;
coinex

Apple GPT ؛ هرآنچه در مورد هوش مصنوعی مولد اپل می‌دانیم

اپل نیز مانند سایر رقبا بیکار ننشسته و طبق برخی شایعات، این شرکت در حال کار بر روی نسخه مخصوص هوش مصنوعی مولد خود با نام Apple GPT است.

با گسترش چشمگیر ابزارهای AI تولیدی مانند ChatGPT، شایعاتی درباره کار بر روی یک محصول AI اختصاصی توسط اپل وجود دارد و این ممکن است منجر به به وجود آمدن بات هوش مصنوعی با نام Apple GPT در آینده شود. رئیس AI اپل، جان جیاناندریا در داخل اپل مدیریت مدل‌های زبان بزرگ را به عهده دارد و جیاناندریا مستقیماً به CEO اپل تیم کوک گزارش می‌دهد. جیاناندریا چهار سال پیش یک تیم را تاسیس کرد که در زمینه هوش مصنوعی گفتاری فعالیت می‌کند و کارها از آن موقع آغاز شده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


Apple GPT ؛ هوش مصنوعی مولد اپل

در عصر هوش مصنوعی، کمتر شرکت بزرگی را می‌توان یافت که در این حوزه فعالیت خود را آغاز نکرده باشد. هوش مصنوعی در زندگی امروزه ما انسانها نقش پررنگی پیدا کرده و ممکن است تا چند سال آینده، نتوانیم بدون این فناوری، کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهیم. از این رو، شرکت‌های بزرگ فناوری در تلاشند تا هر کدام به نوعی، در محصولات خود، از هوش مصنوعی مولد استفاده کنند و آن را به کاربران خود ارائه کنند. برای مثال، شرکت سامسونگ در جدیدترین نسل از پرچمداران خود یعنی سری Galaxy S24، از هوش مصنوعی مولد اختصاصی خود با نام Galaxy AI پرده برداشت که قرار است همزمان با معرفی این گوشی معرفی شود.

در ماه‌های گذشته، اپل نیز بر روی پروژه‌ای به نام Apple GPT کار می‌کند که می‌تواند با ChatGPT رقابت کند. براساس گزارش مارک گورمن از بلومبرگ، کار بر روی AI برای اپل اولویت است و اپل برای مدل‌های زبانی بزرگ یک چارچوب با نام “Ajax” طراحی کرده است.

اپل یک چت بات داخلی دارد که برخی از مهندسان اپل آن را Apple GPT می‌نامند ، اما البته اپل هرگز چنین نامی را برای یک محصول مصرف کننده به کار نمی‌برد. کارکنان اپل برای استفاده از چت بات نیاز به مجوز ویژه دارند و خروجی آن قابل استفاده برای توسعه ویژگی‌های جدید محصول برای مشتریان نیست. از آن برای پروتوتایپ محصول استفاده می‌شود و قادر است به سوالات درباره داده‌هایی که برای آموزش آن استفاده شده پاسخ دهد.

Apple GPT

گفته می‌شود که Ajax قدرتمندتر از نسخه قبلی ChatGPT 3.5 است و بر روی بیش از 200 میلیارد پارامتر تمرین یافته است؛ اما به گفته برخی شایعات که در سپتامبر 2023 منتشر شد، مدل‌های جدیدتر OpenAI نسبت به Ajax قدرتمندتر هستند.

گفته می‌شود اپل “استراتژی واضحی” برای ایجاد یک محصول AI مولد برای مصرف‌کنندگان ندارد. اپل در حال آزمایش ارتقاء‌های سیری، نرم افزارهایی برای تولید ویدیو و تصاویر، و فناوری AI چندرسانه‌ای که با تصاویر، ویدیوها و متن کار می‌کند، است. گفته می‌شود اپل میلیون‌ها دلار در روز برای تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی گفت‌وگو محور صرف می‌کند زیرا آموزش مدل‌های زبانی نیاز به سخت افزار زیادی دارد.

کار اپل در زمینه هوش مصنوعی مولد در نهایت ممکن است در سیستم دستیار سیری‌ جای بگیرد. اپل در فوریه 2023 یک نشست در زمینه هوش مصنوعی برگزار کرد و کارکنان را درباره کارهای مدل‌های زبانی بزرگ آگاه ساخت.

به دلیل طریقه ساخت ‌سیری‌، تا حد زیادی، زمان لازم است تا پایگاه داده آن برای پشتیبانی از قابلیت‌های جدید به روز شود. جان برکی، مهندس سابق ‌سیری‌ به نیویورک تایمز گفت که “طراحی سنگین” ‌سیری‌ به این معنی است که اضافه کردن عبارات جدید نیاز به بازسازی پایگاه داده ‌سیری‌ دارد که هر بار ممکن است تا 6 هفته طول بکشد، در حالی که ویژگی‌های پیچیده‌تر مانند ابزارهای جستجو ممکن است تا یک سال طول بکشند.

Apple GPT

همچنین، مسائل حریم خصوصی وجود دارد که اپل باید با آنها سر و کار داشته باشد تا قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را به ‌سیری‌ بیاورد. اپل همیشه احتیاط بیشتری نسبت به رقبای خود داشته است و حفظ حریم خصوصی را در اولویت قرار داده است که منجر به عقب ماندن ‌سیری‌ نسبت به الکسا، گوگل اسیستنت و سایر دستیارهای صوتی شخصی مبتنی بر صدا شده است.

یک منبع آگاه می‌گوید که اپل می‌خواهد امکانی ایجاد کند که ‌سیری‌ بتواند وظایف چندگانه را به صورت خودکار انجام دهد و وظایفی که امروز با استفاده از میانبرها انجام می‌شوند را به صورت خودکار انجام دهد.

به گزارش بلومبرگ، اپل رویای نسخه هوشمندتری از ‌سیری‌ را که به طور عمیق با AI یکپارچه شده است، در سر می‌پروراند. این شرکت قصد دارد روش تعامل ‌سیری‌ با برنامه Messages را به‌روزرسانی کند و امکان پاسخگویی به سوالات پیچیده و تکمیل خودکار جملات را به عمل آورد.

گفته می‌شود اپل قصد دارد با استفاده از Apple GPT ، هوش مصنوعی را به اندازه زیادی در برنامه‌های خود استفاده کند. برای مثال، اپل می‌تواند در Apple Music از هوش مصنوعی برای ایجاد لیست پخش‌های خودکار استفاده کند، در حالی که در Xcode به توسعه‌دهندگان در نوشتن و رفع مشکل کدها کمک کند.

در برنامه‌هایی مانند Pages و Keynote، هوش مصنوعی می‌تواند برای نوشتن و ایجاد اسلایدها استفاده شود، در حالی که برنامه‌های داخلی پشتیبانی مشتری اپل می‌توانند با هوش مصنوعی مولد به روز شوند تا به کمک AppleCare بیایند.

کارمندان اپل از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ChatGPT، GitHub Copilot و سایر ابزارهای هوش مصنوعی ممنوع شده‌اند. اپل نگران است که ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات محرمانه شرکت را فاش کنند.

Apple GPT

همچنین دولت آمریکا، موسسات بهداشتی و بانک‌ها نیز به دلیل همین نگرانی‌ها از استفاده کارمندان از ChatGPT جلوگیری کرده‌اند. شرکت‌های فناوری مانند Verizon، گوگل، سامسونگ و سایر شرکت‌ها نیز کارمندانشان را از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد منع کرده‌اند.

تقریباً هر شرکت فناوری بزرگی نوعی محصول هوش مصنوعی در دست دارد. به علاوه از چت بات ChatGPT محبوب شرکت OpenAI، گوگل و مایکروسافت و آمازون نیز برای اهداف مختلف از هوش مصنوعی مولد استفاده کرده‌اند.

برای مثال، گوگل گفتگو AI را توسعه داده است. گوگل همچنین هوش مصنوعی مولد را در محصولات و برنامه‌های جستجوی خود یکپارچه کرده است و در کنار این، چت بات Bard می‌تواند با گوگل فلایت، Maps، Drive و غیره یکپارچه شود.

مایکروسافت نیز با شرکت OpenAI همکاری کرده است تا نسخه‌ای از ChatGPT را که با موتور جستجوی بینگ آن یکپارچه شده است، برای خود داشته باشد.

همچنین آمازون در حال کار بر روی پیشرفت دستیار هوشمند الکسا با هوش مصنوعی مولد است.

شرکت متا نیز بیکار ننشسته و هوش مصنوعی مولد را در چندین برنامه خود یکپارچه کرده است. برای مثال واتساپ و مسنجر می‌تواند از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد استیکرهای سفارشی استفاده کند، در حالی که نسخه بتای هوش مصنوعی متا برای واتساپ، مسنجر و اینستاگرام در دسترس است.

اپل در حال حاضر از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تعداد زیادی از عملکردها در محصولات خود استفاده می‌کند. از هوش مصنوعی برای تقریباً هر چیزی استفاده می‌شود. برخی از موارد زیر را می‌توان نام برد:

عکس‌ها – اپل از یادگیری ماشین برای بهبود عکس‌هایی که با دوربین آیفون گرفته می‌شوند استفاده می‌کند. این شامل همه چیز از تکنولوژی Deep Fusion برای کاهش نویز در تصاویر گرفته شده تا ابزارهای حالت Portrait Mode جدید آیفون 15 است که به شما امکان می‌دهد تصاویر پرتره را فعال کنید.

Spotlight Search – جستجوی Spotlight، برای جستجو در کل سیستم عامل iOS توسط هوش مصنوعی قدرت داده‌شده است.

جستجوی بصری – امکان تشخیص محتوای عکس‌ها توسط آیفون یک ویژگی یادگیری ماشین است.

تشخیص برخورد و تشخیص سقوط – سنسور تشخیص برخورد و تشخیص سقوط هر دو از یادگیری ماشین برای تشخیص اینکه آیا شخصی در یک تصادف بوده است یا سقوط کرده است براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط حسگرهای مختلف دستگاه‌های اپل استفاده می‌کند.

ECG – ویژگی ECG در ساعت اپل بر اساس داده‌های ضربان قلب بررسی می‌کند که آیا برای یک شخص احتمال تجربه فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد یا خیر.

پاسخ خودکار – سامانه ی پاسخ خودکار اپل و گزینه‌های پیشنهاد واژه آن توسط یادگیری ماشین قدرت داده میشود.

پیشنهادات Siri – وقتی آیفون شما چیزی را پیشنهاد می‌دهد، مانند ارسال پیام تولد به کسی یا افزودن رویدادی در برنامه ایمیل خود به تقویم، از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند. دستگاه‌های اپل دارای موتورهای عصبی اختصاصی هستند که برای توانایی‌های یادگیری ماشین قدرت می‌گیرند.

Apple GPT

در ماه مه 2023، مدیر عامل اپل تیم کوک‌ گفت که قدرت هوش مصنوعی “بسیار جالب” است، اما او گفت که “درباره این فناوری تعدادی مساله وجود دارد که باید حل شوند”. او توضیح داد که “بسیار مهم است که هنگام تصمیم گیری درباره استفاده از هوش مصنوعی که چگونه و کی باید از آن استفاده شود، باید متحد و سنجیده عمل کرد.”

کوک نیز گفته است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین “فناوری‌های بنیادی مهمی هستند که از ذات هر محصول شرکت اپل است” و کارهای هوش مصنوعی برای این شرکت “بسیار اساسی” است. او تائید کرده است که اپل چند سال است که در حال آزمایش هوش مصنوعی مولد خود با نام Apple GPT است.

همچنین The Information و تحلیلگر معروف، Jeff Pu، ادعا می‌کنند که اپل تا سال 2024 نوعی ویژگی هوش مصنوعی مولد را در آیفون و آیپد در اختیار خواهد داشت، که همزمان با انتشار iOS 18 است.

پو در ماه اکتبر گفته است که اپل در سال 2023 چندین سرور هوش مصنوعی را ایجاد می‌کند و تعداد بیشتری در سال 2024 خواهد داشت. گفته شده است که اپل ترکیبی از هوش مصنوعی مبتنی بر ابر (cloud-based) و هوش مصنوعی با پردازش برروی دستگاه (on-device) ارائه خواهد داد.

تحلیلگر برجسته اپل، Ming-Chi Kuo نیز در ماه اوت گفت که نشانه‌ای از فناوری هوش مصنوعی مولد یا همان Apple GPT در سال 2024 وجود ندارد و او بر این عقیده است که سرعت اپل در حوزه توسعه هوش مصنوعی مولد به مراتب پایین‌تر از رقبایش است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد هوش مصنوعی Apple GPT چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: 9to5mac , macrumors

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر