;
coinex

تلسکوپ فضایی جیمز وب لحظه مرگ یک ستاره را با جزئیات ثبت کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) تصویری از یک ستاره منفجر شده را با جزئیات بی سابقه‌ای ثبت کرد. جیمز وب ناسا با نگاهی خیره‌کننده به مرگ یک ستاره، جزئیاتی را ثبت کرد که هابل از دست داده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا ( JWST ) تصویری از Cassiopeia A (CasA) گرفته است، که ساختاری دراماتیک از مرگ ستاره‌ای که حدود 340 سال پیش از چشم انداز زمین منفجر شد و اجزای باقیمانده آن را به نمایش می‌گذارد. JWST با استفاده از دوربین قدرتمند نزدیک به فروسرخ خود (NIRCam) به غبار کیهانی Cas A نگاه کرد و ساختاری را ثبت کرد که تاکنون دیده نشده بود. مطالعه این ساختارها می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که چگونه گرد و غبار ستاره‌ی در جهان پخش می‌شود و این ذرات چگونه به ادامه حیات کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: روز سه‌شنبه نادرترین پدیده نجومی به وقوع می‌پیوندد

ثبت لحظه‌ مرگ یک ستاره توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

دنی میلیساولویچ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پردو ، در بیانیه‌ای گفت‌: «با وضوح NIRCam، اکنون می‌توانیم ببینیم که چگونه ستاره در حال مرگ هنگام انفجار کاملاً متلاشی شد و رشته‌هایی شبیه به تکه‌های کوچک شیشه را پشت سر گذاشت.»

ثبت لحطه‌ مرگ یک ستاره توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب
ثبت لحطه‌ مرگ یک ستاره توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

میلیساولیوویچ در بیانیه قبلی گفته بود پس از این همه سال مطالعه Cas A واقعاً باورنکردنی است که اکنون این جزئیات را حل کنیم که بینشی دگرگون کننده در مورد چگونگی انفجار این ستاره به ما ارائه می‌دهد. مطالعه یک بقایای ابرنواختر مانند نگاه کردن به یک «کالبد شکافی» ستاره‌ای است.

دانشمندان این تصاویر را از نزدیک مطالعه می‌کنند تا دریابند که یک ستاره چه شکلی دارد و لحظه فروپاشی آن چه اتفاقی می‌افتد.

به گفته میلیساولیویک، JWST ساختارهای ظریفی را در Cas A کشف کرد، مانند ‌«تکه های شیشه»، که می‌تواند بقایای خود ستاره باشد که به رنگ صورتی و طلایی می‌درخشد زیرا گوگرد، اکسیژن، نئون و آرگون ستاره مرده با غبار مجاور تعامل می‌کند.

 

ناسا در یک ویدیوی همراه گفت که JWST همچنین «سوراخ های گلوله» کیهانی را در پشت ابر سبزی از گاز کیهانی کشف کرد که قبلاً مانع دید دانشمندان می‌شد. گمان می‌رود که این گازها از طریق سوراخ کردن گاز یونیزه از طریق گازهای دیگر به جا مانده از ستاره ساخته می‌شوند. یک ساختار جدید که توسط محقق با نام مستعار “Baby Cas A” شناخته می‌شود نیز در میدان دید JWST ظاهر شد.

دانشمندان در مورد این ساختار هیجان‌زده هستند، زیرا تصور می‌شود که «پژواک» انفجار را گرفته که به عنوان نور ابرنواختری که با غبار کیهانی در تعامل است دیده می‌شود. گرچه بسیار کوچکتر از Cas A به نظر می رسد، “Baby Cas A” حدود 170 سال نوری از باقیمانده ابرنواختر فاصله دارد. گفتنی‌ست Cas A که در مطالعه پزشکی قانونی ستاره‌ها  بسیار مفید بوده نسبتا به ما نزدیک است و در فاصله 11000 سال نوری از ما در صورت فلکی Cassiopeia قرار دارد.

همچنین  این جوانترین بقایای شناخته شده از یک ستاره عظیم در کهکشان ما محسوب می‌شود و در واقع آنچه دانشمندان می‌بینند همان آغاز رویداد است.

درک اینکه در لحظات پایانی زندگی یک ستاره چه اتفاقی می‌افتد بسیار مهم است. چراکه آنها برخی از اجزای سازنده‌ی زندگی را در خود جای می‌دهند. آنها کلسیم و آهن را از طریق کیهان پخش می‌کنند و ما بدون آن استخوان و خون نخواهیم داشت. یک ستاره در آخرین لحظات حیاتش چه اتفاقی آخرین لحظات ستارگان نزدیک مهم است زیرا آنها برخی از اجزای سازنده زندگی را در خود جای می دهند. آنها کلسیم و آهن را از طریق کیهان پخش می کنند، بدون آن ما استخوان و خون نداریم. میلیسا ولیویچ درباره‌ی مطالعه لحظه مرگ یک ستاره گفت: «با درک فرآیند انفجار ستاره‌ها، ما در حال خواندن داستان منشأ خود هستیم.»

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی ثبت شکوهمند لحظه‌ی مرگ یک ستاره توسط تلسکوپ جیمز وب چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر