحشتناک این فیلمساز به همراه همسرش، وحیده محمدی‌فر، در تاریخ ۲۲ مهرماه، یکی از ترسناک‌ترین حوادث سال ۲۰۲۳ در فضای مجازی ایران بود.

صفحات دیگر هنرمندانی که در سال ۲۰۲۳ درگذشته بودند، مانند آتیلا پسیانی، شهرام عبدلی، و حسام محمودی همراه با صفحه کیومرث پوراحمد، کارگردان دیگری که به زندگی خود پایان داده بود، نیز در بین صفحات پربازدید ویکی‌پدیای فارسی قرار داشتند.

طبق اعلام بنیاد ویکی‌مدیا، فهرست ۲۵ مقاله برتر سال ۲۰۲۳ بر اساس داده‌های موجود تا ۲۸ نوامبر انتشار یافته است. این بنیاد غیرانتفاعی قصد دارد که این فهرست را در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۴ به روز کند، اما احتمالا تغییرات زیادی رخ نخواهد داد. در ادامه لیست پربازدیدترین مقالات ویکی پدیا را مشاهده می‌کنید:

۱. چت جی‌پی‌تی: ۴۹،۴۹۰،۴۰۶ بازدید از صفحه

۲. مرگ و میر در سال ۲۰۲۳: ۴۲،۶۶۶،۸۶۰ بازدید از صفحه

۳. جام جهانی کریکت ۲۰۲۳: ۳۸،۱۷۱،۶۵۳ بازدید از صفحه

۴. لیگ برتر کریکت هند: ۳۲،۰۱۲،۸۱۰ بازدید از صفحه

۵. اوپنهایمر (فیلم): ۲۸،۳۴۸،۲۴۸ بازدید از صفحه

۶. جام جهانی کریکت: ۲۵،۹۶۱،۴۱۷ بازدید از صفحه

۷. ج. روبرت اپنهایمر: ۲۵،۶۷۲،۴۶۹ بازدید از صفحه

۸. جوان (فیلم سینمای هند): ۲۱،۷۹۱،۱۲۶ بازدید

۹. لیگ برتر هند ۲۰۲۳: ۲۰،۶۹۴،۹۷۴ بازدید از صفحه

۱۰. پتهان (فیلم سینمای هند): ۱۹،۹۳۲،۵۰۹ بازدید از صفحه

۱۱. آخرین بازمانده از ما (مجموعه تلویزیونی): ۱۹،۷۹۱،۷۸۹ بازدید از صفحه

۱۲. تیلور سوئیفت: ۱۹،۴۱۸،۳۸۵: بازدید از صفحه

۱۳. باربی (فیلم): ۱۸،۰۵۱،۰۷۷ بازدید از صفحه

۱۴. کریستیانو رونالدو: ۱۷،۴۹۲،۵۳۷ بازدید از صفحه

۱۵. لیونل مسی: ۱۶،۶۲۳،۶۳۰ بازدید از صفحه

۱۶. لیگ برتر: ۱۶،۶۰۴،۶۶۹ بازدید از صفحه

۱۷. متیو پری: ۱۶،۴۵۴،۶۶۶ بازدید از صفحه

۱۸. ایالات متحده: ۱۶،۲۴۰،۴۶۱ بازدید از صفحه

۱۹. ایلان ماسک: ۱۴،۳۷۰،۳۹۵ بازدید از صفحه

۲۰. آواتار؛ راه آب: ۱۴،۳۰۳،۱۱۶ بازدید از صفحه

۲۱. هند: ۱۳۸۵۰۱۷۸ بازدید از صفحه

۲۲. لیزا ماری پریسلی: ۱۳،۷۶۴،۰۰۷ بازدید از صفحه

۲۳. نگهبانان کهکشان بخش ۳: ۱۳،۳۹۲،۹۱۷ بازدید از صفحه

۲۴. حمله روسیه به اوکراین: ۱۲،۷۹۸،۸۶۶ بازدید از صفحه

۲۵. اندرو تیت: ۱۲۷۲۸۶۱۶ بازدید از صفحه

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی مطلب لیست پربازدیدترین مقالات ویکی پدیا چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر