;
coinex

جیمز وب نشانه‌های جدید از حیات خارج از منظومه شمسی کشف کرد

به گفته محققان، تلسکوپ جیمز وب موفق شد تا نشانه‌های جدیدی از حیات خارج از منظومه شمسی و در سیاره‌ای با مشخصات مشابه زمین کشف کند.

به گفته دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه بیرمنگام و سایر موسسات تحقیقاتی، در یک سیاره با اندازه و دمای مشابه زمین، سطوح پایین دی‌اکسیدکربن در جو ممکن است نشان‌دهنده وجود آب مایع، تکتونیک و زیست توده باشد. تلسکوپ فضایی جیمز وب توانسته است این کشف جدید را انجام دهد. محققان می‌توانند بیان کنند که زمین تنها سیاره در منظومه شمسی است که آب مایع دارد.



حیات خارج از منظومه شمسی

همچنین محققان به یک نکته مهم دیگر اشاره می‌کنند. آنها می‌گویند که میزان دی‌اکسیدکربن در جو زمین به میزان قابل‌توجهی کمتر از سایر سیاره‌ها است. دانشمندان ادعا می‌کنند که اگر میزان دی‌اکسیدکربن در یک سیاره نسبت به سایر سیاره‌های همسایه آن به میزان قابل‌توجهی کمتر باشد، این ممکن است نشان‌دهنده وجود اقیانوس‌های مایع و حیات در سطح آن سیاره باشد.

محققان پس از مطالعه دقیق حوزه‌هایی از زیست‌شناسی و شیمی و حتی جذب کربن در زمینه تغییرات آب و هوا به این نتیجه رسیده‌اند که مشاهده کاهش میزان دی‌اکسیدکربن در اتمسفر، یک شاخص بسیار محتمل از وجود آب مایع و حیات است.

تیم تحقیقاتی استراتژی پژوهش خود را بر اساس جستجوی نشانه‌هایی از کاهش میزان دی‌اکسیدکربن در جو تعریف کرده و بر پایه آن به جستجوی سیاره‌های قابل سکونت پرداخته‌اند. این رویکرد در منظومه‌هایی نظیر منظومه شمسی که دارای چندین سیاره با اندازه‌های مشابه و در فاصله نزدیک به هم هستند، موثرتر است.

حیات خارج از منظومه شمسی

نخستین گام این است که وجود جو در این سیاره‌ها مشخص شود. این‌کار در ابتدا با شناسایی دی‌اکسیدکربن انجام می‌شود؛ ترکیبی که احتمالا در جو اکثر سیاره‌ها مشاهده می‌شود. پس از شناسایی وجود جو در سیاره‌ها، اندازه‌گیری میزان دی‌اکسیدکربن انجام می‌شود. اگر سطح دی‌اکسیدکربن در یک سیاره نسبت به سایر سیاره‌ها به میزان قابل‌توجهی کمتر باشد، می‌توان به احتمال زیاد به وجود اقیانوس‌های مایع و قابلیت سکونت در آن سیاره پی برد.

با این‌حال، شناسایی شرایط قابل سکونت به معنای وجود حیات نیست. محققان برای ارزیابی پتانسیل حیات پیشنهاد می‌کنند تا وجود ماده دیگری در جو به نام ازن نیز مورد بررسی قرار گیرد. دانشمندان پیشنهاد می‌دهند که اگر جو سیاره‌ای به‌طور همزمان دارای سطح ازن و دی‌اکسیدکربن کم باشد، این ممکن است نشان‌دهنده وجود سکونتگاه برخی موجودات زنده باشد.

آمائوری تریو از دانشگاه بیرمنگام می‌گوید: “شناسایی ازن در یک سیاره به احتمال زیاد با مصرف دی‌اکسیدکربن توسط برخی موجودات زنده در ارتباط است. ما درباره تعدادی باکتری صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه در مورد وجود یک زیست توده در مقیاس سیاره‌ای که قادر به پردازش و تعامل با مقادیر عظیم کربن است، صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد حیات خارج از منظومه شمسی چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار علمی را از تکراتو نبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر