;
coinex

اختلاف نظر ایلان ماسک و جف بزوس ؛ زندگی در مریخ یا ایستگاه‌های فضایی منظومه شمسی

اختلاف نظر ایلان ماسک و جف بزوس بر سر زندگی در مریخ همچنان ادامه دارد. در یک گفت‌و‌گو تازه، «جف بزوس»، پیشوای آمازون و Blue Origin، اظهار داشت که امیدوار است در آینده، جمعیتی به اندازه‌ی ‌یک تریلیون نفر در منظومه شمسی زندگی کنند. او این رویای بزرگ را تنها با ایجاد ایستگاه‌های فضایی گسترده ممکن می‌داند.

با این حال، باید توجه داشت که این دیدگاه با دیدگاه «ایلان ماسک»، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، تفاوت دارد. ماسک به طور مکرر اعلام کرده است که هدف او تبدیل مریخ به مکانی برای اقامت بشر تا سال 2050 است.

بیشتر بخوانید: محققان ستاره‌ای کشف کردند که شراره‌های آن 10 هزار برابر درخشان‌تر از شراره‌های خورشید ماست

در آخرین قسمت از پادکست لکس فریدمن، «جف بزوس» به بحث درباره آینده زندگی یک تریلیون انسان در منظومه شمسی پرداخت و اعتقاد دارد که منابع فراوانی در منظومه شمسی برای حمایت از چنین جمعیت گسترده‌ای وجود دارند. با این حال، برخلاف برخی ایده‌های جاه‌طلبانه، او باور دارد که زندگی انسان‌ها در سیارات دیگر ممکن نیست و بهتر است آن‌ها در ایستگاه‌های فضایی بسیار بزرگ ساکن شوند. تنها راه برای دستیابی به این چشم‌انداز، احداث ایستگاه‌های فضایی عظیم و غول‌آساست. سطح سیارات بسیار کوچک است، مگر اینکه آنها را به ایستگاه‌های فضایی غول‌آسا تبدیل کنید.

بزوس درباره‌ی کلونی اونیل و اینکه برخی از انسان‌ها علاقه‌ای به دور شدن از زمین ندارند گفت: «آنها مزایای بسیاری نسبت به سطح سیارات دارند. می‌توانید آنها را بچرخانید تا به یک گرانش معمولی برسید. می‌توانید آنها را هرکجا که می‌خواهید بگذارید.»

اختلاف نظر ایلان ماسک و جف بزوس
اختلاف نظر ایلان ماسک و جف بزوس

بزوس و ماسک سالهاست که بر زندگی در فضا با یکدیگر مخالفت می‌کنند هرچند بزوس هیچگاه صراحتا با مالک اسپیس ایکس و ایده‌هایی که در سر دارد اشاره‌ای نکرده است.
یکی از برنامه‌های ایلان ماسک این است که تا پایان سال 2050 بتواند انسان را به مریخ برای زندگی بفرستد. هرچند که ماسک تصمیم دارد برای نخستین بار از سال 1972 انسان‌ها را به ماه بازگرداند. اما در نهایت عمدتا بر زندگی روی مریخ تمرکز دارد. در طرف دیگر هدف بزوس ماه است و برای پیشبرد این هدف در ماه گذشته از فرودگر ماه خود با نام بلومون مارک 1 معرفی کرد.
والتر آیزاکسون، نویسنده زندگینامه ایلان ماسک، در جایی از کتابش گفته بود، ایلان ماسک به دنبال یک رقابت جانانه فضایی ست و گفته که بزوس باید از جکوزی و قایق تفریحی خود بیرون بیاید و بر روی بلو اوریجین کار کند.
همزمان با جریان رقابت بین ماسک و بزوس، متخصصان به چالش‌های علمی و اخلاقی مرتبط با زندگی در منظومه شمسی اشاره می‌کنند. مسائلی چون تأثیر گرانش و تأثیرات فضا بر سیستم ایمنی بدن از جمله مواردی هستند که باید به آنها پرداخته شود. با این وجود، این اظهارات به هیچ وجه نمایانگر بی‌ارزش بودن تلاش‌های این دو فرد نیست.

بیشتر بخوانید:  

نظر شما درباره‌ی اختلاف نظر ایلان ماسک و جف بزوس بر سر زندگی روی مریخ چیست؟  لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر