;
coinex

اولین تراشه اینتل با یک تریلیون ترانزیستور تا سال 2030 ساخته خواهد شد

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، اعلام کرده که اولین تراشه اینتل با یک تریلیون ترانزیستور تا سال 2030 ساخته خواهد شد. با این کار، اینتل از قانون مور پیشی خواهد گرفت. طبق قانون مور، تعداد ترانزیستورها برای تراشه‌ها می‌تواند در هر دو سال دوبرابر شود.

در حال حاضر شرکت اینتل از قانون مور عقب بوده چرا که هر سه سال یک بار، تعداد ترانزیستورها دوبرابر می‌شود. با این حال، گلسینگر اعلام کرده قصد دارند تا سال 2030 از سرعت قانون مور سبقت بگیرند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


اولین تراشه اینتل با یک تریلیون ترانزیستور تا سال 2030 ساخته خواهد شد

در گزارش Tom’s Hardware اعلام شده اینتل می‌خواهد تا سال 2030، اولین تراشه خود با یک تریلیون ترانزیستور را بسازد و برای رسیدن به این هدف، از ترانزیستورهای RibbonFET استفاده خواهد شد. این ترانزیستورها گیت هر چهار طرف کانال را پوشش می‌دهد.

در واقع برای رسیدن به این هدف، چهار عامل نقش اساسی دارند و یکی از آنها به کارگیری ترانزیستورهای RibbonFET است. دومین عامل، انتقال برق PowerVIA بوده که با استفاده از آن، خطوط منبع تغذیه در پشت یک تراشه (به‌جای جلوی آن) قرار گرفته و در نتیجه، قدرت و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

اولین تراشه اینتل

سومین عامل که می‌تواند نقش کلیدی در تولید تراشه اینتل با یک تریلیون ترانزیستور داشته باشد، نسل بعدی فرایند‌های ساخت تراشه بوده که در چند سال آینده به‌وجود می‌آید. در این فرایند، اندازه ترانزیستورها کاهش یافته و متعاقبا ترانزیستورهای بیشتری در داخل یک تراشه جای می‌گیرند.

چهارمین عامل، انباشت تراشه‌های سه‌بعدی بوده که در آن، 16 مدار مجتمع یا حتی بیشتر، به‌صورت عمودی به‌هم متصل می‌شوند تا به‌عنوان یک تراشه واحد عمل کنند.

در حقیقت، تعداد ترانزیستورها با میزان قدرت و عملکرد تراشه رابطه مستقیمی داشته و هرچه ترانزیستورهای بیشتری در یک تراشه به کار رفته باشد، قدرت و عملکرد بهتری دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره اولین تراشه اینتل چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر