;
coinex

چین به دنبال ساخت تراشه های پیشرفته ۳ نانومتری است

ظاهرا شرکت تراشه‌ساز چینی SMIC در حال کار بر روی تراشه های پیشرفته ۳ نانومتری است. دستیابی به فناوری تولید 3 نانومتری علیرغم تحریم‌های آمریکا دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

اخیرا گزارشی در نشریه Nikkei منتشر شده که خبر از توسعه تراشه‌های 3 نانومتری توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تراشه ساز چینی یعنی SMIC می‌دهد. به نظر می‌رسد که حتی تحریم‌های سنگین ایالات متحده و کمبود تجهیزات پیشرفته هم جلودار این شرکت نبوده و خود مشغول ساخت تمهیدات لازم برای تولید تراشه‌ 3 نانومتری شده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


ساخت تراشه های پیشرفته ۳ نانومتری توسط SMIC

SMIC که به تازگی نسل دوم فناوری 7 نانومتری خود در پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند را توسعه داده، حالا در حال کار و تحقیق بر روی فناوری‌های تولید 5 نانومتری و 3 نانومتری است. این تحقیق به سرپرستی یکی از مدیران اجرایی این شرکت به نام لیانگ مونگ سونگ (Liang Mong-Song)، توسط تیم تحقیق و توسعه داخلی این کمپانی انجام می‌شود. رهبر این تیم سابقه حضور در شرکت‌های سازنده مشهور مانند TSMC و سامسونگ را داشته و به عنوان یکی از اثرگذارترین چهره‌ها در صنعت نیمه هادی و تراشه‌ها شناخته می‌شود.

تراشه های پیشرفته ۳ نانومتری

این اخبار نشان می‌دهند که تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی، برای جلوگیری از پیشرفت این سازنده‌ها و تولید تراشه‌های پیشرفته با فناوری فراتر از 7 نانومتر با شکست بدی مواجه شده است. اگرچه این تحریم‌ها سرعت پیشرفت را به شکل قابل توجهی کاهش داده‌اند اما نتوانسته‌اند که جلوی اراده و تلاش چینی‌ها در غلبه بر چالش‌ها را بگیرند.

در حال حاضر SMIC در رتبه پنجم بین سازنده‌های بزرگ تراشه قرار دارد. این شرکت در نتیجه تحریم‌ها، دسترسی به ابزارهای پیشرفته wafer fab را از دست داد و دیگر قادر نبود که ابزار لیتوگرافی فرابنفش (EUV) را از ASML دریافت کند. با این حال، این شرکت پا پس نکشید و برای توسعه نسل دوم فناوری 7 نانومتری خود، از لیتوگرافی عمیق فرابنفش (DUV) استفاده کرد.

این شرکت موفق شد که با استفاده از طرح چند الگویی (Multi-patterning)، نبود لیتوگرافی EUV را جبران کند. این یک فرآیند بسیار پیچیده است و با طولانی کردن زمان چرخه، بر عملکرد و فرسودگی تجهیزات تاثیر می‌گذارد.

SMIC در طول این مدت مجبور بود که با صرف هزینه‌های گزاف از الگوهای سه‌گانه، چهارگانه یا حتی پنج‌گانه برای دستیابی به رزولوشن پایین‌تر استفاده ‌کند. به همین دلیل است که توسعه فناوری تولید 3 نانومتری با تکیه بر DUV نقطه عطفی در کارنامه SMIC محسوب می‌شود. البته پیش از هر چیز باید صبر کنیم تا عملکرد این تراشه‌ها در محصولات الکترونیک را ببینیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره تراشه های پیشرفته ۳ نانومتری SMIC چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: gizmochina

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر