;
coinex

سفر به ماه به تاخیر افتاد، تصمیمی در جهت ایمنی بیشتر فضانوردان

ناسا سفر به ماه را در جهت ایمنی بیشتر فضانوردان به تعویق انداخت. دو ماموریت آرتمیس فضانوردان تا سال 2026 به تاخبر افتاد.

رئیس ناسا اعلام کرده که سفر به ماه تا سال 2026 به تاخیر افتاده است او بیان کرده در جهت ایمنی بیشتر فضانوردان برای انجام دو ماموریت بعدی آرتمیس باید تا دو سال دیگر صبر کنند. پیش تر قرار بود ماموریت آرتمیس ۲ ماه نوامبر ۲۰۲۴انجام شود اما اکنون این تاریخ به ماه سپتامبر سال ۲۰۲۵ به تغییر یافته است و ماموریت آرتمیس ۳ که در ابتدا قرار بود اواخر سال ۲۰۲۵ انجام شود به ماه سپتامبر ۲۰۲۶ منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: محققان ستاره‌ای کشف کردند که شراره‌های آن 10 هزار برابر درخشان‌تر از شراره‌های خورشید ماست

بیل نلسون، مدیر ناسا می‌گوید: ایمنی اولویت اصلی ما است و برای اینکه به گروه‌های ماموریت‌های آرتمیس زمان بیشتری برای حل چالش‌ها با پیشرفت‌ها و عملیات‌ها بدهیم، زمان بیشتری را برای آرتمیس ۲ و ۳ اختصاص خواهیم داد. بنابراین، چیزی که می‌خواهم به شما بگویم این است که ما در حال تنظیم برنامه خود هستیم تا ماه سپتامبر ۲۰۲۵ را برای آرتمیس ۲ و ماه سپتامبر ۲۰۲۶ را برای آرتمیس ۳ در نظر قرار دهیم.

در ماموریت آرتمیس ۲ قرار است فضانوردان سوار بر یک فضاپیما به مدار ماه بروند و بدون فرود بازگردند. در ماموریت آرتمیس ۳ فضانوردان برای بیش از نیم قرن بر روی سطح ماه قدم می‌گذارند.

نلسون افزود:که آرتمیس ۴ نیز در مسیر پرتاب در ماه سپتامبر ۲۰۲۸ است.

جیم فری(Jim Free)، معاون ناسا، تاکید کرد: تصمیم به تاخیر انداختن آرتمیس ۲ با در نظر گرفتن ایمنی سرنشینان گرفته شده است.

او توضیح داد: من می‌خواهم تاکید کنم که ایمنی اولویت شماره یک ما است. شما امروز آن را از مدیر شنیدید؛ چندین بار آن را شنیده‌اید. و همانطور که ما آماده می‌شویم دوستان و همکاران خود را به این ماموریت بفرستیم، متعهد هستیم که در ایمن‌ترین حالت پرتاب شود.سرنشینان یک یادآوری دائمی برای ما هستند که چقدر مهم است که روی کاری که باید انجام دهیم برای اطمینان از بازگشت ایمن آنها متمرکز بمانیم.

آمیت کشاتریا(Amit Kshatriya)، معاون مدیر برنامه «ماه به مریخ» ناسا، ضمن اینکه تعدادی از سیستم‌ها و فناوری‌های جدیدی را که ناسا  در حال آزمایش و توسعه آنها قبل از آرتمیس ۲ است، فهرست کرده است، از جمله آنها می توان به تأسیسات جدید در مرکز فضایی کندی در فلوریدا برای فعال کردن بارگیری سریع پیشران و ورود و خروج سرنشینان به علاوه یک سیستم جدید جداسازی کپسول و سیستمی برای پشتیبانی از حیات اشاره کرد.

کشاتریا گفت: همه آنها البته برای حمایت از سرنشینان و البته برای حمایت از ایمنی آنها به آنجا اضافه شده‌اند.

کشاتریا سپس توضیح داد: مشکلات سپر حرارتی که کپسول اوریون ناسا در طی پرواز آزمایشی بدون سرنشین آرتمیس ۱ به مدار ماه در اواخر سال ۲۰۲۲ با آن مواجه شد، نگرانی بزرگی بوده است زیرا داده‌های آن ماموریت موفقیت‌آمیز تجزیه و تحلیل می‌شود. سپر حرارتی به اندازه کافی از اوریون محافظت می‌کرد، اما بیشتر آن سوخته بود.

کشاتریا گفت: که برخی از سخت افزارهای پشتیبانی از حیات باید در داخل فضاپیمای آرتمیس ۳ اوریون به دلیل خرابی در حین آزمایش تعویض شوند که خود فرآیندی جامع است که مستلزم جداسازی و دسترسی به بسیاری از سیستم‌های مختلف داخل کپسول است.علاوه بر این، سیستم الکتریکی در سیستم جداسازی کپسول که در صورت بروز ناهنجاری در پرتاب، کپسول را از موشک سامانه پرتاب فضایی ناسا دور می‌کند، در طول آزمایش آنطور که انتظار می‌رفت عمل نکرده است.

کشاتریا افزود : ما هنوز در مراحل اولیه این تحقیقات هستیم و هنوز مسیری رو به جلو ایجاد نکرده‌ایم؛ ما چندین گزینه موازی برای رفع این مشکل داریم و آزمایش‌های زیادی در پیش داریم، اما می‌خواستیم مطمئن شویم که برای انجام این کار به خودمان زمان می‌دهیم.

زمانی که آرتمیس ۲ پرتاب شود، گروهی چهار نفره را به دور ماه می‌فرستد و به زمین بازمی‌گرداند. این گروه شامل سه فضانورد ناسا از جمله فرمانده رید وایزمن، خلبان ویکتور گلاور که اولین فرد رنگین پوستی است که مدار پایین زمین را ترک می‌کند و کارشناس ماموریت کریستینا کخ اولین زنی که به ماه می‌رود و همچنین فضانورد آژانس فضایی کانادا جرمی هنسن که اولین غیرآمریکایی که مدار پایین زمین را ترک می‌کند، خواهند بود.

گرچه سفر بعدی ماه تا سال 2026 به تاخیر افتاده اما مدیر ناسا همچنان مشتاق آرتمیس ۲ و معنای آن برای اکتشاف فضایی است. نلسون می‌گوید: آرتمیس نمایانگر آن چیزی است که ما می‌توانیم به عنوان یک کشور، به عنوان یک ائتلاف جهانی انجام دهیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی سفر به ماه چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر